Nordmenn kjøper færre hvitevarer enn tidligere. Foto: Miele

FORTSATT FALL I ELEKTRONIKK-SALGET

Salget av forbrukerelektronikk i Norge fortsetter å falle for andre år på rad, ned nesten seks prosent.

Publisert Sist oppdatert

– Etter en omsetningsvekst på hele 18 prosent fra 2019 til 2020, og tre prosent fra 2020 til 2021 falt elektronikksalget som ventet i 2022 med åtte prosent. Fallet fortsetter i 2023, med en nedgang på 5,8 prosent, målt i verdi.

Målt i kroner og øre er det en nedgang fra 40 milliarder kroner til 37,7 milliarder i 2023.

 

Turbulent år

Årets statistikk fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser nedgang i de alle fleste kategorier, etter at oppussing, gaming og matlaging ga rekordsalg under pandemien.

Dette er samlet verdi for omsetningen av lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, mobiltelefoner og bærbare PCer til forbrukermarkedet.

– 2023 fortsatte trenden fra 2022, og ble et turbulent år for hele bransjen. Høyere renter og strømpriser, krig i Ukraina, inflasjon og logistikkutfordringer som følge av andre internasjonale kriser øker prisene på de fleste produktene vi selger, sier Røsholm.

Administrerende direktør Jan Røsholm og kommunikasjonssjef Marte Ottemo i Stiftelsen Elektronikkbransjen ser en nedgang i salget av forbrukerelektronikk for andre år på rad. Foto: Stian Sønsteng

Salget av lyd- og bildeprodukter samlet faller med 13,8 prosent, små og store hvitevarer med 4,6 prosent, PCer og produkter til hjemmekontor og smarthjem med 3,4 prosent, mens mobil- og nettbrettsalget har en nedgang på 4,8 prosent.

Den eneste kategorien som har en positiv vekst i verdi er smartklokker, hvor vi ser en oppgang på 14,2 prosent, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef for Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Last ned tabellene her

Fallet i antall solgte produkter er høyere enn verdifallet, mye på grunn av en prisøkning på bransjens produkter.

– Vi ser nå at nordmenn tenker mer på pris når de handler produkter, og velger varer litt lengre ned på prisstigen generelt, sier Røsholm.

Mer strømming

Høyere renter og strømpriser, krig i Ukraina, inflasjon og logistikkutfordringer som følge av andre internasjonale kriser øker prisene på de fleste produktene vi selger

TV-salget fortsetter å falle etter en kraftig økning i starten av pandemien. Antall solgte TVer er ned 12,3 prosent, fra 342.000 til 300.000 solgte enheter. Samtidig faller verdien 10 prosent.

Totalomsetningen for TV i 2022 ender på 2,9 milliarder, mot 3,22 milliarder kroner i 2022.

Andelen som abonnerer på strømmetjenester stiger i 2023, hvor 83 prosent sier de abonnerer på én eller flere tjenester.

Netflix er fortsatt mest populært, og holder seg stabilt på 55 prosent. TV 2 Play øker kraftig, opp fra 27 til 38 prosent og tar andreplassen fra HBO som 31 prosent sier de abonnerer på.

Fall for hvitevarer

Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at totalsalget av hvitevarer og småelektriske produkter faller med 4,6 prosent målt i verdi, og ender i 2023 på 11,4 milliarder kroner, ned fra 12 milliarder kroner.

– Det var en kraftig vekst i salget av hvitevarer og kjøkkenprodukter under pandemien, og spesielt store hvitevarer er ikke noe nordmenn går til innkjøp av årlig. Lavere aktivitet i nybolig-byggingen påvirker også salget av store hvitevarer negativt, sier Røsholm.

Smartklokker er en av få kategorier som kan vise til vekst i 2023. Foto: Garmin

Det fører til et fall i de fleste kategoriene på hvitt, hvor salget er ned 12 prosent målt i antall og fire prosent i verdi.

I starten av pandemien viser bransjeforeningens tall at nordmenn definitivt hadde mer tid på kjøkkenet, men i 2023 falt salget med 4,5 prosent.

– Det ble solgt 1,2 millioner stavmiksere, brødbakemaskiner, juicepresser, vaffeljern, kjøkkenmaskiner og andre matlagingsprodukter i fjor, mot 1,3 millioner i 2022, sier han.

Kjøper brukte mobiler

Mobilsalget faller for sjuende år på rad og antall solgte mobiler går ned fra 1,36 millioner i 2022 til 1,2 millioner i 2023, en nedgang på nesten 12 prosent. Verdien på mobilmarkedet faller også 4,5 prosent, fra 8,8 til 8,4 milliarder kroner.

Høy pris er en av grunnene til at vi 2023 setter ny rekord i hvor lenge vi beholder mobiltelefonen før vi kjøper ny.

I 2019 beholdt vi mobilen i 32,5 måneder, i 2022 i 37,9 måneder og i 2023 var gikk det 38,5 måneder før vi kjøpte ny mobil

– Det vil si at gjennomsnittlig levetid for en mobiltelefon har økt kraftig de siste årene, og vi beholder i dag mobilen i over tre år og tre måneder før den byttes ut, sier Ottemo.

Både kjedene og bransjen som helhet satser i stadig større grad på å reparere og sette brukte produkter tilbake på markedet. Nå ser det ut til at også norske forbrukere er klare til å kjøpe brukt.

Gjennomsnittlig levetid for en mobiltelefon har økt kraftig de siste årene, og vi beholder i dag mobilen i over tre år og tre måneder før den byttes ut

Totalt er det ni prosent som har anskaffet brukt mobiltelefon. Blant forbrukere i aldersgruppen 15 til 29 år er det hele 15 prosent som har anskaffet brukt mobiltelefon i 2023.

– Tallene fra vår undersøkelse tyder på at det er solgt 275.000 mobiler i bruktmarkedet i 2023.

Nordmenn liker å måle trenings- og aktivitetsnivå, og i 2023 skjedde den en kraftig endring i sammensetningen av markedet, ifølge Stiftelsen Elektronikkbransjens undersøkelse.

Salget av de enklere smartarmbåndene faller kraftig, fra 560.000 til 280.000 solgte enheter. Til gjengjeld vokser salget av smarte treningsklokker kraftig, opp fra 600.000 til 840.000 enheter.

– Det er stort sett eneste kategori vi ser har hatt vekst i 2023. Det har vært mye fokus på kroppens eget batteri, blant annet med boken Pulskuren og mange oppslag i medier. Det kan være en del av forklaringen på hvorfor mange nordmenn har investert i en mer avansert klokke, sier Ottemo.

Nordmenn beholder nå mobiltelefonen sin i tre år og tre måneder før de bytter. Foto: OnePlus

 

Velger ombrukte produkter

Stiftelsen Elektronikkbransjen har også gjort en undersøkelse for å se om nordmenn er villige til å kjøpe brukte elektronikkprodukter.

Stiftelsen og hele bransjen står bak prosjektet OmBrukt, som skal gjøre det trygt for forbrukerne å velge brukte produkter med en logo som viser at produktet er forsvarlig reparert, og en ombyttegaranti på to år.

– 48 prosent av nordmenn sier de vil vurdere å kjøpe et brukt elektronikkprodukt dersom det er en mulighet. Store hvitevarer er den mest populære produkttypen å kjøpe brukt, deretter følger mobil og TV, sier Ottemo.

Bransjetallene ble lagt frem torsdag 15. februar 2024. Se video på Facebook.com/elektronikkbransjen.

 

Bransjetall tabell totalomsetning 2023

PROGNOSEKOMITEEN

Bak bransjetallene står prognosekomiteen i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Hovedkomiteen består av økonomi- og administrasjonssjef Hans F. Johansson, kommunikasjonssjef Marte Ottemo og administrerende direktør Jan Røsholm. Komiteen har fem undergrupper for lyd og bilde, multimedia, elektriske husholdningsapparater, mobiltelefoner og foto. I tillegg blir alle statistikk- og prognoseforslag sendt til høring til utvalgte ledende leverandører i bransjen.

Powered by Labrador CMS