SHARKNINJA SATSER NORDISK

EMEA-sjef Tom Brown i SharkNinja sier selskapet nå satser på Norden. Foto: Stian Sønsteng

– Vi vil i løpet av året investere tungt for å utvide virksomheten vår i Norden, sier EMEA-sjef Tom Brown i amerikanske SharkNinja.

Publisert

I begynnelsen av januar hadde selskapet sin første lansering for region EMEA (Europa, Midtøsten og Afrika), under et arrangement i hovedstaden Palma på Mallorca.

Her introduserte de 20 nye produkter for regionen, med rengjørings- og skjønnhetsprodukter under varemerket Shark, og kjøkken- og utendørsprodukter under varemerket Ninja. Reise og opphold for fagbladet Elektronikkbransjen er betalt av SharkNinja.

EMEA-sjef Tom Brown sier det nordiske markedet er en viktig del av SharkNinjas ekspansjonsplaner.

– Vi er i gang med å ansette folk lokalt, og vil på et tidspunkt også etablere et kontor i Norden, sier han.

 

Etablert i 1994

Selskapet ble grunnlagt i Montreal i Canada i 1994, med dampvaskere og støvsugere som sine første produkter. I 2003 ble hovedkontoret flyttet til Massachusetts i USA, og varemerkene Shark og Ninja ble første gang brukt i 2003 og 2009.

Gayle Chapman med luftfrityren Ninja Double Stack Air Fryer, med to skuffer stablet i høyden for å spare benkeplass. Foto: Stian Sønsteng

– Hvordan passer produktene deres inn i det nordiske markedet?

– På alle måter. Vi går kun inn på marked der det er reell etterspørsel etter produktene våre, og grundige forbrukerundersøkelser bekrefter det vi trodde; det er gode muligheter for SharkNinja i dette markedet. Nå ser vi frem til å glede forbrukerne der, sier Brown.

– Norden er en strategisk viktig region for oss, både når det gjelder forbrukerne, demografien og detaljhandelen. Både Elkjøp, Power og andre detaljister er allerede gode partnere. Vi har den samme forståelsen for forbrukerne, og er trygge på at vi sammen med dem vil gjøre suksess i Norden, sier Brown til fagbladet Elektronikkbransjen.

 

Verdi for pengene

Vi er i gang med å ansette folk lokalt

– Hvilken del av porteføljen har du størst forventninger til i Norden?

– Faktisk hele bredden. Fra våre forbrukerundersøkelser vet vi at kundene i Norden, kanskje mer i noen land enn andre, er veldig fokusert på merkevarer, kvalitet, og at de vil virkelig ha de beste produktene. Derfor tror vi de vil like SharkNinja-produktene. Når det er sagt, må man ikke glemme at vi gir verdi for pengene, og ikke nødvendigvis befinner oss i den dyrere premiumdelen av markedet.

– Hvor viktig er lanseringen her på Mallorca?

– Den er svært viktig. Samtidig som vi viser en rekke nye produkter, er dette også en anledning til å møte mange nye partnere, forhandlere, media og påvirkere. Dette vil vi bygge videre på i vår vekst i EMEA, sier Brown.

Per i dag har SharkNinja i Europa kontorer i Leeds, London, Paris og Frankfurt.

Phoebe Abramowitz med Ninja Thirsti, som lager drikke med og uten bobler. Kullsyrepatronene er kompatible med det som ellers finnes på markedet. Foto: Stian Sønsteng
Gayle Chapman (f. v.), Dude Kelly, Natasha Norman og Spencer Coade demonstrerer Ninjas kjøkkenprodukter. Foto: Stian Sønsteng
Simon Harvey serverer kalde drinker laget med Ninja Power Blender Duo Pro. Foto: Stian Sønsteng
Fra Ninja finnes det både kjeler, panner og kniver i sortimentet. Foto: Stian Sønsteng
Markedssjef Lana Sanleandro med steketermometeret Ninja ProChef Connected. Foto: Stian Sønsteng
Luftfrityren Ninja Foodi (t. v.) er allerede i norsk handel, og har samme kapasitet som Ninja Double Stack. Foto: Stian Sønsteng
Lindsey Weiss med robotstøvsugeren Shark Matrix Plus. Foto: Stian Sønsteng
Stavsugerne Shark Detect Pro og Stratos. Foto: Stian Sønsteng
Craig Cunningham serverer smoothie laget med Ninja Blast, en bærbar hurtigmikser med USB-C-lading. Foto: Stian Sønsteng
Shark Steam & Scrubb (f. v.), Shark HydroVac, Shark StainStriker og Emma Fisher. Foto: Stian Sønsteng

– Vi vil fortsette ekspansjonen. Forbrukeren er i hjertet av alt vi gjør, og da handler det om lokal tilstedeværelse.

