Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, og kommunikasjonssjef Marte Ottemo ser at mer avanserte produkter gir et lite hopp i omsetningen for bransjen, som dermed setter ny omsetningsrekord. Foto: Stian Sønsteng
Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, og kommunikasjonssjef Marte Ottemo ser at mer avanserte produkter gir et lite hopp i omsetningen for bransjen, som dermed setter ny omsetningsrekord. Foto: Stian Sønsteng

HISTORISK VEKST I ELEKTRONIKK-SALGET

I et spesielt 2020 ga hjemmekontor, mer tid til matlaging og behov for hjemmeunderholdning en vekst i elektronikksalget vi aldri tidligere har sett.

Publisert Sist oppdatert

Årets statistikk fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser noen klare trender for forbrukerelektronikk-året 2020. Hjemmekontor, gaming og matlaging driver salget, mens vi kjøper færre mobiltelefoner.

Tallene for 2020 viser en omsetningsvekst på hele 18 prosent i forhold til året før, og ender på 42,3 milliarder kroner, mot 2019s 36,03 milliarder.

Dette er samlet verdi for omsetningen av lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare PCer til forbrukermarkedet.

TVene blir stadig større, nå står 65 tommer for 28 prosent salget i Norge. Foto: Stian Sønsteng
TVene blir stadig større, nå står 65 tommer for 28 prosent salget i Norge. Foto: Stian Sønsteng

– Koronaåret 2020 har sett nordmenn investere i utstyr til hjemmekontoret, TV og spillprodukter er også populære. Også produkter til oppbevaring av mat og kjøkkenutstyr vokser kraftig i et meget spesielt år for elektronikkbransjen, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Større TVer, mer strømming

Salget av TVer øker for første gang på tre år og det ble solgt 430.000 enheter i 2020, en økning på 18 prosent. Til tross for at større skjermer tar en stadig større del av markedet, holder gjennomsnittsprisen på TVene seg stabilt.

Totalomsetningen for TV i 2020 ender på 3,45 milliarder kroner, mot rett over tre milliarder i 2019.

– Nedstenging av fritidsaktiviteter har gjort at flere velger å kjøpe seg en nummer to-TV, slik at barna kan se sine egne serier eller spille mens foreldrene bruker hoved-TVen, sier Røsholm.

Strømmetjenester fortsetter også å vokse, nå sier 77 prosent av norske husholdninger at de abonnerer på én eller flere tjenester. Det er en økning fra 2019, hvor andelen var 72 prosent.

Netflix troner fortsatt på toppen, og 59 prosent av norske husholdninger sier de abonnerer på tjenesten. Nykommeren Disney+ har på kort tid blitt populær i Norge, 21 prosent av husholdningene har kjøpt abonnement på tjenesten.

Kjempevekst på kjøkkenet

Nordmenn noen flere, men dyrere store hvitevarer i 2020. Den store trenden på hvitt er at salget av kjøkkenprodukter stiger kraftig.

Nordmenn har brukt pandemien til å lage mer mat fra bunnen av, det gir kraftig vekst i salget av kjøkkenustyr. Foto: Braun
Nordmenn har brukt pandemien til å lage mer mat fra bunnen av, det gir kraftig vekst i salget av kjøkkenustyr. Foto: Braun

Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salget av hvitevarer og småelektriske produkter stiger med ni prosent målt i verdi, og ender i 2020 på 12,4 milliarder kroner, opp fra 11,4 milliarder i 2019.

Produkter til oppbevaring av mat og kjøkkenutstyr vokser kraftig i et meget spesielt år for elektronikkbransjen

Produkter til oppbevaring av mat og kjøkkenutstyr vokser kraftig i et meget spesielt år for elektronikkbransjen

– I 2020 kjøpte nordmenn særlig frysebokser og fryseskap i første delen av nedstengingen, mens kjøkkenapparatene har hatt voldsom vekst gjennom året. Målt i stiger salget av store hvitevarer med én prosent, mens kaffemaskiner, mixere og kjøkkenmaskiner øker med hele 20 prosent, Røsholm.

Hjemmejobbing gir økt omsetning

Hjemmekontor har gitt en kraftig oppsving i salget i 2020. Foto: iStockPhoto
Hjemmekontor har gitt en kraftig oppsving i salget i 2020. Foto: iStockPhoto

Med stengte kontorer i store deler av landet har hele Norge fått et kræsjkurs i å jobbe digitalt via videomøter og på hjemmekontor. Det har ført til en firedobling av salget av produkter til hjemmekontoret, og det er særlig webkamera, skjermer, tastatur og mus som driver omsetningen.

