Sin andre uke som ny administrerende direktør i NetOnNet besøkte Susanne Holmström lagerbutikken deres ved Liertoppen kjøpesenter, mellom Asker og Drammen. Foto: Stian Sønsteng

VIL UTFORDRE BRANSJEN FREMOVER

– Å være nysgjerrig, modig og utfordre de andre er det som driver bransjen fremover, sier ny NetOnNet-sjef, Susanne Holmström.

Publisert

Når vi møter henne på NetOnNet Lagershop ved Liertoppen kjøpesenter den 11. oktober, er hun i sin andre uke i stillingen som administrerende direktør.

– Det er en motivasjon å hele tiden kunne tenke hvordan vi kan gjøre ting annerledes, sier Holmström til fagbladet Elektronikkbransjen.

Hun har tatt turen til Norge for å besøke to av selskapets tre butikker i Norge, på Liertoppen og Alnabru. Den tredje ligger i Sandnes.

Holmström har tatt over sjefsstolen i NetOnNet AB etter en annen Susanne, med Ehnbåge til etternavn. Holmström kommer fra rollen som privatmarkedssjef i forsikringsselskapet Trygg-Hansa, og tar over et selskap som de seneste to årene har gjennomført en omfattende fornyelses- og endringsprosess med sammenslåing av Siba og NetOnNet, blant annet ved at Siba-butikkene er omgjort til konseptet NetOnNet Lagershop. En konsekvens av dette er at det ikke lenger var et behov konsernstrukturen, så Netonnet Group er lagt som et hvilende selskap. Lager- og nettbutikkene i Norge og Sverige er nå underlagt NetOnNet AB.

Tøff periode

Fra TV-avdelingen ved NetOnNet Lagershop Lierskogen. Foto: Stian Sønsteng

– Hva er ditt inntrykk av selskapet?

– Jeg møtte under rekrutteringsprosessen både styret og ledergruppa i NetOnNet, og dannet meg et bilde av selskapet. Det jeg så var et selskap som hadde vært gjennom en tøff periode, med sammenslåingen av Siba og NetOnNet, som hadde tatt store og modige beslutninger. Nå har selskapet en god plattform for å ta neste steg. Når jeg nå har begynt, og møter folk i alle deler av selskapet, får jeg virkelig dette bildet bekreftet, sier Holmström til fagbladet Elektronikkbransjen.

Hun sier dette om medarbeiderne hun så langt har møtt:

– De er sultne, har høy energi, mye kompetanse og erfaring.

– Hva er det neste steget?

– Det hadde det vært spennende å kunne uttale seg om etter én uke og to dager i stillingen. Det er dette vi nå skal finne frem til. For meg, som ny i bransjen, er det mye å sette seg inn i. Det er for tidlig å si noe mer, men jeg kan avsløre at det er mye spennende på gang.

– Er det en fordel for deg som leder å komme inn i selskapet etter omstillingen som har vært, eller er dette utfordrende?

Bhupinder Singh (driftsansvarlig Lierskogen, f. v.), Nora Ay (PR- og kommunikasjonssjef) og Thomas Dalen (butikksjef Alnabru). Foto: Stian Sønsteng.

– Jeg velger å se det som en stor fordel, og synes det er et spennende tidspunkt å gå inn i selskapet. Jeg drives mye av mot, beundrer modige mennesker, og synes man kan se at det har vært mye av dette både i Siba og i dagens NetOnNet. Slik sett er det en takknemlig oppgave at mye av det tøffe arbeidet allerede er gjort, der vi nå skal ta vår modell med selvbetjente Lagershoper og e-handel til neste steg, sier Holmström.

Fin utvikling i Norge

– Hva er det neste steget?

Den nye NetOnNet-sjefen ler.

– Spør du en tredje gang får du kanskje svar! Nå fokuserer vi på å sikre at dagens modell skal bli like suksessfylt som de tidligere, og at våre lager- og nettbutikker både i Sverige og Norge skal gjøre det godt.

– En annen måte å stille spørsmålet på; vil det skje noe når det gjelder antall lagerbutikker dere har i Norge og Sverige?

– Vi ser hele tiden på hvilke lokasjoner vi har, men i første omgang konsentrerer vi oss om Lagershopene vi allerede har.

– Hva tenker du om NetOnNets tilstedeværelse i Norge?

