– Etter en
omsetningsvekst på hele 18 prosent fra 2019 til 2020, og tre prosent fra 2020
til 2021 falt elektronikksalget som ventet i 2022 med åtte prosent. Fallet fortsetter
i 2023, med en nedgang på 5,8 prosent, målt i verdi.
Målt i kroner
og øre er det en nedgang fra 40 milliarder kroner til 37,7 milliarder i 2023.
Annonse
Turbulent år
Årets statistikk fra Stiftelsen Elektronikkbransjen
viser nedgang i de alle fleste kategorier, etter at oppussing, gaming og
matlaging ga rekordsalg under pandemien.
Dette er samlet verdi for omsetningen av lyd,
bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, mobiltelefoner og
bærbare PCer til forbrukermarkedet.
– 2023 fortsatte trenden fra 2022, og ble et
turbulent år for hele bransjen. Høyere renter og strømpriser, krig i Ukraina, inflasjon
og logistikkutfordringer som følge av andre internasjonale kriser øker prisene på
de fleste produktene vi selger, sier Røsholm.
Salget av lyd- og bildeprodukter samlet faller med
13,8 prosent, små og store hvitevarer med 4,6 prosent, PCer og produkter til
hjemmekontor og smarthjem med 3,4 prosent, mens mobil- og nettbrettsalget har
en nedgang på 4,8 prosent.
Annonse
Den eneste kategorien som har en positiv vekst i
verdi er smartklokker, hvor vi ser en oppgang på 14,2 prosent, sier Marte
Ottemo, kommunikasjonssjef for Stiftelsen Elektronikkbransjen.
Fallet i antall solgte produkter er høyere enn
verdifallet, mye på grunn av en prisøkning på bransjens produkter.
– Vi ser nå at nordmenn tenker mer på pris når de
handler produkter, og velger varer litt lengre ned på prisstigen generelt, sier
Røsholm.
Mer strømming
Høyere renter og strømpriser, krig i Ukraina, inflasjon og logistikkutfordringer som følge av andre internasjonale kriser øker prisene på de fleste produktene vi selger
TV-salget fortsetter å falle etter en kraftig
økning i starten av pandemien. Antall solgte TVer er ned 12,3 prosent, fra 342.000
til 300.000 solgte enheter. Samtidig faller verdien 10 prosent.
Totalomsetningen for TV i 2022 ender på 2,9 milliarder, mot 3,22
milliarder kroner i 2022.
Annonse
Andelen som abonnerer på strømmetjenester stiger i 2023,
hvor 83 prosent sier de abonnerer på én eller flere tjenester.
Netflix er fortsatt mest populært, og holder seg stabilt på
55 prosent. TV 2 Play øker kraftig, opp fra 27 til 38 prosent og tar andreplassen
fra HBO som 31 prosent sier de abonnerer på.
Fall for hvitevarer
Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen
viser at totalsalget av hvitevarer og småelektriske produkter faller med 4,6
prosent målt i verdi, og ender i 2023 på 11,4 milliarder kroner, ned fra 12
milliarder kroner.
– Det var en kraftig vekst i salget av hvitevarer og kjøkkenprodukter
under pandemien, og spesielt store hvitevarer er ikke noe nordmenn går til
innkjøp av årlig. Lavere aktivitet i nybolig-byggingen påvirker også salget av
store hvitevarer negativt, sier Røsholm.
Det fører til et fall i de fleste kategoriene på hvitt, hvor
salget er ned 12 prosent målt i antall og fire prosent i verdi.
I starten av pandemien viser bransjeforeningens tall at
nordmenn definitivt hadde mer tid på kjøkkenet, men i 2023 falt salget med 4,5 prosent.
– Det ble solgt 1,2 millioner stavmiksere, brødbakemaskiner,
juicepresser, vaffeljern, kjøkkenmaskiner og andre matlagingsprodukter i fjor,
mot 1,3 millioner i 2022, sier han.
Kjøper brukte mobiler
Mobilsalget faller for sjuende år på rad og antall
solgte mobiler går ned fra 1,36 millioner i 2022 til 1,2 millioner i 2023, en
nedgang på nesten 12 prosent. Verdien på mobilmarkedet faller også 4,5 prosent,
fra 8,8 til 8,4 milliarder kroner.
Høy pris er en av grunnene til at vi 2023 setter ny rekord i
hvor lenge vi beholder mobiltelefonen før vi kjøper ny.
I 2019 beholdt vi mobilen i 32,5 måneder, i 2022 i 37,9
måneder og i 2023 var gikk det 38,5 måneder før vi kjøpte ny mobil
– Det vil si at gjennomsnittlig levetid for en mobiltelefon har
økt kraftig de siste årene, og vi beholder i dag mobilen i over tre år og tre
måneder før den byttes ut, sier Ottemo.
Både kjedene og bransjen som helhet satser i stadig større
grad på å reparere og sette brukte produkter tilbake på markedet. Nå ser det ut
til at også norske forbrukere er klare til å kjøpe brukt.
Gjennomsnittlig levetid for en mobiltelefon har økt kraftig de siste årene, og vi beholder i dag mobilen i over tre år og tre måneder før den byttes ut
Totalt er det ni prosent som har anskaffet brukt
mobiltelefon. Blant forbrukere i aldersgruppen 15 til 29 år er det hele 15
prosent som har anskaffet brukt mobiltelefon i 2023.
– Tallene fra vår undersøkelse tyder på at det er solgt 275.000
mobiler i bruktmarkedet i 2023.
Nordmenn liker å måle trenings- og aktivitetsnivå, og i 2023
skjedde den en kraftig endring i sammensetningen av markedet, ifølge Stiftelsen
Elektronikkbransjens undersøkelse.
Salget av de enklere smartarmbåndene faller kraftig, fra
560.000 til 280.000 solgte enheter. Til
gjengjeld vokser salget av smarte treningsklokker kraftig, opp fra 600.000 til
840.000 enheter.
– Det er stort sett eneste kategori vi ser har hatt vekst i
2023. Det har vært mye fokus på kroppens eget batteri, blant annet med boken
Pulskuren og mange oppslag i medier. Det kan være en del av forklaringen på
hvorfor mange nordmenn har investert i en mer avansert klokke, sier Ottemo.
Velger ombrukte produkter
Stiftelsen Elektronikkbransjen har også gjort en
undersøkelse for å se om nordmenn er villige til å kjøpe brukte elektronikkprodukter.
Stiftelsen og hele bransjen står bak prosjektet OmBrukt, som
skal gjøre det trygt for forbrukerne å velge brukte produkter med en logo som
viser at produktet er forsvarlig reparert, og en ombyttegaranti på to år.
– 48 prosent av nordmenn sier de vil vurdere å kjøpe et
brukt elektronikkprodukt dersom det er en mulighet. Store hvitevarer er den
mest populære produkttypen å kjøpe brukt, deretter følger mobil og TV, sier
Ottemo.
Bak bransjetallene står prognosekomiteen i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Hovedkomiteen består av økonomi- og administrasjonssjef Hans F. Johansson, kommunikasjonssjef Marte Ottemo og administrerende direktør Jan Røsholm. Komiteen har fem undergrupper for lyd og bilde, multimedia, elektriske husholdningsapparater, mobiltelefoner og foto. I tillegg blir alle statistikk- og prognoseforslag sendt til høring til utvalgte ledende leverandører i bransjen.