Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge. Foto: Elkjøp
Fredrik Tønnesen, administrerende direktør i Elkjøp Norge. Foto: Elkjøp

REKORDSALG PÅ BLACK FRIDAY

Black Friday, Black Week og Cyber Monday har sørget for rekordomsetning blant elektronikkbransjens kjeder.

Publisert

Bransjen har hatt en hektisk november, og nå er tallene for den sorte fredagen klar. Mange av kjedene har hatt salgsaktiviteter hele uken, og alle melder om en vekst fra fjoråret.

Elkjøp

– Vi er godt fornøyde med Black Week totalt sett på uken, hvor vi ser en vekst på 12,1 prosent sammenlignet med fjoråret. Vi hadde en god start på uken, med jevn kundeflyt i butikkene og på nett. I år hadde vi også for første gang VIP-shopping for våre kundeklubbmedlemmer torsdagen før Black Friday og det ble en stor suksess! Vi fokuserte da kun på butikk hvor Black Friday-kampanjen gjaldt våre medlemmer, sier administrerende direktør i Elkjøp Norge, Fredrik Tønnesen, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Men kjeden hadde noen problemer som hindret en enda kraftigere vekst.

– Vi fikk en mer utfordrende start på nettsalget ‪torsdag kveld med store utfordringer på nettsiden i alle våre nordiske land, noe vi er veldig lei oss for og beklager på det sterkeste. Vi så at nettsalget bedret seg utover fredagen og videre inn mot helgen. Vi er utrolig glade og takknemlige for at så mange valgte å besøke oss i butikk under fredagen og utover lørdag. Ansatte i butikk er strålende fornøyde med både Black Week og Black Friday med mange fornøyde kunder ut av butikk som fikk med seg elektronikken de hadde ønsket seg og planlagt for, sier Tønnesen.

Elkjøp sin omsetning under Black Week endte på over en milliard kroner, som gir en vekst på 12,1prosent mot samme uke i fjor. Cyber Monday, som er mandagen etter Black Friday, hadde en vekst i omsetning på over 50 prosent.

Hos Elkjøp har det vært store TV-er, hodetelefoner, in-ear hodetelefoner, smartklokker, mobiltelfoner, PC-er og nettbrett som folk puttet i handlekurven.

– Den største boomen vi har sett er innenfor smarte hjem-produkter som for eksempel ringeklokker, brannalarmer og videoovervåkning, sier Tønnesen.

Selv om Black Friday satte rekorder, tror mange av kjedene likevel på et godt julesalg.

– Vi tror julehandelen blir tidenes beste! Salget vi har hatt under Black Week og under Cyber Monday tyder på at dette kommer til å bli meget bra, sier Tønnesen i Elkjøp.

Power

Elizabeth Gill, markedssjef i Power. Foto: Power.
Elizabeth Gill, markedssjef i Power. Foto: Power.

Også Power hadde god vekst i Black Friday-salget.

– Power opplevede en meget god vekst i år også. På selveste Black Friday økte vi med rundt 25 prosent mot fjorår, der både nettsalg og butikksalget vokste side om side likeverdig.  Dagene før fredagen doblet vi i forhold til 2018 og la på ytterligere 10 prosent i snitt mandag til torsdag i år, sier Elizabeth Gill, markedssjef i Power.

Asle Bjerkebakke, administrerende direktør i Elon. Foto: Ola Larsson.
Asle Bjerkebakke, administrerende direktør i Elon. Foto: Ola Larsson.

Elon

Hos Elon har kundene også benyttet seg av Black Friday-tilbudene.

– Vi er veldig fornøyde med Black Friday, og hadde 20 prosent vekst sammenliknet med fjoråret både i butikk og på nett, sier Asle Bjerkebakke, administrerende direktør i Elon.

Kristin Hovland, kommunikasjonssjef i Komplett. Foto: Komplett.
Kristin Hovland, kommunikasjonssjef i Komplett. Foto: Komplett.

Han sier omsetningen på nett utgjorde rundt 10 prosent av den totale Black Friday-omsetningen, og mest populært var TVer, lydplanker og mobiltelefoner.

Komplett

Kommunikasjonssjef i Komplett, Kristin Hovland, sier at netthandleren satte rekord både i omsetning og antall solgte produkter i år. 

Peter Andersson, detaljhandelssjef i NetOnNet. Foto: Stian Sønsteng.
Peter Andersson, detaljhandelssjef i NetOnNet. Foto: Stian Sønsteng.

– Fra vårt lager i Sandefjord sendte vi ut 2.000 varer per time, så det er ingen tvil om at Kompletts kunder benytter denne uken til å gjøre viktige kjøp av data, fjernsyn og husholdningsapparater. Heller ikke i år opplevde vi noen problemer i vårt IT-logistikksystem, noe som er avgjørende å unngå på grunn av omsetning, sier hun. 

Hovland sier de mest populære produktene under årets Black Friday har vært PCer, TVer, høyttalere og skjermer.

NetOnNet

Detaljhandelssjef for i NetOnNet, Peter Andersson, kan vise til norsk rekordomsetning under Black Friday til tross for at en undersøkelse selskapet viste at mange nordmenn er skeptiske til kampanjen.

– Vi er svært fornøyde med norsk rekordomsetning. Det er et tydelig tegn på at kundene ser styrken i vårt konsept - nemlig at vi alltid har lave priser, på Black Friday som alle andre dager i året. Fremfor alt er vi glade for at vi gjennomgående har veldig høy kundetilfredshet deriblant også helt konkret i forbindelse med Black Friday. Kundene har kunnet handle hos oss på nett uten køer og stress, og vi kan melde om rekordmange besøkende både på dag- og nattestid. Samtidig har kundene opplevd velfylte lagershopper med god produkttilgjengelighet og fått raske, fleksible leveranser, sier han.

– Hvilke produkter er det nordmenn har plukket med seg under Black Friday?

– Vi har opplevd stor pågang innen områder som gaming, hodetelefoner, mobiler og TVer, i tillegg til at mange har benyttet anledningen til å kjøpe de prisvinnende nødladerne fra Andersson. Samtidig er robotstøvsugere noe som helt klart interesserer mange om dagen. Stadig flere vil spare tid og forenkle hverdagen med roboter som holder det rent i hjemmet, sier Andersson.