Nordmenn ser fortsatt helst på TV-skjermen, og stadig flere tar i bruk en eller flere av strømmetjenestene som er tilgjengelige. Foto: Philips.

FÆRRE, MEN STØRRE TVER

Det selges færre TV-apparater enn tidligere, men større og mer avanserte apparater trekker omsetningen opp.

Publisert

Antall solgte TV-apparater faller 387.000 enheter i 2015 til 375.000 i 2016, en nedgang på tre prosent. Totalomsetningen for TV i 2015 øker likevel med én prosent, etter at gjennomsnittprisen på TVer stiger med 9,3 prosent.

– Vi ser at andelen TVer med UDH-oppløsning endte på 23,5 prosent av markedet, mot 15 prosent i 2015, og det at vi kjøper mer avanserte og større skjermer bidrar til veksten i omsetning, sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm.

I 2014 var 44-54 tommer den største kategorien, mens i 2015 ble 55-65 tommer blitt den nye folke-TVen, med en andel av markedet på 36,2 prosent. I 2016 er over 40 prosent av TV-salget i 55-65 tommers størrelse.

 Høyere oppløsning og lavere pris har gjort at nordmenn hopper opp en størrelse når de kjøper seg ny TV

– Høyere oppløsning og lavere pris har gjort at nordmenn handler stadig større TVer, sier Røsholm.

Totalt kjøpte nordmenn nye TVer for 2.708 millioner kroner i 2016, opp fra 2.686 millioner kroner i 2015. 

Vi kjøper også stadig mer av de aller største TVene. 66 tommer og større utgjør nå 1,3 prosent av markedet, i samme periode i fjor var tallet 0,7 prosent.

I 2015 forsvant plasma som teknologi forsvant fra det norske markedet, nå er det LCD og Oled som regjerer.

Hopp for HBO

Stiftelsen Elektronikkbransjen kjører også hvert år en undersøkelse om hva nordmenn ser på TVene sine, og andelen som bruker strømmetjenester har steget fra 49 til 51 prosent av norske husholdninger. Netflix er fortsatt mest populært, 44 prosent av de som strømmer har et abonnement på tjenesten, mot 38 prosent i 2015. Blant unge mellom 18 og 29 år sier 71 prosent at de abonnerer på Netflix, samme tall i 2015 var 65 prosent.

TV 2 Sumo er neste på listen, 16 prosent av norske husholdninger sier de kjøper tjenesten, mens HBO har størst vekst, opp fra 8 prosent i 2015 til 14 prosent i 2016. 11 prosent sier de har Viaplay, mens 2 prosent sier de har CMore.

– Vi gjør oppmerksomme på at dette er antall husholdninger, det kan være flere abonnement i én husholdning, sier Røsholm.

Når det gjelder nordmenns TV-vaner ser vi at tradisjonell TV-seing på langt nær er like dødt, men det faller. I 2014 sa 96 prosent at de fortsatt ser på TV-apparatet, i 2015 var tallet nede i 92 prosent og i 2016 er det 91 prosent. 34 prosent ser TV på PCen, 27 prosent på nettbrettet og 14 prosent på mobiltelefonen. (Summen er over 100 prosent, da mange ser TV på flere ulike plattformer).

Vi gjerne flere TV-apparater i huset. Nærmere 9 av 10 husholdninger (86 prosent) har minst tre tv apparater. Denne andelen har holdt seg relativt konstant de siste tre årene.

Powered by Labrador CMS