 

24-timers utviklingssyklus

Under arrangementet på Mallorca er gjennomgangstonen fra SharkNinja at de hele tiden videreutvikler produktene sine, at de ønsker å tilføre markedet innovasjoner også i nye produktgrupper, og at det tar kort tid fra idé til produktet er lanseringsklart.

Til fagbladet Elektronikkbransjen, sier EMEA-sjef Brown at de derfor har en 24-timers utviklingssyklus.

Dette gjør det mulig å utvikle produkter på døgnbasis

– Vi har 700 ingeniører globalt, med kontorer i Boston, London og Kina. Dette gjør det mulig å utvikle produkter på døgnbasis, der vi viderefører utviklingen fra den ene avdelingen til den neste, sier Brown.

I en pressemelding sier han at selskapet vil være det han kaller en forbrukerproblemløsende maskin.

– Vi bruker forbrukerinnsikt og global innovasjon for å utvikle produkter som løser problemer andre ikke ser, eller ikke kan løse, for å gi en positiv innvirkning på folks liv.

Brown sier Europa og Midtøsten er blant de mest spennende markedene for selskapet.

– Vi har allerede sett sterk etterspørsel og vekst, men er bare i begynnelsen. De nye produktene og kategoriene som vi nå lanserer vil drive veksten når vi investerer i vår EMEA-virksomhet, sier han i pressemeldingen.

 

Andrea Redecker med utendørstviften Shark FlexBreeze, som kan koples til hageslangen for å gi en avkjølende vanndis. Foto: Stian Sønsteng

FlexBreeze

Blant de 20 nye produktene som ble lansert, er utendørsviften Shark FlexBreeze. Dette er en ny produktgruppe for SharkNinja, og viften kan brukes tilkoplet strømnettet når den står i ladesokkelen, eller med det innebygde batteriet hvis den løftes ut og settes på de innebygde bena. Batteriet har en driftstid på 20 timer, og man skal kunne kjenne luftstrømmen 20 meter unna. Tilkoplet hageslangen gir viften en avkjølende vanndis. Den veier 5,5 kilo, og har fem hastigheter som styres med en fjernkontroll som magnetisk festes til viften. I tillegg til at den beveger seg 180 grader fra side til side, kan den vippes 55 grader opp og ned.

 

Gemma Hodgson med den minste kjøleboksen Ninja FrostVault Cooler, med plass til 48 bokser drikke. Foto: Stian Sønsteng

FrostVault Cooler

Kjøleboksen Ninja FrostVault Cooler representerer en annen ny produktgruppe. Denne kommer i størrelsene 47 og 29 liter, med plass til 80 eller 48 bokser drikke. Fylt med isbiter skal de holde en temperatur på under 4,5 grader i opp til fem dager, og nederst finnes en tørrskuff til oppbevaring av mat.

 

Michelle Powers viser hvordan luftrenserne Shark Neverchange 51 registrerer luftkvaliteten. Foto: Stian Sønsteng

Neverchange 51

Luftrenserne Shark Neverchange 51 har HEPA-filter som skal holde i fem år. SharkNinja mener dette vil endre spillereglene i markedet, og spare kundene for mye penger. Filtrene skal fjerne opp til 99,97 prosent allergener, med sine fire lag. Sensorer registrerer luftkvaliteten, viser denne med farger og tall på en led-skjerm, og effekten justeres automatisk etter dette. HP300 og HP150 er tilpasset store og mindre rom, og kan brukes med egne kapsler som tilsetter godlukt.

 

Double Stack Air Fryer

På Mallorca blir nyheten Ninja Double Stack Air Fryer vist, der to skuffer er stablet i høyden for å spare benkeplass. Med de medfølgende ristene kan man samtidig tilberede mat i fire høyder, og modellene SL300 og SL400 har en kapasitet på 7,6 og 9,5 liter - den største med en kapasitet på åtte porsjoner. De to skuffene har individuelle innstillinger, og kan synkroniseres slik at rettene er ferdig samtidig.

 

Ninja Combi Multi-Cooker har en kapasitet på 12,5 liter. Foto: Stian Sønsteng

Combi Multi-Cooker

Ninja Combi Multi-Cooker, Oven & Air Fryer kan også gjenkjennes med det noe kortere produktnavnet SFP700, og kombinerer funksjonene til en ovn med luftfrityr og damp. Med 12 programmer kan man kombinere en rekke funksjoner, inkludert opptining. Kapasiteten er 12,5 liter og åtte porsjoner, og med det ulike tilbehøret kan man blant annet koke ris og pasta.

 

Emma Fisher (t. v.) og Michelle Powers demonstrerer tekstilvaskeren Shark StainStriker. Foto: Stian Sønsteng

Rengjøring

Shark StainStriker er en serie produkter, som bruker kjemikalier i kombinasjon med sterkere sugekraft til å rengjøre tepper, puter og tekstiler. Maskinene kommer med børster, også roterende, og det brukes to ulike kjemikalier som aktiveres når de ved påføring blandes sammen.

Shark HydroVac har én roterende børste, og både støvsuger og vasker harde gulv. Denne bruker et eget vaskemiddel, som også skal fjerne vond lukt, og rengjør seg selv i basen.

Shark Steam & Scrubb har to roterende mopper, og skal rengjøre gulvet kun ved bruk av damp, og ingen kjemikalier.

 

Christina Becher demonstrerer Ninja Woodfire Pro Connect XL. Foto: Stian Sønsteng

Woodfire Pro Connect XL

Ninja Woodfire Pro Connect XL skal være selskapets mest avanserte grill med røkefunksjon. Som forgjengeren er den elektrisk, men kapasiteten er 30 prosent større. Med wifi og blåtann kan den koples til den nye Ninja Pro Connect-appen, kapasiteten er 10 burgere, eller en brisket på 6,8 kilo, og grillen har sju funksjoner; grilling, røking, luftfrityr, steking, baking, oppvarming og tørking.

Steketermometeret Ninja ProChef Connected skal tåle flammer og temperaturer opp til 370 grader, og har en batteritid på 30 timer. Termometeret kan koples til en app via blåtann.

 

Jo Sheard betjener ismaskinen Ninja CREAMi deluxe, som har 50 prosent større kapasitet og flere programmer enn forgjengeren (t. v.). Foto: Stian Sønsteng

Ismaskin og blender

Ifølge SharkNinja, var Ninja CREAMi en TikTok-sensasjon i fjor, med over 800 millioner visninger. Nå kommer oppfølgeren CREAMi deluxe Ice Cream & Frozen Drink Maker, med 50 prosent større kapasitet og flere nye funksjoner. Iskrem, gelato, sorbet, lettis, milkshape, frappé, slush, frossen yoghurt og drinker, samt innblandet is (mix-ins) har egne programmer.

Hurtigmikseren Ninja Detect Duo Power Blender Pro har sensorer og skal automatisk stille inn kraft, hastighet og tid etter innholdet. Mikseren har ti hastigheter og manuell pulsering, og en kapasitet på 1,9 liter. I esken følger det også med to flasker som kan tas rett fra mikseren og med på farten.

 

Fønerbørsten Shark SmoothStyle. Foto: SharkNinja

Shark SmoothStyle

Fønerbørsten Shark SmoothStyle skal tørke og gi volum til håret, med en kombinasjon av hårføning og en oppvarmet børste. Børsten har et keramisk belegg på tennene, slik at håret ikke kruses. SmoothStyle kan brukes både på vårt og tørt hår, med tilpassede programmer, og har tre temperaturinnstillinger på luften.

Artikkelen er tidligere publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2024, som ble distribuert uke 8. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.

 

Powered by Labrador CMS