HØYT OG GODT MED 19 TOMMER

– Med Rockfords nye 19-tommer slipper man velge om dypbasshøyttaleren skal spille høyt eller godt. Denne gjør begge deler.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Stig Westerhus i AutoHifi, som representerer Rockford Fosgate i Norge. Under CES-messen i Las Vegas har det amerikanske selskapet en egen utstilling på Hard Rock Hotel, der de gjerne trekker gjestene inn i noen av bilene for å renset øregangene med høy lyd. Når det gjelder den nye dypbasshøyttaleren (subwooferen) på 19-tommeren vektlegger derimot Westerhus at den også spiller pent.

– De andre høyttalerne i bilen trenger ikke så stor effekt for å spille høyt; her er det plasseringen som er den viktigste faktoren for resultatet. Med den nye 19-tommeren kombinerer Rockford høy og god lyd på en fantastisk måte. Dette er en virkelig fæl fyr, som er utstyrt med to spoler som står hver for seg. Hver spole har ett lag, slik at varmen frigis mye lettere. Dette gir bedre effekt over lang tid, og tester viser at temperaturen etter 24 timers hard spilling på 4.000 watt bare er på 80-90 grader, sier Westerhus.

Høyttaleren kommer i butikkene til sommeren, med en pris på 26.000 kroner.

For 10-15 år siden kunne man knapt lytte til det som satt i bilen når du kjøpte den

Tidenes laveste feilrate

Andy Hefft er europeisk salgsdirektør i Rockford Corporation, som har hovedkontor i Tempe i Arizona i USA. Gruppen har varemerkene Rockford Fosgate, Brax, Helix, Renegade, Lightning Audio og Blaupunkt. Hefft viser til at Rockford-gruppen fortsatt bruker store midler på forskning og utvikling.

– Vår store 19-tommer tok det oss fem år å utvikle, mens konkurrentene henter deler som er hyllevare i Kina og setter dem sammen til noe de sier er deres egen høyttaler. Alt Rockford lager er vårt eget design, vi lager det selv fra grunnen av, og du finner derfor ikke tilsvarende produkter med et annet navn på, sier Hefft til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Så dere produserer i USA?

– Nei. Vi benytter fabrikker i det fjerne Østen, og kvaliteten ved fabrikkene vi bruker i for eksempel Kina og Thailand er svært god. Du får det du betaler for, og vi tester hver eneste forsterker før vi sender dem ut på markedet. Dette skjer med testutstyr vi selv har utviklet i USA, og hver eneste forsterker er gjennom 400 sjekkpunkter. Takket være dette er returraten vår lavere enn noen gang, sier Hefft.

Bruktbilmarkedet

Når det gjelder høyttalere, har Rockford siden 2012 brukt det tyske selskapet Klippel til å kontrollere og sertifisere produksjon og kvalitet.

– Klippel har vært brukt i utviklingen på hjemmehøyttalere i øvre sjikt, og vi var de første i vår bransje som tok dette i bruk. Takket være dette lyder høyttalerne våre nå mye bedre, i alle prisklasser, sier Hefft.

Han sier Rockford gjør det riktig bra i Europa.

– Vi vokste i fjor, selv om det er virkelig tøffe tider i Europa. Det tradisjonelle bilstereomarkedet er blitt mindre og er i ferd med å konsolidere seg, men vi øker våre markedsandeler. Noe av grunnen til at vi gjør det bra er at vi er lojale til forretningsideen vår. Noen av fabrikantene har mistet troen på fremtiden, og har begynt å satse på andre områder som for eksempel hodetelefoner og nye og ikke så godt utviklede markeder, sier Hefft.

Rockford har over hundre ansatte i USA, og omsetter for drøyt 100 millioner amerikanske dollar.

– Hvordan vil du beskrive bilstereomarkedet?

– Det har de seneste ti årene vært utfordrende. For 10-15 år siden kunne man knapt lytte til det som satt i bilen når du kjøpte den. Nå er kvaliteten blitt så mye bedre at vi må gi folk riktig gode grunner til å oppgradere systemene sine, og vi i Rockford begynner nå å få betalt for investeringene vi har gjort de senere årene, sier Hefft.

Tilbake til spesialistene

Han trekker frem bruktmarkedet, der folk legger mye penger i fire-fem år gamle biler der de ikke kan kople til smarttelefonen sin.

– Bilforhandlerne kan ikke hjelpe dem, så de kommer tilbake til spesialistene for å få hjelp. I og med at det er kommet mindre forsterkere på markedet, er ettermonteringen blitt enklere.

– Hva betyr det norske markedet for dere?

– Som alle land i Europa er det et viktig marked for oss. Vi har hatt et partnerskap med AutoHifi i 20 år, og har vært gjennom gode og dårlige tider sammen. Den norske importøren gjør en fantastisk jobb for oss, og det er derfor Rockford står så sterkt i Norge.

Stig Westerhus i AutoHifi sier at de opprettholdt omsetningen på Rockford selv om markedet er gått ned.

– Med de nye produktene Rockford viser her på CES tror vi omsetningen vil øke, sier Westerhus til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hva er grunnen til det?

Forsterker med blåtann

– De som kjøper Rockford er entusiastene. De vet hva de får, og Rockford har hele tiden vært tro mot konseptet sitt, sier Westerhus.

På Hard Rock Hotel stiller også en annen av Auto Hifis leverandører; Harman. Westerhus viser oss en ny serie forsterkere fra Harman-merket JBL, med innebygd blåtann.

– Disse gjør det mulig å strømme musikken fra telefonen uten at man må innom hovedenheten i bilen. Alle forsterkerne leveres med en fjernkontroll som plasseres sentralt i bilen, denne kan også brukes til å ta mot telefonsamtaler. Dette produktet kommer også i butikkene før sommeren, sier Westerhus.

GTR-serien består av modellene 102, 104, 601, 1001 og 7535.

– Vi har en tokanaler, en firekanaler, to monoforsterkere og en femkanaler. Dette er en ikke alt for dyr serie, og prisene blir mellom 3.000 og 6.000 kroner, sier Westerhus.

Powered by Labrador CMS