Keivan Cherloo (t. v.) i Nobia og Mikkel Alme i Power på Nobias plukklager i Tidaholm, der alle Powers Norema-kunder får kjøkkenene sine fra. Foto: Stian Sønsteng

VIL FIREDOBLE NOREMA PÅ TRE ÅR

– I løpet av tre år skal Power være en betydelig kjøkkenaktør i Norge, med et salg på 5.000 til 7.000 Norema-kjøkken per år, sier Mikkel Alme.

Publisert

Han er nordisk direktør for nye forretningsområder i Power, og vi møter ham i Tidaholm i Sverige, der alle Norema-kjøkkenene pakkes og sendes ut til kjedens kunder.

Ambisjonen er frisk, siden Power i Norge i dag selger rundt 1.500 kjøkken årlig, og den medfører at dagens salg skal firedobles.

Uttalelsen blir møtt med et fornøyd smil fra Keivan Cherloo. Han har samme tittel som Alme, og er ansatt i Nobia som eier varemerket Norema.

– Vi deler ambisjonen, og ønsker at Power skal bli den største kjøkkenaktøren innen elektrobransjen i Norden. Jeg ser ikke bort fra at vi i fremtiden vil rulle ut konseptet i flere land i Europa, sier Cherloo til fagbladet Elektronikkbransjen.

Det var i august 2015 at Expert, som i 2017 endret navn til Power, begynte å selge Norema-kjøkken i tre pilotbutikker; Sandefjord, Strømmen og Ski. I mai 2016 kom de også for salg på Alnabru og Hønefoss og i Sarpsborg, Tønsberg, Halden og Ålesund. I dag selges Norema av 42 kjedeeide samt 15 handlereide Power-butikker i Norge.

Ved Nobias fabrikk i Tidaholm i Sverige kommer det inn store mengder plater som brukes i produksjonen av kjøkkeninnredninger. Foto: Stian Sønsteng.

– Dette har vært en reise, der vi har utvidet distribusjonen, etablert en stab med kjøkkenselgere og utviklet konseptet. Dette har vi lykkes med, og i dag selger nesten halvparten av butikkene våre i Norge kjøkkeninnredning. Vi er i ferd med å bli en betydelig aktør i kategorien i Norge, og det er ikke mange rene kjøkkenspesialister som har så mange utsalgssteder. Vi dekker de fleste regioner og byer, men det er fortsatt mye upløyd mark for at vi skal ta en sterkere posisjon. Hovedutfordringen er ikke antall utsalgssteder, men å øke volumet der vi allerede er, sier Alme til fagbladet Elektronikkbransjen.

13 milliarder kroner

Disse Norema-skiltene settes i skuffene. Foto: Stian Sønsteng.

– Hvorfor begynte dere med kjøkkeninnredning?

– Vi hadde allerede en betydelig posisjon innen hvitevarer, og disse kundene kom kanskje rett til oss etter at de hadde kjøpt innredningen på Ikea. Vi ønsket å utvide virksomheten, å selge så mye varer som mulig, og det er dessuten en stor fordel å kunne vise hvitevarene i kjøkkenmiljøer.

– Hvorfor ble det Norema?

– Vi var i kontakt med flere aktører, og valget falt på Norema. De har kanskje ikke en like sterk posisjon i forbrukermarkedet som oss, men det var viktig for oss å ha en kvalitetsleverandør i ryggen med produksjon i Norden. Norema har laget kjøkken i årevis, og vi var trygge på at vi fra første dag kunne tilby god kvalitet, sier Alme.

Hovedutfordringen er ikke antall utsalgssteder, men å øke volumet der vi allerede er

I første omgang hadde kjeden kontakt med Norema i Norge, men det har siden utviklet seg til å bli et nordisk samarbeid med Noremas eierselskap Nobia, med salg av kjøkken i Norge, Danmark og Finland. Nobia er et børnotert svensk selskap med rundt 6.000 ansatte og en omsetning på 13 milliarder svenske kroner i Europa.

Fagbladet Elektronikkbransjen møter Alme og Cherloo i Tidaholm, der Nobia har en av sine seks fabrikker i Norden.

Mari Jonsson planlegger kuttingen, for å utnytte platene best mulig. Kappet brukes til fjernvarme. Foto: Stian Sønsteng.

– Hva tenkte Nobia om å gå inn i elektrohandelen?

– Vi hadde testet det i en svært liten skala på det svenske markedet, før muligheten hos Power dukket opp. De har en utrolig distribusjonsmulighet, og selv om vi i første omgang så dette som en test er vi i dag trygge på at dette er noe vi kommer til å lykkes med. Nobia er et stort konsern, og vi har brukt litt tid på å tilpasse oss kravene fra denne kanalen, som er annerledes enn hos de tradisjonelle kjøkkenspesialistene, sier Keivan Cherloo.

Norema er Norema

– Hva er forskjellen?

Fire slike roboter borrer og skrur fast gangjern. Foto: Stian Sønsteng.

– Du må være raskere, både når det gjelder sortiment og markedsmateriale, og du må være mye mer moderne som leverandør. Kundene forventer å få kjøkkenet raskere levert enn hos en kjøkkenspesialist, der seks uker aksepteres. Hos Power har vi markedets raskeste leveringstid, på ti dager fra ordre til levering.

– Har dette vært en stor utfordring for Nobia?

