Grundig sponser seiling, og Per Endsjø viser frem bilde av en Grundig-profilert seilbåt. Foto: Jan Røsholm

GRUNDIG ENDRING PÅ SEKS ÅR

Grundig var tidligere et rent brunevareselskap, men i løpet av bare seks år er fokus totalt endret. Nå er de store på hvitevarer.

Det tyske merket ble i 2002 kjøpt av tyrkiske Beko Elektronik AS og britiske Alba Ltd. I 2008 ble Koç Group, som står bak Beko og Arçelik, eneeier av Grundig-konsernet, og høsten 2012 besluttes det at Grundig skal lanseres som et premium hvitevaremerke - i tillegg til at de fortsatt selger brunevarer. Den 1. april 2013 var startdatoen for Grundig som hvitevareselskap, og Tyskland og Norden ble valgt som pilotland.

Bærekraft

– Vi var markedsleder blant annet på setup-bokser til TV, men nå er det hvitevarer som gjelder, sier nordisk servicesjef Per Endsjø i Grundig.

Under sitt innlegg under Vårkonferansen, som går av stabelen på Kiel-fergen den siste helgen i april i regi av Stiftelsen Elektronikkbransjen, tar han tilhørerne gjennom selskapets reise fra brunevarer til hvitevarer.

– Vi er store på solcelleprodukter, spesielt i kjøleprodukter, og har også lansert det vi kaller et freshmeter. Bærekraft er viktig for oss fremover, sier han.

Freshmeter er en løsning Grundig har i sine produkter som måler matkvaliteten.

– Reduksjon av matsvinn er et annet fokusområde. Dette gjør vi både via tekniske løsninger og ulike arrangement, sier Endsjø.

Eksempler på dette er blant annet den midlertidige restauranten Grundig etablerte på Aker Brygge i Oslo i fjor. Her serverte de gourmetmåltider basert på mat som skulle kastes.

Mer salg - mer service

Grundig har i dag tre ulike varemerker innen hvitevarer; Beko, Grundig og Blomberg.

– Vi har ulik kanalstrategi for de forskjellige merkene, men i volum er de omtrent like store, sier han.

Vi har ulik kanalstrategi for de forskjellige merkene, men i volum er de omtrent like store

Økt salg gir samtidig økt behov for servicetjenester og kundestøtte, både til forhandlere, verksteder og sluttkunder

– Da jeg startet i Grundig for over 30 år siden, var jeg alene på service. Nå er vi åtte personer, og har mer enn nok å gjøre, sier Endsjø.

Grundig Nordic har i dag over 60 ansatte ved sitt hovedkontor utenfor Oslo.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2019, som ble distribuert 13. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen