Gibson Brands søkte 1. mai konkursbeskyttelse, ønsker å fortsette som ren gitarprodusent, og kutter ut Gibson Innovations som blant annet har varemerket Philips. Her fra Gibson-teltet under CES-messen i Las Vegas i januar 2017. Foto: Hege Aarflot Nelvik

GIBSON KUTTER UT PHILIPS

Gibson Brands søkte 1. mai konkursbeskyttelse, men vil fortsatt produsere og selge gitarer. Nå går ryktene om at TCL tar over varemerket Philips.

Publisert

– Datterselskapet Gibson Innovations, som hovedsakelig ligger utenfor USA og er uavhengig av gitar-virksomheten, vil bli solgt ut, heter det i en pressemelding Gibson Brands publiserte den 1. mai.

Ifølge australske Channelnews, som viser til kilder i Shenzhen, vurderer nå kinesiske TCL, som allerede skal ha sikret seg varemerkene Pioneer og Onkyo, også å kjøpe rettighetene til å produsere audioprodukter med varemerket Philips. TCL har uttalt at de i løpet av kort tid vil ta ti prosent av det nordiske TV-markedet.

Amerikanske Gibson Brands kjøpte i juni 2014 Hong Kong-baserte Woox Innovations, som da var et heleid datterselskap av Royal Philips N.V. Selskapet satt med lisensavtaler for produksjon og markedsføring av audio-, video- og multimedia-produkter med varemerket Philips, og byttet etter oppkjøpet navn til Gibson Innovations - fortsatt med hovedkontor i Hong Kong, samt en utviklingsavdeling i Leuven i Belgia.

Ifølge Channelnews hadde toppsjef Henry Juszkiewicz i Gibson Brands ambisjoner om at selskapet skulle være musikk- og underholdningsbransjens svar på Nike, men de lykkes altså ikke med dette.

Tidligere Norden-sjef i Gibson Innovations, Christer Byfors, viste Gibson-hodetelefoner under CES-messen i 2016. Foto: Stian Sønsteng.

NTB skrev i går at Gibson har lån på rundt 3 milliarder kroner som må innløses i løpet av året.

– Kreditorene har gått med på å stille ytterligere 1 milliard kroner til rådighet, og dette sikrer inntil videre driften. Gibsons videre skjebne er imidlertid uklar, heter det fra NTB.

I pressemeldingen fra Gibson Brands er man mer positiv:

– Nedgangen i Gibson Innovations forventes ikke å påvirke selskapets omorganisering rundt sin virksomhet innen musikkinstrumenter og Pro Audio.

Da fagbladet Elektronikkbransjen den 10. mars møtte Håkon Øgreid i Luthman, som selger Gibson-merkene Gibson og Epiphone i Norge, var han ikke bekymret for Gibson som varemerke på gitarsiden.

– Gibson kommer til å bestå, og kundene kommer ikke til å merke det hvis det skjer endringer i eierselskapet, uttalte Øgreid.

Håkon Øgreid i Luthman, som selger gitarer med Gibson-merkene Gibson og Epiphone i Norge. Foto: Stian Sønsteng.

Gibson selger årlig rundt 170.000 gitarer verden over, og har en markedsandel på over 40 prosent for dyrere elgitarer.

Philip Loubele leder Gibson Innovations forsknings- og utviklingsavdeling i Leuven i Belgia. Foto: Stian Sønsteng.
Powered by Labrador CMS