Produktansvarlig i LG Nordic, Erik Svalberg, viser fram tre nye TVer som kommer til Norge nå. Foto: Marte Ottemo

KUNSTIG INTELLIGENS FRA LG

LG viser fram sine nye TVer, og satser hardt på kunstig intelligens for å forbedre både lyd, bilde og brukervennlighet.

Publisert

LG lanserte sine nye TVer under CES-messen i Las Vegas i januar, men da var det selskapets rulle-TV og 8K-modell som fikk mest oppmerksomhet. Vi må vente til over sommeren før disse kommer på det norske markedet, men selskapets andre toppmodeller er nå å finne i butikkhyllene.

På en presselansering i mai benyttet LG seg av muligheten til å vise nærmere fram de to oled-modellene C9 og E9, samt led-TVen NanoCell SM9800. Fokus var på brukeropplevelsen og hvordan LG har tatt i bruk kunstig intelligens for å forbedre TV-opplevelsen.

Styring på tvers med stemmen

Ved hjelp av kunstig intelligens skal LG gi deg bedre lyd i TVen. Foto: Marte Ottemo.

– TV bruket å være enkelt, du hadde to kanaler og en fjernkontroll. Så kom flere kanaler, flere funksjoner, apper, strømmetjenester, mobilstyring og stemmestyring. Men en bedre TV-opplevelse får folk når det er enkelt å finne fram til innhold og rette innstillinger, sier Erik Svalberg, produktsjef for TV hos LG.

Han peker på utviklingen hvor vi ikke lengre kun bruker tid på TV-skjermen, men at de fleste av oss har en mobil eller et nettbrett i fanget samtidig som vi ser på TV. Med LG Mobile Connection kan du både styre TVen fra mobilen og vise innhold, og nå kommer flere muligheter.

– Med Home Dashboard vil vi at TVen skal bli en del av ditt smarte hjem. Her kan du legge til smarthjem-produktene dine, uavhengig av merke, enten det er dørlåsen, Apple TV, Google Home og mer. Mange IoT-produkter har ikke noen skjerm du kan styre dem fra, men via vårt Web OS er det lett å styre disse fra TVen, sier Svalberg.

Ber du TVen om å søke etter en action-film, får du opp resultater fra både Netflix, linærkanaler, HBO og YouTube

En annen nyhet som skal gjøre TV-hverdagen enklere er stemmestyring.

– TVen skal lære av deg, og med stemmesøk kan du søke på tvers av ulike apper og innhold. Ber du TVen om å søke etter en action-film, får du opp resultater fra både Netflix, linærkanaler, HBO og YouTube, sier han.

Stemmestyringen referere også tilbake til ditt forrige søk, slik at du kan begrense action-film-søket ditt på skuespillere i neste steg. Du får også opp søkeresultater fra nett, om du for eksempel lurer på hvilke skuespillere som er i filmen.

Oled-modellen C9 er klar for norske butikkhyller. Foto: LG.

Kunstig intelligens i lyd og bilde

LG satser også på kunstig intelligens i sine nye TVer, både på bilde og lyd.

– Vi bruker dyp læring; at et system kan lære seg ting på samme måte som et menneske, gjennom å prøve og feile. Vi har blant annet brukt teknologien til å forbedre bildekvaliteten med AI Picture. For det første har vi en database som ligger i Korea, der lagrer vi materiale fra åtte millioner deler innhold som brukes som referanse for hvordan bildene skal se ut. TVen gjør en analyse av bildet, sender denne til databasen, og får tilbake en algoritme som sier hvordan oppskaleringen skal gjøres på akkurat dette materialet. Den kjenner ikke bare igjen hva som er på bildet, men hvilken film som spilles av, sier produktspesialisten.

Om filmen du spiller av ikke ligger i databasen, bruker den likevel kunstig intelligens for å forbedre bildet.

– Ser du på en norsk indie-film som ikke ligger i materialet, finner den tre-fire andre filmer som ligner for å gi den optimale oppskaleringen, sier Svalberg.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 3/2019, som ble distribuert 13. juni. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

LG bruker også kunstig intelligens til å forbedre TV-lyden med AI Sound. Teknologien oppskalerer til virtuell surroundlyd i TVen, for de som ikke ønsker eksterne høyttalere eller lydplanke.

Powered by Labrador CMS