Administrerende direktør Jan Røsholm sier tallene for første halvår 2018 viser en liten nedgang i salget av forbrukerelektronikk på 5,7 prosent, etter et meget sterkt fjorår. Foto: Stian Sønsteng

LITEN NEDGANG I ELEKTRONIKK-SALGET

En kald vinter og unormalt varm vår og sommer gir kjempesalg av vifter og varmeovner, men totalsalget går noe ned.

Publisert

Målt i verdi ligger markedet for første halvår 2018 5,7 prosent lavere enn på samme tid i fjor.

– Elektronikksalget i første halvår i fjor var usedvanlig godt, hele 14 prosent høyere enn året før. Nå ser vi at salget har stabilisert seg, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

Vinnerproduktene etter første halvår er varme- og kjøleprodukter.

– Etter en lang og uvanlig varm sommer er det kanskje lett å glemme at vinteren var kald. Salget av varmeovner økte med nesten ni prosent, men det er uten tvil kjøleløsninger som har solgt mest de siste månedene, sier Røsholm.

Salget av bordvifter og mobil aircondition firedoblet seg i perioden.

Færre, men dyrere, TVer og mobilerTV-salget faller med 13 prosent, men gjennomsnittsprisen på TVene vi kjøper øker med tre prosent.

– 55 til 65 tommer tar en stadig større del av markedet, og i stod i første halvår for 58 prosent av salget. I samme periode i fjor hadde de 48 prosent av totalmarkedet. Vi ser også et kjempehopp i andelen TVer med ekstra høy oppløsing, såkalte 4K eller UHD-skjermer. De utgjør nå hele 78 prosent av salget, mot 28 prosent i samme periode i fjor, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo.

Mer tilgjengelig innhold i høy oppløsning på blant annet Netflix og YouTube, samt lavere priser på de største skjermene, har nok vært med på å drive andelen 4K-TVer høyere.

Vi ser også et hopp i andelen smart-TVer, opp fra 78 prosent av totalmarkedet første halvår 2017 til 85 prosent så langt i år.  

Nordmenn kjøper stadig dyrere mobiltelefoner, i takt med at toppmodellene fra produsentene har fått et høyere prispunkt. Gjennomsnittsprisen øker med nesten 16 prosent sammenliknet med samme tid i fjor, mens totalsalget faller med 11 prosent. 

– Nordmenn kjøper færre mobiler i første halvår 2018, men velger gjerne flaggskipmodellene, sier Ottemo.

Nordmenn har trykket den relativt nye kategorien «smartutstyr» til sitt bryst de siste årene, men når flater salget av smartklokker og aktivitetsarmbånd ut.

 

– Salget av aktivitetsarmbånd faller med 22 prosent, fra 440.000 til 360.000 enheter, mens smartklokkesalget ligger stabilt, sier Ottemo.

Salget fordeler seg likt mellom menn og kvinner, mens det er aldersgruppen 30-39 år hvor flest har gått til anskaffelse av smartutstyr.

Dyrere hodetelefoner og fall i dab-salgetEtter mange år med kraftig vekst i salget av dab-radioer, ser de ut til at de fleste nordmenn nå har fått seg ny radio. 25 prosent av norske husholdninger sier de har kjøpt én eller flere bordradioer med DAB, mot 35 prosent i samme periode i fjor.

– Salget av dab s-adapter til bil har likevel økt noe, her sier 19 prosent at de har kjøpt, mot 10 prosent i fjor, sier Ottemo.

Hodetelefoner er fortsatt en populær kategori blant nordmenn. 17 prosent sier de har kjøpt én eller flere hodesett, mot 15 prosent i første halvår 2017. (Tallet er kun for klokker, øreplugger er ikke med i tallene). Vi bruker også stadig mer penger på produktene.

– Hele 17 prosent av de som har kjøpt nye hodetelefoner har brukt mer enn 3.000 kroner, mot 15 prosent i fjor. Produkter i prisklassen 1.000 til 3.000 kroner har også en større del av markedet, 37 prosent mot 35 prosent i fjor. Hodetelefoner under 1.000 kroner står for 40 prosent av markedet, mot 47 prosent i første halvår 2017, sier Ottemo.

For første gang har Stiftelsen Elektronikkbransjen også med salget av såkalte digitale assistenter, smarthøyttalere som Google Home og Amazon Alexa, med i sin spørreundersøkelse. 120.000 nordmenn sier de allerede har anskaffet seg en slik høyttaler.

– Vi forventer at det tallet kommer til å stige utover høsten, etter at blant annet Google har annonsert norsk språkstøtte for sitt produkt, sier Ottemo.

Sunnhet i sentrumSalget av store hvitevarer faller med 6,3 prosent, men også her handler nordmenn på øverste hylle. Det gjør at omsetningen i første halvår kun faller med tre prosent.

I stedet handler nordmenn mer småelektrisk, her øker salget med 9,3 prosent målt i volum og 14 prosent i omsetning.

I tillegg til det gode salget av varmeovner og vifter, er det særlig kjøkkenapparater som gjør det enklere å leve sunnere som øker.

– Kjøkkenmaskinsalget øker med 97 prosent, mens vi kjøpte 69 prosent flere blendere i første halvår av 2018. Også juicerne stiger igjen, særlig i kategorien slowjuicere. Her øker salget med 93 prosent, sier Røsholm.

I 2018 stiger også kaffemaskinsalget, opp 12 prosent i forhold til fjoråret. Kapselmaskinene ligger stabilt, mens den tradisjonelle kaffetrakteren øker salget med 15 prosent. Salget av helautomatiske espressomaskiner faller med 74 prosent.

Kamerasalget faller i første halvår 2018, etter en positivt trend i samme periode i fjor. Det ble solgt 18 prosent færre kamera, og størst fall er det i kompaktkamera-markedet med en nedgang på 37 prosent.

Speilrefleks-salget øker med 11 prosent, mens kompakte systemkamera faller med 11 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Powered by Labrador CMS