Kundene forventer å få kjøkkenet raskere levert enn hos en kjøkkenspesialist, der seks uker aksepteres

– Det har det. Vi opprettet for halvannet år siden derfor et lager og en organisasjon her i Tidaholm, der alle varelinjene hos Power er samlet. Her pakkes og sendes varene ut til kundene i løpet av én dag, sier Cherloo.

Tidaholm ligger mellom innsjøene Vänern og Vättern i Västergötland, 60 kilometer nord for Jönköping, som igjen ligger 40 kilometer nord for Powers sentrallager i Skillingaryd.

I Norge selges Norema også av Byggmakker, samt egne Norema kjøkkenstudioer som er franchiese-takere hos Nobia.

– Hva er forskjellen på disse kjøkkenene og dem Power selger?

– Den store forskjellen er at de andre også tilbyr monterte skap, såkalte møbelkjøkken, noe Power ikke gjør. Kvaliteten og komponentene er de samme. Vi produserer komponenter til Norema ved fem fabrikker i Norden, kjøper deler fra våre underleverandører, og samler alt her i Tidaholm hvor vi pakker og sender de flatpakkede kjøkkenene ut til kundene, sier Cherloo.

De øvrige fabrikkene i tillegg til Tidaholm ligger i Ølgod og Bjerringbro i Danmark, Sigdal i Norge og Nastola i Finland.

Kvalitetssikringssjef Timo Kristenson (t. v.) og produksjonssjef Daniel Lagander foran maskinrekken som pusser, primer, dekkmaler, klarlakker, UV-tørker, polerer og pusser før den endelige fargen påføres og UV-tørkes før komponentene er innom en kjølesone. Hele prosessen tar 12 minutter. Kapasiteten er 3.000 biter i døgnet. Foto: Stian Sønsteng.

– Disse inngår i en felles leveringsorganisasjon som løser våre ulike varemerkers behov, sier Cherloo.

Lokal leverandør

Plukklageret som brukes til Powers Norema-kunder er lagt til en egen hall på fabrikkområdet i Tidaholm. Til tross for at denne er av en anselig størrelse, utgjør den en liten del av anlegget, som også produserer kjøkken for noen av Nobias øvrige varemerker. I produksjonen arbeider 630 personer i tre skift, samt enkelte helger, og kapasiteten er 4.200 skap i døgnet – tilsvarende 325 kjøkken, samt 130 flatpakkede kjøkken hver per dag.

Sigun Mellomgrå er en av høstens nylanseringer fra Norema i Power. Foto: Nobia.

– Hva betyr det for Power at et Norema-kjøkken er produsert i Norden?

– Det betyr at produksjonen er tett på kunden, at vi er trygge på kvaliteten, og at vi har en lokal leverandør som kjenner markedet, sier Alme.

– Hva betyr varemerket?

– Dette er et av de tre-fire mest kjente varemerkene innen kjøkken i Norge. Hvis jeg som kunde skulle velge kjøkken, ville jeg hatt noen assosiasjoner til kjente merkevarer, og der er Norema allerede. Dette har gitt oss en enkel inngang i dette markedet, med et varemerke som representerer trygghet. Det er det samme Power står for når vi selger Miele, Bosch, Siemens, Electrolux og AEG; kjente merkevarer til lave priser.

– Hvor stor er feilraten hos Power på kjøkkenleveransene?

Samuel Olsson plukker fronter til en Power-kunde. Foto: Stian Sønsteng.

– Vi måler kvaliteten på disse hver eneste uke, og selv med en feilprosent på bare én eller to, gir det utslag hvis et kjøkken består av 140 komponenter. Derfor er den raske leveringstiden viktig, sier Alme.

– Vi er veldig raske med å rette opp eventuelle feil, siden vi har alt samlet her på lageret her i Tidaholm, sier Cherloo.

Svært få klager

– Hvor mye flinkere er dere i dag enn da dere startet med Norema?

– Det er en enorm forskjell, og dette har med systemene som er bygd opp i bakkant og gjøre. Vi har svært få klager på kjøkkenleveransene våre, sier Alme.

Fortsatt er det mange kunder som ikke er klar over at vi selger kjøkken, og vi vil derfor ha en ekstrem synlighet på dette fremover

– Har Power vært flinke nok til å utnytte styrken i varemerket Norema?

– Fortsatt er det mange kunder som ikke er klar over at vi selger kjøkken, og vi vil derfor ha en ekstrem synlighet på dette fremover, sier Alme.

Cherloo skyter inn at Nobia ser det som en stor fordel at Power bruker sin posisjon til å markedsføre Norema som varemerke.

– Hvem er den største konkurrenten til Power innen kjøkken?

– De andre aktørene som selger kjøkken som koster fra 10.000 til 100.000 kroner. I Norge er Ikea den aller største aktøren, samt HTH Go, de flatpakkede Norema-kjøkkenene som Byggmakker selger, Epoq fra Elkjøp og denne type aktører, sier Alme.

– Hvilke andre planer har dere for kjøkkenavdelingene i butikkene?

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 5/2019, som ble distribuert 9. oktober. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

– Vi arbeider sammen med de store leverandørene våre, innen belysning, smarte hjem og hvitevarer, og gjør stadige endringer for å tydeliggjøre at vi er en annen kanal enn kjøkkenspesialistene, sier Alme.

– Er det aktuelt for Power å også tilby ferdigmonterte skap, såkalte møbelkjøkken?

– Uten at jeg kan si noe om vi har slike konkrete planer, er dette en naturlig forlengelse av det vi driver med, sier Alme.

Powered by Labrador CMS