– Vi så et løft i salget allerede i starten av pandemien, og en ny bølge da det ble klart at hjemmejobbing og -skole ville bli noe som varer lenge. Mange som startet hjemmejobbingen på kjøkkenbordet, oppdaget raskt at det ikke var holdbart i lengden og investerte i kontorutstyr, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Mange som startet hjemmejobbingen på kjøkkenbordet, oppdaget raskt at det ikke var holdbart i lengden og investerte i kontorutstyr

Mange som startet hjemmejobbingen på kjøkkenbordet, oppdaget raskt at det ikke var holdbart i lengden og investerte i kontorutstyr

Også salget av bærbare PCer til forbrukermarkedet steg i 2020, opp 15 prosent fra året før.

– Tilbakemeldingen fra produsentene er at de kunne ha solgt enda flere maskiner, men den voldsomme globale etterspørselen ga problemer med leveransene. I tillegg har nordmenn lagt mer penger i maskinene de kjøper, og den største prosentvise veksten er i premiumsegmentene, sier hun.

Anbefaling om mindre bruk av kollektivt kan være en av grunnene til at salget av elsykler og el-sparkesykler øker.

– Vi har fått tall på salget av elsykler fra bransjeforeningen Sportsbransjen, som melder om en vekst fra 2019 på 60 prosent. Det betyr at det ble solgt rundt 90.000 elsykler i 2020, sier Ottemo.

Også salget av el-sparkesykler øker.

– I fjor ble det solgt rundt 100.000 elektriske framkomstmidler, det tallet steg til 180.000 i 2020. Da er både kraftigere ståhjulinger, hooverboards og ståhjul inkludert i tallene, sier hun.

Dyrere mobiler i 2020

Antall solgte mobiler falt fra 1,7 til 1,6 millioner enheter i 2020, en nedgang på seks prosent. Likevel faller omsetningen med kun 2,6 prosent, til 9,6 milliarder kroner.

Salget av mobiler fortsetter å falle, men vi kjøper stadig dyrere modeller. Foto: Samsung
Salget av mobiler fortsetter å falle, men vi kjøper stadig dyrere modeller. Foto: Samsung

En høyere pris bidrar trolig til at nordmenn bytter telefonen sin stadig sjeldnere. I 2018 var den gjennomsnittlige levetiden for mobiltelefoner 31,4 måneder, i 2020 har denne økt til 32,5 måneder.

– Det vil si at gjennomsnittlevetid for en mobiltelefon er i dag godt over 2,5 år. Det er en kraftig økning i forhold til årene før smarttelefonene kom på markedet, hvor vi byttet telefon hver 18. måned, sier Ottemo.

Nordmenn liker å tallfeste trening og aktivitetsnivå, og selv om salget av smartarmbånd faller noe i 2020, ligger smartklokkesalget stabilt på 650.000 enheter ifølge bransjens forbrukerundersøkelse.

Hygiene har vært viktig i 2020, og salget av både vaskemaskiner og tørketromler har økt. Foto: Miele
Hygiene har vært viktig i 2020, og salget av både vaskemaskiner og tørketromler har økt. Foto: Miele

– Det kommer stadig flere produsenter inn på smartklokke-markedet, og klokkene får flere funksjoner. Treningsklokkene får i større grad smarte funksjoner og faller inn i kategorien, og motehusene og tradisjonelle klokkemerker lanserer også smarte modeller, sier Ottemo.

Bak bransjetallene står prognosekomiteen i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Hovedkomiteen består av økonomi- og administrasjonssjef Hans F. Johansson, kommunikasjonssjef Marte Ottemo og administrerende direktør Jan Røsholm. Komiteen har fem undergrupper for lyd og bilde, multimedia, elektriske husholdningsapparater, mobiltelefoner og foto. I tillegg blir alle statistikk- og prognoseforslag sendt til høring til utvalgte ledende leverandører i bransjen.

Her kan du laste ned omsetningstallene for 2020

Her kan du laste ned pressebilder

Alle artikler om bransjetall 2020:

HISTORISK VEKST I ELEKTRONIKK-SALGET

STADIG STØRRE TVER

VI BRUKER MER PENGER PÅ BILDER

TRÅDLØST I ØRENE

KJEMPEVEKST PÅ KJØKKENET

MOBILSALGET FALLER FORTSATT

Les digitalutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2021 her

PROGNOSEKOMITEEN

Bak bransjetallene står prognosekomiteen i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Hovedkomiteen består av økonomi- og administrasjonssjef Hans F. Johansson, kommunikasjonssjef Marte Ottemo og administrerende direktør Jan Røsholm. Komiteen har fem undergrupper for lyd og bilde, multimedia, elektriske husholdningsapparater, mobiltelefoner og foto. I tillegg blir alle statistikk- og prognoseforslag sendt til høring til utvalgte ledende leverandører i bransjen.