Fotobøker, kalendere med personlige bilder, jule- og konfirmasjonskort og vanlige stillbilder er alle populære produkter hos fotokjedene. Foto: Elite Foto
Fotobøker, kalendere med personlige bilder, jule- og konfirmasjonskort og vanlige stillbilder er alle populære produkter hos fotokjedene. Foto: Elite Foto

VI BRUKER MER PENGER PÅ BILDER

Kamerasalget fortsetter å falle, men nordmenn bruker stadig mer penger på å skrive ut og samle bildene sine.

Publisert Sist oppdatert

I 2020 faller kamerasalget i alle kategorier. Antall solgte kompakt-kamera faller fra 15.000 til 12.000 enheter, speilløse kamera faller fra 14.000 til 11.000 kamera, mens speilrefleks-salget går ned fra 10.000 til 6.000 enheter i 2020.

Også salget av actionkamera går ned nesten 20 prosent, fra 41.000 til 33.000 enheter. Tar vi med vanlige videokamera, faller altså totalsalget av foto- og videokamera over 22 prosent, fra 82.000 til 64.000 enheter i 2020. I samme periode faller også salget av objektiver fra 17.000 til 11.000 enheter.

Dyrere kamera

Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, ser at kamerasalget fortsetter å falle i Norge. Foto: Stian Sønsteng
Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, ser at kamerasalget fortsetter å falle i Norge. Foto: Stian Sønsteng

– Kamerasalget hadde en liten opptur i 2017, men har de tre siste årene altså falt igjen. Årsaken er som foregående år at mobiltelefonen tar over for mange som kamera nummer én, og de siste årene er det lansert flere toppmodeller på mobil med fokus på bildekvalitet, sier Jan A. Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Stadig flere lager og bestiller fotobøker og bilder rett fra mobilen

Stadig flere lager og bestiller fotobøker og bilder rett fra mobilen

I 2019 endte fotomarkedet totalt på 539 millioner kroner, det er omsetningen for både videokamera, stillbildekamera og optikk. I 2020 kjøpte nordmenn fotoutstyr for til sammen 467 millioner kroner, ned 13 prosent.

Så selv om vi kjøper dyrere kamera i fjor enn i 2019, veier det ikke opp for fallet i volum.

Mer penger på bilder

Selv om vi kjøper færre kamera, viser Elektronikkbransjens bildestatistikk at nordmenn bruker enda mer penger på å få bildene sine over i fysiske formater i 2020.

– Mange har hatt litt ekstra tid til å lage fotobøker og årsbøker, og kategorien er opp 11 prosent målt i antall produserte bøker. Vi bruker også mer penger på fotobøkene, verdien er opp 16 prosent fra 2019, sier Røsholm.

Nordmenn bruker stadig mer penger på å skrive ut bildene vi tar. Foto: Messe Köln
Nordmenn bruker stadig mer penger på å skrive ut bildene vi tar. Foto: Messe Köln

Vi fikk skrevet ut 35 millioner bilder i 2030, og i tillegg lagde vil 298.000 fotobøker, 4,5 millioner postkort og 370.000 bildekalendre. Det gir en gir en verdi på 435 millioner kroner, en økning på 16 prosent fra 2019s 376 millioner kroner.

– Disse tallene viser at fotointeressen hos nordmenn bare fortsetter å vokse. Folk har skjønt at man også kan skrive ut bildene man tar på mobilen, og stadig flere lager og bestiller fotobøker og bilder rett fra mobilen, sier Røsholm.

Her kan du laste ned omsetningstallene for 2020

Her kan du laste ned pressebilder

Alle artikler om bransjetall 2020:

HISTORISK VEKST I ELEKTRONIKK-SALGET

STADIG STØRRE TVER

VI BRUKER MER PENGER PÅ BILDER

TRÅDLØST I ØRENE

KJEMPEVEKST PÅ KJØKKENET

MOBILSALGET FALLER FORTSATT

Les digitalutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2021 her