Peter Ogley med tredje generasjon Momentum Wireless, med automatisk av/på og smartpause avhengig av om de tas av eller på hodet. Pris: 4.200,- Foto: Stian Sønsteng

SENNHEISER INN I NYE KATEGORIER

Sennheiser lanserer hodetelefonene Momentum Wireless og Sennheiser PXC 550-II. Med lydplanken Ambeo beveger se seg også bort fra øret.

– Lydplanken Ambeo er et resultat av vår ambisjon om å gi forbrukerne tredimensjonal og omsluttende lyd. Vi tror dette er det naturlige neste steget, slik det var fra mono til stereo. At vi som selskap er med hele veien, fra våre VR- og AR-mikrofoner og opptakssystem, via miksing og prosessering, til enhetene som spiller av det endelige resultatet, er en stor styrke for oss, sier Peter Ogley til fagbladet Elektronikkbransjen.

Han leder forbrukerdivisjonen i Sennheiser, har vært i selskapet siden mars 2016, og vi møter ham på IFA-messen i Berlin den første uken i september.

– Hva har vært den største overraskelsen etter at du begynte i Senneheiser?

– Vi er 2.700 ansatte, er et internasjonalt selskap med kontorer i 20 land, likevel føles vi små. Det kan virke som en klisjé at vi som et familieeid selskap føles som en familie, men dette har virkelig vært en positiv overraskelse, sier Ogley.

Han sier forbruker- og proffdivisjonene i Sennheiser er omtrent like store.

– Vi står på to sterke ben. Den ene retter seg mot dem som skaper lyd, den andre mot dem som setter pris på lydopplevelsen vi gir.

– Hvilket samarbeid er det mellom de to divisjonene når det gjelder forskning og utvikling?

– De to avdelingene samarbeider ofte og tett. Proffdivisjonen har laget studiomonitorer i mange år, mens lydplanken Ambeo er forbrukerdivisjonens første høyttaler. Denne er utviklet gjennom et nært samarbeide mellom de to avdelingene, sier Ogley.

Maximillian Voigt med Sennheisers første lydplanke, Ambeo. Den har 13 høyttalere, og skal gi dyp bass selv uten en ekstra dypbasshøyttaler. Pris: 24.000,- Foto: Stian Sønsteng.

Augmentert virkelighet

Ambeo-lydplanken har vært tilgjengelig i andre marked siden mai, og er nå også tilgjengelig i Norge.

– Ambeo-prosjektet har dere arbeidet med en tid. Er markedet klart for denne type produkter?

– Det virker slik. Når folk opplever omsluttende lyd, forstår de konseptet; at de blir plassert i lydbildet. Vanskeligere kan det være å forstå hva som skjer i en augmentert virkelighet, der det virkelige og kunstige blandes. Her er det viktig å få lyden riktig, og det er derfor vi legger store ressurser her. Dette er en vei vi må gå steg for steg, der vi både hjelper de kreative som lager lyden, og de som konsumerer den, sier Ogley.

Vanskeligere kan det være å forstå hva som skjer i en augmentert virkelighet, der det virkelige og kunstige blandes

Sennheiser har en egen Ambeo-avdeling, som arbeider med nettopp dette i et langt tidsperspektiv.

– Tjener dere penger på Ambeo så langt?

– Når det gjelder lydplanken venter markedet på at vi produserer flere enheter. Når det er sagt, ser vi ikke Ambeo som en separat investering, siden prosjektet berører de fleste deler av Sennheiser. Vi selger en rekke ulike Ambeo-produkter, også programvare, og er fornøyde med resultatet så langt. En stor fordel ved å være et privat selskap, er at vi har mulighet til å gjøre langsiktige investeringer.

På IFA har Sennheiser et eget rom der de demonstrerer Ambeo-lydplanken. Her tilbringer produktsjef Maximillian Voigt det meste av sin tid under messen.

Toppsjef Andreas Sennheiser i det familieeide selskapet Sennheiser på scenen under et arrangement for kunder og presse under IFA. Foto: Stian Sønsteng.

Ambeo 3D for stereo og 5.1

– Vi opplever en stor entusiasme for omgivelseslyden Ambeo gir. Strømmetjenester som Amazon og Netflix ønsker å tilby 3D-lyd, og kundene ønsker et produkt som er enkelt å plassere og samtidig gir en førsteklasses lydopplevelse, sier Voigt.

– Her viser dere produktet i en firkantet boks; hvordan fungerer det i en vanlig stue?

– Lydplanken bruker refleksjonene fra tak og vegger, og det er derfor viktig at den kalibreres. Dette er en enkel prosess, med de medfølgende mikrofonene, sier Voigt.

– Som produktsjef, er det noe som fortsatt imponerer deg med Ambeo?

– Absolutt; at dette er en alt i ett-løsning som gir 3D-lyd, med en dyp bass uten en ekstra dypbasshøyttaler, samt de positive reaksjonene jeg får fra dem som får oppleve den, sier Voigt.

Det er 13 høyttalere i lydplanken, som støtter Dolby Atmos og DTS:X samt Sennheisers egne Ambeo 3D for stereo og 5.1-innhold. Prisen er 24.000 kroner.

– Dette er vår første lydplanke, som vi utviklet som en referansemodell. Naturlig nok ser vi på å lansere ytterligere modeller, sier Voigt.

Peter Ogley sier Sennheiser med Ambeo-lydplanken og deres nye løsninger for lydsystemer i biler viser at de ønsker å utvide sortimentet.

– Når kommer deres første smarthøyttaler?

Sennheiser PXC 550-II har smart støyreduksjon som automatisk skal tilpasses omgivelsene. Den slår seg automatisk av/på når de tas av/på hodet, har Bluetooth aptX Low Latency til filmlyd uten tidsforsinkelse (fra Android) og støtter AAC AptX og AptX LL. Pris: 3.600,- Foto: Stian Sønsteng.

– Lydplanken er en smarthøyttaler! Den har Google Chromecast og stemmegjenkjenning, og fremover vil vi være der med produkter som gjør forbrukernes hverdag bedre, smartere og fylt med glede, sier Ogley.

På IFA viser Sennheiser også sin nye Momentum Wireless-hodetelefon.

– Dette er tredje generasjon, og den låter fenomenalt. Den har de siste teknologiene, med stemmestyring og autofunksjoner som setter musikken på pause når du tar dem av deg, og automatisk kopler dem til mobilen når du folder dem ut. Denne type løsninger tror vi på; at ting bare fungerer, sier Ogley.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 6/2019, som ble distribuert 20. november. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen