Dennis Morild (t. h.) og Tobias Havshøj Wiis i Thermex Scandinavia arbeider begge med det norske markedet. Foto: Stian Sønsteng
Dennis Morild (t. h.) og Tobias Havshøj Wiis i Thermex Scandinavia arbeider begge med det norske markedet. Foto: Stian Sønsteng

DANSK SPESIALIST PÅ VENTILASJON

– Vi er spesialister på ventilasjon, og med europeisk produksjon har vi selv under pandemien hatt varer på lager, sier Dennis Morild i Thermex.

Publisert

Han er norgessjef i Thermex Scandinavia, og vi møter ham i juni på opplæringsmessen Elon Expo i Örebro.

– Ved hovedkontoret vårt i Danmark står vi selv for produktutviklingen, mens produksjonen for det meste skjer i Europa. Vi har derfor ikke vært så hardt rammet under pandemien, i motsetning til konkurrentene som produserer i Asia. At vi har vært leveringsdyktige har gitt oss en konkurransefordel, men nå ser vi at mange andre også flytter produksjonen til Europa. Selv om kostprisen her ligger 10 prosent høyere, er dette et bedre valg, når man tar høyde for transport og leveringstid, sier Morild.

Han tok over som norgessjef for halvannet år siden. Da hadde han en periode arbeidet med i fotballturneringen Dana Cup, men før dette var han 23 år i Thermex.

Løser alle behov

– Du kan si jeg kjenner selskapet og fabrikkene vi bruker godt, sier Morild til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Hva kjennetegner Thermex som leverandør?

– Vi er spesialister på kjøkkenventilasjon, og kan levere alle typer produkter. Hvis det kommer en kunde med et spesielt behov, løser vi det. Spesielt i Norge, med mye balansert ventilasjon og felles avtrekk, er det viktig å kunne tilby løsninger for dette, sier Morild.

Vi har gode erfaringer med å samle både sentrallager og salgsstaben i Hjørring

For fire-fem år siden stengte Thermex kontoret sitt i Norge, men Morild mener de har kommet styrket ut av å samle virksomheten ved hovedkontoret i Hjørring.

– Thermex har vært på det norske markedet siden 1981, og vi har hatt både kontor og lager i Norge. Som de fleste andre har vi tilpasset oss markedet, og vi har gode erfaringer med å samle både sentrallager og salgsstaben i Hjørring. Her har vi både norske og svenske medarbeidere, som svarer på henvendelser fra de respektive landene, sier Morild.

Thermex har 80 ansatte, og av disse arbeider fire med det norske markedet.

– Hvilke kanaler er viktigst for dere?

De store blir større

– I Norge er det monopollignende tilstander, med store aktører, men vårt brede sortiment gjør at vi kan være en betydelig spiller. De ulike kanalene er like viktige, og vi arbeider tett sammen med både elektrohandlerne og kjøkkenhandlerne, men også med prosjektmarkedet. Spesielt i Norge er dette stort, siden det bygges mange nye boliger her. Det nordiske markedet er inne i en spennende utvikling, siden mange blir større. Vi er jo nå her hos Elon, som er blitt en mastodont med 900 butikker, og vi må selvsagt tilpasse oss dette, blant annet med konsernavtaler, sier Morild.

Platetopper med integrert ventilator står for 50-60 prosent av Thermex salg hos kjøkkenforhandlerne. Foto: Stian Sønsteng
Platetopper med integrert ventilator står for 50-60 prosent av Thermex salg hos kjøkkenforhandlerne. Foto: Stian Sønsteng

– Hvilken utvikling ser du på produktsiden?

– Platetopper med innebygd ventilator er blitt svært viktig. Det pussige er at jeg så dette for 25 år siden, på en messe i Italia, mens det først de seneste fem årene har eksplodert. Hos kjøkkenforhandlerne står disse produktene for 50-60 prosent av salget vårt.

Morild sier lydnivå og sugeeffekt er det viktigste for kundene.

– Dette er derfor vårt primærfokus, og vi kan her tilby konkurransedyktige produkter med de riktige kvalitetene.

En annen trend er app-løsninger, der man også kan styre kjøkkenviften med stemmen.

– Her skjer det mye, og for Thermex er det viktig å ligge i forkant av utviklingen, sier Morild.

– Hvordan klinger Thermex som varemerke i Norge?

– Vi er på vei opp når det gjelder merkekjennskap, og er nok ikke så kjente som vi tror vi er. Derfor arbeider vi nå aktivt for å styrke merkevaren vår, sier Morild.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2022, som ble distribuert 30. august. <a target="_blank" href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/13585/?page=34" aria-label="">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a target="_blank" href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv" aria-label="">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 4/2022, som ble distribuert 30. august. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS