MER PREMIUM FRA SENNHEISER

– Du kan ikke samtidig selge hodetelefoner til 50.000 euro og øreplugger til 8 euro. Vi beveger oss oppover både når det gjelder pris og kvalitet.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Edwin Weteling, Sennheisers salgs- og markedssjef i Nord- og Sør-Europa, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Når vi møter ham på CES-messen i Las Vegas i januar, får vi anledningen til å lytte til det nye hodetelefonsystemet Orpheus, som det har tatt Sennheisers utviklere, ingeniører og designere nesten ti år å lage. I forsterkerhuset av marmor fra Carrara i Italia sitter det åtte rør som behandler det innkommende signalet, de roterende bryterne for valg av kilde og volumkontrollene er frest ut av ett enkelt messingstykke. Posisjonene til de fire bryterne styres av en mikroprosessor og aktiveres via releer.

Systemet er ifølge Sennheiser hinsides enhver sammenligning, og prisen når det er tilgjengelig for salg fra midten av 2016 er da også 50.000 euro, eller 480.000 kroner.

Vi beveger oss oppover både når det gjelder pris og kvalitet, og har med blant annet Momentum-ørepluggene bevist at vi kan levere kvalitetsprodukter til en fornuftig pris

– Frekvensresponsen strekker seg utover rekkevidden av menneskets høreevne og den totale harmoniske forvrengningen er den laveste som noen gang er målt i et lydreproduksjonssystem, heter det fra Sennheiser.

– Med Orpheus tar vi lederskap på lydsiden, sier Weteling til fagbladet Elektronikkbransjen.

Tilgivende HD 800 S

Da vi møtte ham på CES i fjor, la han vekt på Senheisers satsing på trådløse hodetelefoner og Momentum Wireless.

– Hvordan har salget gått av denne?

– Det har vært en suksess. Som våre kunder vil vite, hadde vi problemer med å levere nok til markedet. Disse er løst, og siden november 2015 har modellen solgt riktig godt, sier Weteling.

På CES i år viser han frem HD 800 S, som supplerer toppmodellen HD 800.

– Denne er litt mer tilgivende enn HD 800, som hadde et svært klart og rent lydbilde, sier Weteling.

Med HD 800 S mener Sennheiser de overgår forgjengeren i lytteopplevelse:

– Akustisk sett benytter man den velprøvde transduserteknologien og det innovative øreklokkedesignet fra HD 800, mens lydbildet nok en gang ytterligere er blitt optimalisert i mellomtone- og bassområdet. Sennheiser har også forbedret utstyret på HD 800 S ved å inkludere en symmetrisk kabel – XLR4. Fargen er også noe endret: Øreklokkene på den nye modellen formelig skinner, i en førsteklasses, mattsvart finish, heter det i en pressemelding.

Tranduser på 56 mm

Transduseren er på 56 millimeter skal være den største som for tiden brukes i dynamiske hodetelefoner.

– Til tross størrelsen minimaliserer den patenterte membranen med sin innovative ringdesign all forvrengning som kan oppstå især ved høyere frekvenser, og holder total harmonisk forvrengning under 0,02 prosent, heter det.

HD 800 S er håndlaget ved selskapets tyske hovedkvarter i Wedemark, og prisen er 15.000 kroner.

– Hvordan er situasjonen for Sennheiser?

– Vi hadde et utfordrende år i fjor, i forbindelse med at vi hadde omstrukturert selskapet, spesielt på salgs- og markedssiden. Hvis du ser på Norden lykkes vi her likevel svært godt i forbrukersegmentet, sier Weteling til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hva med Norge?

– Som de andre landene i Norden; svært godt.

– Hva vil vi ellers se fra Sennheiser når det gjelder produktnyheter i 2016?

– At vi retter fokuset mot det øvre sjiktet i markedet. I siste kvartal 2015 lanserte vi Orpheus, og det er en venteliste på mer enn 50 enheter av denne hodetelefonen som koster over 50.000 euro. Vi videreutvikler Momentum-serien, som har vært suksessfull, og vil i første omgang slippe en trådløs utgave med aktiv støyreduksjon, sier Weteling.

Retning premium

– Vi har kun snakket om de dyrere modellene deres. Tyder dette på at Sennheiser har beveget seg opp i segmentene?

– Ja. Vi går helt klart i retning premiumprodukter. Tidligere hadde vi øreplugger som kostet ned til 8 euro, men vi spiller ikke lenger på denne banen. Vi beveger oss oppover både når det gjelder pris og kvalitet, og har med blant annet Momentum-ørepluggene bevist at vi kan levere kvalitetsprodukter til en fornuftig pris. CX1, CX2 og CX3 er våre standard-øreplugger, med priser fra 500 kroner, sier Weteling.

– Tidligere så vi at Sennheiser lanserte produkter i sterke farger, kanskje for å konkurrere med Beats og Skullcandy. Dere lykkes ikke med dette?

– Jeg vil ikke si at vi ikke lykkes, for vi forsøkte aldri å bli moteriktige. Hvis man agerer i dette markedet, kommer og går produktene, og varemerkene. Siden vår historie går 70 år tilbake i tid ønsker vi ikke å bli en del av dette markedet. Vi fokuserte mer på livsstil, for eksempel med Urbanite, som vi lanserte for halvannet år siden. Vi hadde ikke suksessen vi ønsket med disse, inntil vi på slutten av fjoråret senket prisene. Da kom prisene på et nivå vi ikke ønsker å være, så fremover endrer vi strategien. Et godt eksempel er Momentum, som også er et livsstilsprodukt når det gjelder design, materialvalg og bruksområder. Vi ønsker å være tro mot arven varemerket Sennheiser representerer, sier Weteling.

Konkurranse skjerper

– Så det er slutt på hodetelefoner og øreplugger i sterke farger?

– Ja. Urbanite var en god erfaring for oss. Vi hadde en rekke farger også her, men det viste seg at kundene ønsket seg produkter i sort, elfenben og brunt. Du vil i den nærmeste fremtiden ikke lenger se produkter i alle regnbuens farger fra oss, sier Weteling.

– Tror du dette forsøket skadet varemerket deres?

– Nei. Vi merket den økte konkurransen fra motemerkene, men noen av disse har allerede forsvunnet eller de er på vei ut. Vi ser også en økt konkurranse fra et selskap som Bose, som også har en sterk historie og bruker mye penger på markedsføring. Men; vi imøteser konkurranse siden den holder oss skjerpet, sier Weteling.

– Er Bose deres største konkurrent?

– For øyeblikket er de nok det. De har kanskje produktene vi best kan sammenligne oss med.

– Hva er Sennheisers styrke i denne konkurransen?

– Lydarven vår. Vi har dessuten et nært forhold til våre forretningspartnere, og en selektiv distribusjon som er gunstig for dem som selger våre produkter. Når sluttkundene hører navnet Sennheiser, forbinder de det med et tysk selskap som har en lang historie og et høyt nivå når det gjelder kvalitet.

Powered by Labrador CMS