Bengt Pettersen, direktør for egne merkevarer i Komplett, med noe av sortimentet fra Svive og Iiglo. Foto: Stian Sønsteng

TØFFE KRAV FOR EGNE MERKER PÅ NETT

– For Kompletts totalomsetning er ikke egne varemerker så viktig, men når det gjelder inntjeningen begynner de å få et bra fotavtrykk.

Det sier Bengt Pettersen, direktør for egne merkevarer i Komplett.

– Har du noe tall for å illustrere dette?

– Inntjeningen på egne merkevarer ligger godt over sammenlignbar omsetning fra andre leverandører, sier Pettersen.

Egne varemerker har vært et satsingsområde for Komplett de seneste fem årene.

– Vi begynte med enkle og trivielle ting på tilbehørssiden, som veggfester og kabler, og har siden utvidet med blant annet hvitevarer og småelektrisk, sier Pettersen.

Komplett har når vi besøker Pettersen i september to egne varemerker.

– Iiglo er tilbehør til elektronikk, mens Svive er for kjernemålgruppen til Komplett; spillerne. Blant annet har vi lansert spillstoler som har fungert veldig bra, samt mus, tastatur og mikrofoner, og snart kommer det monitorer og hodesett, sier Pettersen.

– Hos en butikkjede kan kundene ta og føle på de egne varemerkene, som de kanskje ikke kjenner til fra før. Hvilke utfordringer har dere som skal selge på nett?

Tøffe krav på nett

– Nettopp det at folk ikke får ta og føle på produktene. Derfor må vi sørge for å overgå forventningene til kundene hver gang; det være seg på kvalitet, men også pris/ytelse. Sentralt i vår strategi ligger verdi for pengene; vi skal ha en lavere pris enn tilsvarende produkt fra de kjente varemerkene, sier Pettersen.

Nå er det kommet egne fabrikker der som leverer til hjemmemarkedet, mens andre produserer for eksport

Han sier det er viktig at de velger de rette produktene, og at de over tid bygger opp sine egne varemerker - blant annet gjennom ulike produktvideoer og erfaringer fra kundene som får se dem i de 25 Webhallen-butikkene til Komplett i Sverige.

– Selger dere de egne varemerkene også til andre?

– De har en åpen distribusjon, og er tilgjengelig for alle via vårt søsterselskap Itegra, som distribuerer til en rekke butikker.

– Hvor mye av produktutviklingen står dere for selv, og hvor mye er hyllevare i Asia?

– Det varierer. Vi er i Asia tre til seks ganger i året, og reiser oftere dit enn tidligere. En del produkter kjøper vi rett fra hylla, fordi de er gode nok, mens vi har brukt veldig lang tid på å utvikle andre produkter. Snart kommer vi med en monitor og et spillhodesett, som vi har holdt på med i halvannet år, der vi har deltatt i utviklingen helt fra bunn. Dette er hos en fabrikk som produserer for andre og kjente varemerker, med produkter med god kvalitet, men her har vi for eksempel arbeidet mye med lyden.

Eksportfabrikker i Kina

– Hva er resultatet av dette?

– Det får vi se når konteinerne kommer til Norge den 15. november. Dette er produkter som absolutt vil konkurrere med produkter fra kjente varemerker.

– Hvor mye vil et av disse spillhodesettene koste?

– Det er ikke fastsatt, men vi bør være 25-30 prosent rimeligere enn produkter med tilsvarende kvalitet.

I dag har Komplett cirka 600 varelinjer med egne varemerker.

– Da er 300 av dem kabler, og 60 veggfester, smiler Pettersen.

– Skal porteføljen utvides?

– Etter hvert som vi går inn i nye produktområder vil den øke, men vi har ingen ønsker om vill inflasjon i antall produktlinjer.

– Hvordan behandler dere egne varemerker i nettbutikken?

– På lik linje med alle andre. Dette er et supplement til de andre produktene vi selger, bortsett fra kanskje kabler - der kundene svært sjelden er opptatt av varemerket, sier Pettersen.

Han sier Komplett bruker mye ressurser på emballasje, design, kvalitet og kontroll.

– Det er ganske mye arbeid å ta frem egne varemerker, og vi har derfor økt staben som arbeider med dette fra tre til ni ansatte.

Pettersen har hatt en periode med funksjoner i Komplett der han ikke har vært så mye i Kina. Nå er han tilbake, og opplever at ting der er endret.

– Nå er det kommet egne fabrikker der som leverer til hjemmemarkedet, mens andre produserer for eksport, og har forstått hva de europeiske og amerikanske kundene ønsker. Dette har ført til at nivået er hevet, slik at det er blitt mulig å kjøpe hyllevare som faktisk holder mål, sier Pettersen.

Til toppen