NETONNET GIR GASS I NORGE

Skiløper Petter Northug er ny NetOnNet-ambassadør, og flankeres her av NetOnNet-toppene Peter Andersson (t. v.) og Trygve Hillesland under åpningen på Alnabru. Foto: NetOnNet

– Nå gir vi gass, og satser. Vi utvider butikkene i Oslo og Stavanger, etablerer oss i Trondheim og Bergen, og har Petter Northug på laget.

Publisert Sist oppdatert

Det sier administrerende direktør Trygve Hillesland i NetOnNet Norge.

Den 2. november hadde de nyåpning av butikken sin på Alnabru i Oslo, og nå tones begrepet «Lagershop» ned.

– I Norge forsto ikke kundene helt hva dette var, og enkelte trodde det ikke var mulig å handle her som i en vanlig butikk. I Norge vil vi bare kalle butikkene NetOnNet, og konseptet er enkelt og greit at vi har store hyllereoler fylt med mye varer, der det er billig og enkelt å handle. Vi ser på oss som elektronikkens svar på Ikea, der kunden selv går inn og plukker varer, med litt mindre betjening enn det konkurrentene har, sier Hillesland til fagbladet Elektronikkbransjen.

Administrerende direktør Trygve Hillesland i NetOnNet ved butikken på Alnabru i Oslo. Foto: Stian Sønsteng

 

Ikonet Northug

Vi møter ham ved butikken på Alnabru uken etter nyåpningen, der NetOnNet for første gang hadde med seg Petter Northug.

Vi ønsker å komplementere netthandelen med butikker

– Petter er et av våre største idrettsikoner, kjent for å gå sine egne veier. Nå har han valgt å inngå et samarbeid med den største utfordreren og rebellen innen elektronikk, og vi ønsker med dette at flest mulig får med seg at NetOnNet tilbyr lave priser på elektronikk, på en enkel og rask måte, sier Hillesland.

På nyåret flyttes butikken på Kvadrat-senteret i Sandnes til Tvedtsenteret på Forus, til dobbelt så store lokaler.

– Vi er også på jakt etter flere nye lokasjoner i Norge, først og fremst Trondheim og Bergen, samt Oslo vest. Siden ønsker vi å åpne butikker i flere mellomstore byer, sier Hillesland.

Driftssjef Peter Andersson i NetOnNet ved butikken på Alnabru. Foto: Stian Sønsteng

Den nye NetOnNet-toppen arbeidet i over 20 år i Elkjøp, blant annet som landssjef i Finland og Norge.

– Det er bare gått to måneder siden du den 1. august startet i NetOnNet. Kom du til dekket bord?

– Alnabru var signert før jeg startet, av vår driftssjef Peter Andersson. Sammen signerte vi Forus, og vi sto også sammen bak avtalen med Petter Northug. Jeg nevnte Petter Northug som en aktuell ambassadør for oss, og tilfeldighetene ville ha det slik at Peter Andersson møtte ham helgen etter, under et rulleskirenn på hans hjemsted Trollhättan i Sverige. Vi er veldig fornøyde med dette samarbeidet, og Petter skapte mye liv og røre under åpningen her på Alnabru, sier Hillesland.

 

Omni og nett

– Hva vil det bety for NetOnNet at dere har Petter Northug på laget?

Kjell Einar Nilsen ved NetOnNet Alnabru. Foto: Stian Sønsteng

– Han er en kjent personlighet, med mange følgere. Både unge og voksne har ham som sitt idol, kanskje flere enn de som følger de nye skiløperne, så for oss som er i en vekstfase, og ønsker å vokse fort, vil det bety mye.

– Dere er en del av Komplett-gruppen. Hvilken posisjon har dere her?

– Vi er en omni-aktør, mens Komplett er rendyrket på nett. Vi er en billigaktør, og jeg liker å se på oss som Extra og Kiwi i dagligvarebransjen, mens Komplett er mer Meny. Vi utfyller hverandre godt, og Komplett er også mer rettet mot bedriftsmarkedet, mens vi enn så lenge først og fremst retter oss mot forbrukermarkedet, samtidig som en del småbedrifter selvsagt også handler hos oss. Vi ønsker å komplementere netthandelen med butikker, og ser at disse for tiden vokser mer enn netthandelen, sier Hillesland.

For NetOnNet i Norge står netthandelen for den klart største delen av omsetningen.

– Vi har foreløpig bare tre butikker her, mens NetOnNet i Sverige med sine 27 butikker er litt større der enn på nett, sier Hillesland.

Amelie Persson (t. v.) og Marius Ekra ved NetOnNet Alnabru. Foto: Stian Sønsteng

– Ønsker dere å gå samme vei i Norge?

– Vi skal helt klart etablere flere butikker, men i et mindre omfang enn i Sverige.

 

Kjent konsept

I butikken på Alnabru er salgsflaten utvidet med 50 prosent, men med ny innredning skal det være plass til dobbelt så mye varer.

– For å holde kostnadene og dermed prisene nede, legger vi opp til at kundene selv finner det de skal ha. Vi har et hyllesystem med nummer, slik at kunden på nett kan finne produktet, og se hvor i butikken det er plassert. Det er selvsagt også mulig å bestille produktet, slik at vi legger det klart til henting, sier Hillesland.

Han mener norske kunder er kjent med konseptet, fra for eksempel Jula, Clas Ohlsson og Biltema.

Butikken på Alnabru vil også være hovedlageret for Oslo-området.

NetOnNet Alnabru ligger i Strømsveien. Foto: Stian Sønsteng

– Vi har et tilbud om ekspressleveranser, også i helgene, der du ved bestilling også søndag før 14.30 får varen levert samme dag.

Den nye NetOnNet-sjefen sier det er forskjell på det norske og svenske markedet, og at NetOnNet kommer til å ta enkelte grep i sitt norske sortiment.

– Vi har nylig inngått et samarbeid med ICE, og skal begynne å selge deres mobilabonnement i våre butikker, som gjør at vi kan tilby telefoner til enda lavere priser. Dessuten vil vi ta inn flere varmeprodukter, og sørge for at vi får inn de norske bestselgerne innen for eksempel kjøkkenmaskiner og kaffe.

– Hva med hvitevarer, som dere ikke har i dagens sortiment?

– Dette ligger i planene, sier Hillesland.

Som vi tidligere har skrevet, vil Komplett-gruppen samordne innkjøpene sine.

– Disse vil gjøres samlet til Webhallen, Komplett og NetOnNet. Ved at vi fremstår som én kunde hos leverandørene, vil det gi oss bedre innkjøpsbetingelser, som igjen gir lavere priser til sluttkunden, sier Hillesland.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2023, som ble distribuert uke 47. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

 

Powered by Labrador CMS