Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, ser at en urolig økonomi fører til fallende salg av forbrukerelektronikk. Foto: Stian Sønsteng.

ELEKTRONIKKSALGET FALLER

Tall for første halvår av 2023 viser at inflasjon og renteøkning bremser salget av forbrukerelektronikk.

Publisert Sist oppdatert

Total faller salget av elektronikk med 13 prosent målt i antall solgte enheter og åtte prosent målt i verdi i første halvår av 2023. Det viser tall fra Stiftelsen Elektronikkbransjen, målt mot samme periode i 2022.

 

Økende priser

15 prosent av de som har kjøpt ny mobil, sier de har valgt brukt og sju prosent har kjøpt både nytt og brukt

– En urolig økonomisk situasjon med rentehevinger, lav kronekurs og økte råvarepriser påvirker salget. Vi ser at omsetningen målt i verdi synker mindre enn antall produkter, men her vil inflasjon, den negative kronekursen og økte kostnader presse marginene i bransjen, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen til fagbladet.

Det er nedgang i salget på de fleste av bransjens kategorier. Salget av store hvitevarer faller 16 prosent i antall solgte produkter, og fire prosent i verdi. For de småelektriske varene er fallet på seks prosent i volum, mens verdien stiger med fem prosent.

Ser man salget av brunevarer under ett, faller antall solgte enheter med 17 prosent og omsetningen med 15 prosent.

For TV er tallene et fall i antall omsatte varer på 31 prosent, og 27 prosent målt i verdi. Mobilsalget faller med 15 prosent målt i solgte telefoner, mens omsetningen faller med åtte prosent.

– I tillegg kommer salget av brukte mobiltelefoner, et marked som har fått oppsving det siste året, med flere nye selskaper som tilbyr bruktsalg av mobiler. 15 prosent av de som har kjøpt ny mobil, sier de har valgt brukt og sju prosent har kjøpt både nytt og brukt, sier Røsholm.

 

Positive til ombruk

Stiftelsen Elektronikkbransjens forbrukerundersøkelse for første halvår av 2023, viser at 49 prosent av nordmenn er interesserte i å kjøpe brukt elektronikk, mens 18 prosent sitter på gjerdet. Kun 33 prosent sier det er uaktuelt å velge brukt neste gang de skal handle.

Den mest populære kategorien for bruktkjøp er mobil, kjøleskap og fryser, som 24 prosent av nordmenn kunne tenkt seg å velge. 23 prosent sier de er interesserte i å kjøpe TVen brukt, mens 21 prosent vil velge et ombrukt vask/tørk-produkt.

– Det er positivt for Stiftelsen Elektronikkbransjen og hele bransjen som står bak prosjektet OmBrukt. Målet er å gjøre det trygt for forbrukerne å velge brukte produkter med en logo som viser at produktet er forsvarlig reparert, og en ombyttegaranti på to år, sier Røsholm.

 

Påvirker handlevaner

For første gang i undersøkelsen spør bransjeforeningen også om høyere rente og andre økonomiske forhold vil gjøre at nordmenn utsetter å kjøpe ny elektronikk.

Her svarer 41 prosent at de kommer til å handle mindre i 2023, mens 43 prosent vil handle som før. Kun tre prosent sier de kommer til å kjøpe mer elektronikk enn tidligere.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2023, som ble distribuert uke 35. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS