Martin Vinje i Martin Vinje Company representerer DeLonghi i Norge. Her er han fotografert utenfor sitt kontor i Drøbak, i 2013. Foto: Stian Sønsteng.

KALDE GRADER GIR VARME SALGSTALL

– Kritisk forbrukeratferd er omvendt proporsjonal med at det blir kaldere ute, sier Martin Vinje i DeLonghi. Det selges mye varmeovner i vinter.

Alle snakker om været, og i bransjen merker man kuldeperioden direkte på salgstallene for varmeovner. En ringerunde til noen av aktørene viser at mange trenger tilleggsvarme, men at også fastmonterte ovner byttes ut. For tallene fra Stiftelsen Elektronikkbransjen, se nederst i artikkelen. 

Euronics

– Vi har hittil i år økt omsetningen av varmeovner med nesten 40 prosent i forhold til i fjor. Vi hadde tilsvarende tall i 2015, så jeg regner med at det var kaldt også da, sier Terje Gudmundsen, produktsjef for hvitevarer og småelektriske produkter i Euronics Norge.

– Hvilke ovner selger dere?

Terje Gudmundsen i Euronics Norge fotografert under kompetansedagene i Ørebro i 2016, med Elon-gruppens kjøkkenkonsept Bäcklunda. Foto: Stian Sønsteng.

– Det det går an å få tak i. Det mest populære er dekorovner, gjerne med glassfront, og vi har solgt bra med Dragon-ovner fra DeLonghi. De er litt dyrere, men er fylt med rapsolje og er mye sikrere enn alle andre, sier Gudmundsen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han sier kjeden merker at omsetningen øker mest når det er kaldt i Sør-Norge.

– For meg virker det som om folk nordpå er litt mer forberedt på kulda. Når det er sprengkulde i Troms og Finnmark øker ikke salget tilsvarende der, som i resten av landet. Nå har vi hatt et par år uten kulde på Østlandet, så her er det mange som trenger ekstra varme i disse dager, sier Gudmundsen.

Han sier Euronics frem til nå har hatt nok ovner på lager, og at butikkene har så det holder til et par uker til. Kjeden har hovedsakelig Beha, Adax og DeLonghi i sortimentet.

– Hvilke anbefalinger gir dere kundene?

– Vi anbefaler elektroniske termostater med nattsenking, og vil fremover fokusere mer på løsninger med mulighet for strømsparing, sier Gudmundsen.

Beha

Salgssjef Terje Lind i Beha sier kulden er kommet litt for sent til at de merker den direkte på salget.

– Hadde den vært her i januar, ville vi økt salget til butikkene og kjedene. Tallene våre viser det samme resultatet både for januar og februar som fjoråret, sier Lind.

Salgssjef Terje Lind (t. h.) i Beha, sammen med daglig leder Kjell Sletsjøe (f. v.) og styreleder Hans Petter Schanke. Foto: Stian Sønsteng.

– Tåler folk kulda bedre når vi nærmer oss våren?

– Det tror jeg ikke. Forklaringen er at vi leverer direkte til kjedenes hovedlagre, og at våre kunder først tømmer disse. Kjedene er nok forsiktige med å kjøpe inn mer nå, men det er greit for oss - da er vi klare for høsten – og vi har god kapasitet i vårt eget lager, sier Lind.

Beha består av BEHA Fabrikker AS og markedsføringsbedriften BEHA Elektro AS. Selskapet holder til på Heistad, ni kilometer sør for Porsgrunn, der de produserer list- og panelovner.

– Vi er de eneste som produserer dette i Skandinavia, og vi er allerede godt i gang med produksjonen av nyhetene til neste sesong, sier Lind.

I Beha gleder de seg, naturlig nok, over kuldeperioden som nå preger det meste av Norge. Det gjør også Martin Vinje i Martin Vinje Company, som representerer DeLonghi i Norge.

DeLonghi

– Hvis man har direkte eller indirekte befatning med det å varme opp hus, og ikke merker kuldeperioden, er det noe feil. Vi som primært driver med tilleggsvarme, og produkter uten fast montering, opplever at kundene bokstavelig talt står og skraper på butikkdøra - og kjøper det de får tak i, sier Vinje til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han ser en klar tendens, både for ovner og de øvrige produktene DeLonghi-gruppen selger under varemerkene DeLonghi, Kenwood og Braun:

– Uansett hvilke kategorier vi ser på, søker forbrukerne det beste. Den gjennomsnittlige enhetsprisen øker. Forklaringen er nok at det man kopler til strømnettet, er en viktig del av eksistensen. Det gamle utsagnet om at hvis produktet er viktig for oss, går vi for det beste, underbygger dette, sier Vinje.

Han ser med begeistring på det han mener er en polarisering i markedet:

Martin Vinje i Martin Vinje Company representerer DeLonghi i Norge. Her er han fotografert utenfor sitt kontor i Drøbak, i 2013. Foto: Stian Sønsteng.

– Jeg representerer italienske DeLonghi, som er en av de ledende aktørene innen klimaprodukter. Vi var oppfinneren av den oljefylte ovnen, og vi har en verdensnyhet som er en frittstående varmeovn med keramisk element. Dette gir de samme termiske fordelene som har gjort oljeovnene så betydningsfulle, og brenner verken støv eller oksygen. Vi har også en ny serie frittstående vifteovner med keramisk element. Når det er kaldt er også vår luftavfukter viktig; og denne fjerner fuktighet selv fra kalde rom ned mot null grader. Denne er nyttig også i båter, campingvogner og hytter, sier Vinje.

Han viser til de store handelskjedenes fokus på egne merkevarer.

– Også her ser vi en polarisering, der man har de store internasjonale merkevarene og kjedenes egne merker. Her opplever vi en økende interesse, og at de mer ukjente merkene faller mellom to stoler. For handelen blir det viktig å velge de riktige merkene, og her føler vi som representerer DeLonghi oss ganske høye og mørke, sier Vinje.

Han mener norske forbrukere som kjøper varmeovner og -vifter uansett kan føle seg trygge.

– Jeg sitter i sertifiseringsnemnda for elektriske apparater, og alle produktene jeg har nevnt er sertifisert for permanent bruk. Enkelte tenker at produktene ikke kan brukes uten tilsyn, men det er feil. Alle produkter som er sertifisert for det norske markedet kan brukes permanent – og uten tilsyn, sier Vinje.

Han trekker frem enda et argument for frittstående varmeprodukter.

– Det er et stort fokus på interiør og innredning, og mange har betalt en høy kvadratmeterpris for boligen sin. Våre produkter gjør det mulig å ha pene og frittstående produkter, som kan settes bort når det ikke er bruk for dem. Man får altså dekket behovet for varme temporært, med et flyttbart produkt, sier Vinje, som i år har representert DeLonghi i Norge i 35 år.

Power

Thomas Marthinsen er salgssjef for hvitevarer, kjøkken og småelektrisk i Power Norge. Han forteller at kjeden hittil i år har solgt vesentlig mer varmeover, spesielt tilleggsvarme som vifteovner og oljefylte ovner.

– Det har vært en eksplosiv vekst. For et par uker siden var jeg engstelig for at vi hadde for mange ovner på lager, så vi var glade da kulden kom. Nå ser det ut til at vi tok den riktige avgjørelsen da vi bestilte inn varer, og foreløpig har vi nok på lager. Men, hvis kulda varer et par uker til, vil det nok begynne å tømme seg, sier Marthinsen.

Han sier det er de rimelige oljefylte ovnene som går først, men at det varierer fra sted til sted.

Marthinsen har de seneste par ukene besøkt Powers butikker fra Trondheim i nord til Skien i sør.

Thomas Marthinsen (t. h.) er norsk salgssjef for hvitevarer, kjøkken og småelektriske produkter i Power. Her sammen med Mikkel Alme, nordisk kategoridirektør for småelektriske produkter, under PowerUp-samlingen i 2017. Foto: Stian Sønsteng.

– På denne tiden begynner vi vanligvis å bygge ned utstillingen av varmeovner, men i år har fokuset vært å ha nok produkter i butikkene, sier Marthinsen.

Power har sine egne varemerker, som Point og Senz, men selger også kjente merker som Beha, Dimplex og DeLonghi.

– De fleste kunder har noe varme i huset, men trenger tilleggsvarme når det blir kaldt. Da velger de ofte en vifteovn eller en oljefylt ovn. Men, når kulden varer litt, ender de ofte også med å bytte ut de fastmonterte ovnene sine, sier Marthinsen.

Han sier kuldeperioden også gir økt salg i andre avdelinger.

– Når kundene først kommer inn, handler de gjerne også andre produkter, sier Marthinsen.

Han er selv bosatt i Bergen, og mener definisjonen på en kuldeperiode er ulik fra landsdel til landsdel.

– Når gradestokken nærmer seg ti kuldegrader her på Vestlandet, fryser folk her voldsomt. I Oslo-området må man nok ned på 15 kuldegrader, mens folk i dalstrøka innafor gjerne må passere minus 20 grader, ler Marthinsen.

Når det gjelder de ulike varmeproduktene, trekker han frem Powers designprodukter.

– De seneste par årene har vi sett at folk er villige til å legge litt ekstra i produkter som ser pene ut, som vår varmesøyle på 2000 watt fra Point, med fjernkontroll, sier Marthinsen.

Komplett

Hos nettaktøren Komplett merker man også økt salg av varmeovner. Espen Silseth, innkjøper for hjem og hage, sier de hittil i sesongen har solgt veldig mye panelovner.

Espen Silseth er innkjøper for hjem og hage i Komplett. Foto: Komplett.