– Dette er første gang jeg besøker Lagershopene våre i Norge, som vi kun har hatt i litt over ett år, så det er det for tidlig å si noe om. Men, vi ser en veldig fin utvikling for konseptet i Norge, og nå gjelder det å videreutvikle dette.

– Hvilket inntrykk har du av det norske markedet?

– Vi har vært her i mange år, og har lært mye om det norske markedet. Det er mange synergier å hente ved at vi har virksomhet både i Norge og Sverige, men det er klart at det også er forskjeller mellom de to landene; som hva kundene etterspør. Det er viktig for oss å vite mye om dette, slik at vi virkelig er relevante i det norske markedet. Mitt inntrykk er at det her, som i Sverige, er en konkurranseutsatt bransje der det gjelder å være på topp og ha en kostnadseffektiv operativ modell der vi kan tilby gode priser, sier Holmström.

Butikksjef Martin Omtvedt ved NetOnNet Lagershop Liertoppen tok mot selskapets nye toppsjef, Susanne Holmström. Foto: Stian Sønsteng

I Norge siden 2000

NetOnNet eies av familien Bengtsson, gjennom selskapet Waldir AB. De sto bak Siba-kjeden, som ble grunnlagt av Folke Bengtsson i 1951 og senere overtatt av hans sønn Bengt Bengtsson, som døde i september, 77 år gammel. Hans barn er i dag eiere av Waldir, og Fabian og Martin sitter i styret i NetOnNet AB.

I 2000 åpnet de den første Siba-butikken i Norge, på Furuset i Oslo, og på det meste hadde selskapet i 2011 ti Siba- og ComputerCity-butikker i Norge. Den første NetOnNet Lagershop åpnet i Borås i 2001, og konseptet kom til Norge den 10. november 2016, da Siba-butikken i kjøpesenteret Kvadrat i Sandnes ble omprofilert.

Vi kommer fortsatt til å kunne tilby gode priser, både gjennom gode forhandlinger men også takket være en kostnadseffektiv drift

– Har NetOnNet stor nok markedsmakt til å kunne tilby de gode prisene?

– Nettopp dette er svært viktig for oss, at vi kan tilby de riktige prisene. Her er høyt kundefokus ett parameter, et annet at man er rask, fleksibel og innovativ, noe vi er veldig dyktige på. Vi kommer fortsatt til å kunne tilby gode priser, både gjennom gode forhandlinger men også takket være en kostnadseffektiv drift, sier Holmström.

– Er det noe du ønsker å si til de norske leverandørene, som i praksis ofte sitter i Sverige?

– Akkurat nå er det viktigste for meg å bli kjent med bransjen, så en hilsen måtte bli at vi fortsatt ønsker å utvikle bransjen videre i riktig retning, samt at NetOnNet ser frem til å komme enda nærmere dem.

Trives som utfordrer

– Du har halvannen uke i sjefsstolen. Har du på disse dagene, eller i ansettelsesprosessen, fått noen overraskelser i positiv eller negativ retning?

– Som jeg nevnte, er motet i selskapet noe som har imponert meg. Siden jeg kommer utenfra, er det høye kompetansenivået noe det har vært viktig for meg å få bekreftet. Når man kommer inn ved hovedkontoret vårt i Viared i Borås, merker man virkelig at hjemmeelektronikken sitter i veggene, sier Holmström.

– Hvordan er det å være administrerende direktør i et familieeid selskap?

– Det er nytt for meg, som kommer fra børsnoterte selskap, men det er ikke helt ulikt mine tidligere arbeidsplasser. Eierne har, som alle andre eiere, forventninger og krav, og jeg ser frem til å arbeide tett sammen med hele styret, som også består av folk utenfra familien.

– Hvilke erfaringer har dere etter overgangen til lagershop-konseptet?

– Vi ser kundene i et omni-perspektiv. De begynner gjerne i én kanal, og avslutter i en annen, og vår løsning merker vi at kundene setter pris på. De kan handle digitalt, men hente produktene i Lagershopene – som også har et stort utvalg kundene kan velge i, sier Holmström.

– Hvordan er det å være svensk utfordrer i Norge?

– Personlig kjenner jeg igjen meg fra min tid i telekom-bransjen. Å være utfordrer ligger i DNAet vårt, der vi gjør ting på vår måte – alltid med kundene i fokus, der vi tilpasser oss etter markedet. Som nevnt er dette en solid motivasjon, sier Holmström.

Powered by Labrador CMS