Jamo er prima som kompletterende linje for Interconnect

– Jamo utvikler seg innen livsstil og design, og jeg tror dette er riktig og fremtidsrettet.

Det sier administrerende direktør Ole Apold i Interconnect AS, som siden august har distriuert Jamo i Norge. Jamo ble etablert i 1968 i Danmark av Preben Jacobsen og Julius Mortensen. I 2001 kjøper den norske investorgruppen FSN Capital 90 prosent av aksjene i selskapet. I 2005 ble Jamo i sin helhet overtatt av Klipsch, og i august 2006 overtok Interconnect ansvaret for merket i Norge.

– Jamo har en kompletterende linje til sortimentet vi allerede har. De tilhører den store Klipsch-gruppen, som vil trekke veksler på hverandres teknologier. Det sitter to kvinnelige designere og tegner Jamos produkter i dag, noe som er annerledes enn tidligere og som produktene bærer preg av. Siden fyller ingeniørene produktene med god lyd og god elektronikk, sier Apold.

– Vil Jamo-lyden endre seg?

– Det er vanskelig å si, de har bare vært ett år i Klipsch-gruppen. Men det vi har fått smugtittet på her på CES er meget lovende.

– Hvilken strategi har dere for å få Jamo ut i butikkene og inn i hjemmene til folk?

– Det blir på gammeldags, god måte: vise, prøve, selge. Vi skal delta på på messer, vil selvfølgelig annonsere, og sørge for at ledelse og salgspersonell blir kjent med produktene.

Linje for mor

– Hvem kommer til å kjøpe Jamo-produkter?

– Jamo bør appellere til så vel unge som gamle, og de har løsninger for både stue og sekundærområder. Mor vil ha lettere for å akseptere den nye Jamo-linjen, som er litt vekk fra de store høyttalerne.

– Jamo tilhører samme gruppe som Klipsch, Mirage og Energy, som har andre importører i Norge. Hvilke praktiske konsekvenser får dette?

– Ingen. Hver importør har ansvar for sitt merke. Vi kan ikke vente at vi som distributører kan trekke positive - alternativt negative - veksler på hverandre, bortsett fra at vi møtes på felles utstillinger slik som her på CES. Hvis man skal tegne et dystert bilde der noen forsvinner fra markedet, kan det hende at en annen eksisterende distributør får spørsmål om å overta. Ut over dette skilles det klart mellom distributørene, sier Apold.

Han har vært på CES i 26 år, og betegner utviklingen på messen som veldig spennede.

Ny fokus på lyd

– Det er ingen tvil om at det er bilde som driver bransjen fremover, men det er også sterke krefter i sving på MP3, mobiltelefon og trådløs kommunikasjon. Vi ser også en gryende ny fokus på lyd. CES er en veldig relevant messe; det er her du får se de nyeste tingene først. Det tar ofte tid å få ting til Europa, selv om dette vinduet er blitt kortere de siste årene. Nå er vi så heldige at IFA i Berlin er blitt årlig, og der kan man se om nyhetene fra CES også eksisterer i det europeiske markedet, at eventuelle problemer med seerreguleringer og godkjenninger er løst, sier Apold.

Et annet viktig agentur for Interconnect er Monster Cable, som Apold sier er inne i en rivende utvikling.

– Monster Cable er langt fra bare kabler. De går inn i elektronikk- og kommunikasjonsmarkedet, og utvikler sammen med andre store giganter som for eksempel Logitech og Apple fremtidsrettede produkter når det gjelder fjernbetjening, sier Apold.

Interconnects høyttalerprodusenter Vienna Acoustics og PSB er også på CES.

– Den kanskje mest spennende høyttalernyheten for oss er PSBs reetablering av høyttalerlinjen Stratus, som vi ikke har hatt på en del år. Dette er fantastiske produkter, med en høy med akseptabel pristerskel, sier Apold.

Powered by Labrador CMS