– Vi er nok ikke så brede som de store kjedene, og sender ikke oljefylte ovner på grunn av den høye vekten og faren for transportskader. Vi har vifteovner i sortimentet, men fokuserer mer på panelovner. Her har Mills panelovner med wifi-styring tatt helt av, sier Silseth til fagbladet Elektronikkbransjen.

– Er det slik at folk som merker kulda og raskt trenger en varmeovn heller oppsøker en fysisk butikk enn å handle på nett?

– Egentlig har salget gått ganske jevnt. Hvis vi ser på sesongen fra oktober tok det av i november, det toppet seg før jul og har fortsatt helt til nå. Økningen i salget har vært betydelig. Wifi er nok en del av forklaringen, sammen med temperaturen ute. Vi selger også mye av Mills enhet til 350 kroner som koples til stikkontakten, med temperaturføler og wifi, som gjør det mulig å styre også gamle ovner, sier Silseth.

Elkjøp

Mats Kronberget Hansen er produktsjef for sesongvarer i Elkjøp Nordic.

– Vi merker at salget av varmeovner på grunn av kulda har gått mye bedre enn i fjor, og har en økning på 50 prosent i varmesalget i februar sammenlignet med i fjor. Det går mye av alt, både frittstående og panelovner. Det er nok mange som i disse dager oppdager at de har dårlige panelovner, og bytter ut også disse, sier Kronberget Hansen til fagbladet Elektronikkbransjen.

Mats Kronberget Hansen, produktsjef for sesongvarer i Elkjøp Nordic, fotografert under Campus 2017 med utegrillen Big Green Egg. Foto: Stian Sønsteng.

Han sier salget er jevnt godt i hele landet.

– På denne tiden selger vi oss ned på varmeprodukter, siden vi nærmer oss sommersesongen. Butikkene har nok produkter på lager, vi følger prognosene og bestiller varer fortløpende, så vi har ikke vært nødt til å gjennomføre ekstraordinære tiltak på grunn av kulda. Enkelte modeller har vi nok gått tom for, men generelt sett har vi et stort utvalg innen varmeprodukter, sier Kronberget Hansen.

Elkjøp selger mye Adax, DeLonghi og Mill, og har ikke egne varemerker innen varmeovner.

– Det går mer designprodukter, gjerne med glassfront, og oljeovnene fra Mill, samt panelovner med wifi, sier Kronberget Hansen. 

Adax

Hos Adax i Svelvik treffer vi salgsdirektør Dan Fredrik Mulder. Selskapet runder i år 70 år, og har siden 2015 hatt all produksjon ved sin egen fabrikk i Litauen.

– Her er flere av maskinene som sto ved fabrikken i Svelvik fortsatt i bruk. Produksjonen ble flyttet over flere år, og frem til 2014 da 10-15 prosent av produksjonen foregikk her i Svelvik, sier Mulder.

Lager, hovedkontor og administrasjon ligger i fortsatt i Svelvik.

– Har dere merket kuldeperioden på salget?

– Ikke veldig mye. Selvfølgelig har vi noe økt salg, men erfaringen vår er at det må mer til enn én uke med kulde på Østlandet før vi merker det store trykket. Det har vært enkelte bestillinger fra butikker på de kaldeste stedene på Østlandet, men de fleste har nok fortsatt produkter på lager, sier Mulder.

Salgsdirektør Dan Fredrik Mulder i Adax (t. h.), fotografert sammen med Kim Henne ved Elkjøp Fana på Eldomestic i 2013, med ovnen Neo2 som har kombinert vegg- og gulvstativ. Foto: Stian Sønsteng.

Han sier den viktigste salgsperioden er på høsten.

– Kundene våre er rutinerte, og sørger for at de etterbestiller nok varer underveis i sesongen, sier Mulder.

Elkjøp og Maxbo er hovedkundene til Adax, samt enkelte grossister.

– Vi har de senere årene sett at stadig flere går til elektrohandelen for å kjøpe varmeovner. Det som selges nå, er frittstående produkter, som oljefylte ovner, vifteovner og gulvovner. Totalt sett har det vært en god sesong, fra høsten frem til nå, takket være det variable været. Det vi selger aller mest av i det norske markedet er panelovner. Designovner er veldig i vinden, også med wifi, og panelovner med glassfront er nå blitt større enn med stålfront. Ellers har vi også skotørkere, tørkehyller og vifteovner i porteføljen, sier Mulder.

Stiftelsen Elektronikkbransjen

Tall fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at det i 2017 ble solgt 429.000 varmeovner i Norge, en nedgang fra 440.000 i 2016. Den desidert største kategorien er veggovner, med 345.000 enheter i 2017, etterfulgt av 25.000 gulvovner. De ble solgt 22.000 oljefylte ovner, 17.000 reflektorovner og 16.000 vifteovner.

Til toppen