– Vi merker et økt fokus fra kundene når det gjelder HD, etter hvert som flere har fått større og HD-klare TVer, sier Hilde A. Clason i Telenor Broadcast Holding. Foto: Stian Sønsteng.

HDTV VED ET VEISKILLE

– For Canal Digital har HDTV vært en nøkkeldifferensiator. Nå er vi kommet til et veiskille, der HD ikke lenger er for spesielt interesserte – men for folk flest.

Hilde A. Clason arbeider med innhold i Telenor Broadcast Holding, og er i gruppen som inngår distribusjonsavtaler med kringkasterne på vegne av Canal Digital.

– Vi har hatt høyoppløst TV som hovedstrategi, og har økt tilbudet dramatisk de tre siste årene. Nå ser vi at de andre TV-distributørene nærmer seg oss, og HDTV er ikke lenger bare for fotballnerder eller teknofriker. Vi mener vi har lykkes i strategien som har vært å få HDTV ut til alle, sier Clason.

I fremtiden kommer ikke Canal Digital til å lansere nye HD-kanaler så hyppig som til nå.

– I stedet vil vi arbeide videre med de eksisterende kanalene for å få et bredere tilbud. Noen av kanalene kan godt øke antall HD-timer betraktelig. Vi anser det som svært viktig å få de nasjonale kanalene over på HD-plattformen. I Danmark har DR planene klare, i Finland arbeider vi med YLE, og i Norge venter vi på NRK. De har riktignok planer om å sende OL i 2010 i HD, men vi skulle ønske at de hadde vært tidligere ute - som SVT har vært det i Sverige, sier Clason.

Glidende overgang

Hun tror kanalene vil ha en glidende overgang til HD, og at det vil utvikles tjenester som forenkler folks hektiske hverdag – som lagring og klikkevideo (VOD - Video On Demand). Clason forteller at Canal Digital over sommeren vil komme med tjenester som lenge har vært etterlyst, som elektronisk programguide (EPG) for en uke og ikke bare tre dager, samt serieopptak der man enkelt kan be TV-boksen med harddisk (PVR – Personal Video Recorder) ta opp en hel TV-serie.

– En annen ting vi arbeider med er å få TV-guidene til å ta inn programtablået til HD-kanalene, sier Clason.

Hun forteller at HDTV har representert en omveltning for TV-kanalene og en utfordring for Canal Digital som distributør.

– Vi står mellom kanalene og seerne, og forsøker å tilfredsstille alle behov. Kanalene arbeider hardt for å kunne tilby godt innhold etter seernes behov, og det har krevd store investeringer. Jeg fikk et eksempel fra Sky, som skulle overføre en Alice Cooper-konsert i HD. Han bruker normalt 30 minutter i sminken, denne gangen tok det tre timer! smiler Clason.

Før vi kommer tilbake til Clason, skal vi ta en liten oppsummering av HDTV-historien i Europa. I september 2003 startet Euro1080 prøvesendinger i HD, og de lanserte i januar 2004 Europas første regulære HD-kanal, på Astra-satellitten. I september 2005 ble C More HD lansert, kanalen ble sendt i mpeg2 på Thor-satelliten og i mpeg4 i Canal Digitals kabelnett – denne kanalen byttet i november 2006 navn til Canal+ HD. I England var Sky først ute, med lanseringen av Sky HD i mai 2006 - siden er kanalen omdøpt til Sky+ HD.

– Inntil for et par år siden var HD-innholdet i egne pakker. Det var et viktig strategisk grep da vi la alle HD-kanalene inn i familiepakken. Det eneste kunden måtte gjøre, var å skaffe seg en HD-boks. Vi har etter hvert bygd opp en sterk programpakke med ti internasjonale og seks nasjonale kanaler, sier Clason.

En av fire i HD

Hun forteller at de har møtt på enkelte tekniske utfordringer i forbindelse med lanseringen av høyoppløste TV-kanaler, for eksempel når de tok inn de første amerikanske kanalene. I USA bruker de rundt 10 mbps, mens Canal Digital har lagt seg på 15-17 mbps per kanal.

– De har hatt en litt annen strategi enn oss når det gjelder kvalitet, men har tilpasset seg det europeiske markedet, sier Clason.

I dag har Canal Digital over 350.000 kunder med HD-boks i Norden, dette er 25 prosent av kundene deres. Penetrasjonen var lenge størst hos parabolkundene, men i fjor økte andelen HD hos kabelabonnentene slik at de to plattformene nå står omtrent likt.

– Vi merker et økt fokus fra kundene når det gjelder HD, etter hvert som flere har fått større og HD-klare TVer. Det har vært mye fokus på bildekvaliteten, og vi kommer nå til å arbeide for at kundene skal oppgradere lydanleggene sine. Det er solgt mange HDTVer, men absolutt ikke like mange 5.1-anlegg. Et eksternt lydanlegg gjør HD-opplevelsen fullverdig, og Canal Digital i Danmark har i sitt kundemagasin allerede begynt å teste produktene som finnes i markedet, sier Clason.

Hun forteller at Telenor har planer om å lansere IPTV om ikke alt for lenge.

– Vi har de siste fire årene møtt mange kanalers tilnæring til HD. Gjennom mine år som forhandler mot BBC-kanalene har jeg ennå til gode å møte noen med så sterk HD-ideologi som BBC. Vi var de første som lanserte deres kanal i Europa, og når de gjør noe er det kvalitet i alle ledd sier Clason.

Til toppen