VIL LEVE OPP TIL PHILIPS-NAVNET

– Det er viktig for TP Vision at vi lever opp til verdiene som kjennetegner Philips, og at vi ikke skuffer forbrukeren når de kommer hjem med TVen.

Publisert Sist oppdatert

Det sier Henrik Kyhl, Norden-sjef i TP Vision, som selger Philips TV. Vi møter ham på hotellet Venetian i Las Vegas, der selskapet viser sine nye produkter i forbindelse med CES-messen i januar.

– Hvordan lykkes TP Vision med sine Philips-TVer i Norden?

– Generelt går det godt for TP Vision. Vi har vært gjennom en omstrukturering i forbindelse med at TPV er blitt eneeier i TP Vision. I Norden har vi tatt andeler, og vi ligger fornuftig an i markedet. Når vi ser på våre produktnyheter for 2016 kommer vi med en sterk 6-serie. I 7-serien kommer vi med en oppdatering av 7600, som vil hete 7601, og inneholder bildemotoren og teknologien vi kjenner fra 9-serien. Vi fortsetter med Android, og vil se enda flere interaktive apper som vil gjøre livet enklere for forbrukeren. Vi kommer snart med Android M og oppdaterer fra L til M også når det gjelder 2015-modellene, sier Kyhl til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi har vært gjennom en omstrukturering i forbindelse med at TPV er blitt eneeier i TP Vision

Hovedkontor i Hong Kong

TPV har hovedkontor i Hong Kong, og har siden 1999 vært listet på børsene i Hong Kong og Singapore. Gruppen har i over 40 år produsert PC-monitorer og TV-skjermer, både for andre og under sine egne varemerker AOC og Envision. I 2009 og 2011 inngikk TPV lisensavtaler med nederlandske Philips om produksjon av PC-monitorer og TVer under varemerket Philips, og selskapene opprettet i 2012 fellesforetaket (joint venture) TP Vision. I juni 2014 ble TP Vision formelt et heleid datterselskap av TPV.

– På IFA viste dere Ambilux, som er Philips’ seneste versjon av Ambilight-teknologien som lyser opp veggen rundt TVen. Hvordan er denne mottatt?

– Ambilux-modellene kommer i butikkene i februar, og vil få en smalere distribusjon i Europa. I Norden vil disse apparatene bli solgt i åtte-ti butikker. Prisen på Ambilux-TVen er ennå ikke satt, sier Kyhl.

– Du snakker om en omstrukturering; hva innebar denne?

– Vi kom fra en Philips-organisasjon, og har tilpasset denne for å være konkurransedyktige i markedet vi opererer i. Mange støttefunksjoner er sentralisert, slik at vi kan fokusere på salg og marketing ute i landene, sier Kyhl.

Fantastisk reise

TP Vision arbeider nordisk, med hovedkontor i Stockholm. I Norge har de to selgere, i tillegg er danske Kyhl ofte til stede.

TP Vision produserer og markedsfører TVer og monitorer, mens Gibson Innovations og Royal Philips har resten av Philips-porteføljen.

– Hvordan er samarbeidet med de andre Philips-selskapene?

– Vi samarbeider på design og brukervennlighet, og det er vesentlig at produktene fungerer sammen og oppleves som ett varemerke. Dette samarbeidet fungerer fint. Det er viktig for TP Vision at vi lever opp til verdiene som kjennetegner Philips, at vi ikke skuffer forbrukerne når de kommer hjem med TVen. Hvem som står bak skal ikke være viktig, sier Kyhl.

– Hvordan vil du beskrive reisen dere har vært gjennom, etter at TPV tok over TV-delen av Philips?

– Det har vært en fantastisk reise. Vi utvikler oss hver eneste dag til glede for forbrukerne, sier Kyhl og betegner seg selv som en gammel traver som har arbeidet med Philips i snart 18 år.

Ny toppmodell

– Er Philips-bakgrunnen felles for de fleste i TP Vision?

– Det er mange Philips-folk med videre, og heldigvis også mange nye slik at vi kan se ting på nye måter.

– Hvordan arbeider dere med produktutviklingen; skjer den i Kina eller i Nederland?

– Vi har et europeisk innovasjonssenter i Nederland der det sitter noen hundre medarbeidere og utvikler våre produkter, sier Kyhl.

Årets nye toppmodell, 8601, er tilgjengelig i butikkene fra årskiftet. Her er høyttalerne festet på sidene ved hjelp av en magnet. Disse kan tas av, og plasseres på løse føtter der det ligger mellomtonehøyttalere.

– Da benyttes høyttaleren i TVen som bass, sier Kyhl.

Innstegsmodellene til Philips heter 4000 og 5000. Her stopper skjermoppløsningen på full HD. Fra 5000 er apparatene utstyrt med Android, og i 5000-serien trekker Kyhl frem en ny 24 tommer, 5211, som kombinerer monitorfunksjon, TV og blåtannhøyttalere.

De nye 6000 og 7000-seriene blir lansert i første kvartal, med 4K Ultra HD, nye og bedre spesifiserte paneler, og Android TV med ekstra minne. Alle TV-modeller i 7000-serien, samt det meste av 6000-serien, har tresidig Ambilight. Det vil også være HDR-funksjonen i modeller i 7000-serien.

Ikke buede TVer

– Dette er stilrene modeller; basis-TVer med godt design. 6101 til 6401 har Android og det Philips-patenterte kretsløpet Digital Natural Motion som reduserer etterslepet i bildet ved panorering, sier Kyhl.

Fra 6501 følger det med en fjernkontroll med tastatur på baksiden, en egen Netflix-knapp, samt tosidig Ambilight. Fra 7000-serien er apparatene forberedt for HDR, og fra 7101 har TVene tresidig Ambilight.

– Med 7181 følger det med en lydplanke. 7601, som kommer i butikkene rett etter sommeren, avløser 7600 som har vært en kjempesuksess, og vi tilbyr her HDR Premium med et fantastisk bilde. Vi har tatt bildekvaliteten fra 9-serien, og har store forventninger til denne, sier Kyhl.

På CES viser TP Vision også buede modeller, men disse har man valgt å ikke ta inn i Norden.

– Hvorfor ikke?

– Markedet for buede TVer er lite, og vi ser ikke fordelene med disse modellene slik andre leverandører gjør. Vi mener kunden får mer glede av en flat TV, sier Kyhl.

Philips TV utvider utvalget av spill på sin Android-plattform gjennom avtaler med Amazon, GameFly, Trans Gaming, TV Gold, Chillingo og Gameloft. Blant spillene som blir tilgjengelig første kvartal på alle Philips TV-modeller fra 2014, 2015 og 2016 er Grid racing, Batman Lego, MotoGP, Dirt, Asfalt 8: Airborne, GT Racing 2 og Feed me Oil 2, samt abonnementstjenesten Gametree TV Gold. Fra Amazon Instant Video tilbyr Philips muligheten til å strømme innhold 4K Ultra HD på flere TV-modeller.

Powered by Labrador CMS