DROPPER MEDIASENTERET til fordel for stue-PC

– Mens vi har vært opptatt av å få innholdet vist på TV-skjermen, sa brukerne at dette ikke lenger er så viktig for dem.

Det sier Björn Fehrm, direktør for Digital Home og ansvarlig for strategi og innovasjon i konsumentdivisjonen hos Fujitsu Siemens Computers i Europa. De senere år har fagbladet Elektronikkbransjen ved flere anledninger intervjuet svensken som er sentralt plassert hos IT-giganten i Tyskland, og han har stadig snakket om selskapets nye mediasentere. På IFA 2008 var disse erstattet med en kompakt PC med Windows Media Center.

– Vi har sett er at HiFi-versjonene ikke selger så mye. Det kan være flere grunner til det, for eksempel at kundene ikke har ventet å finne slike produkter hos radio- og TV-handlerne. I stedet tilbyr vi nå en liten og nett skrivebordsmaskin som vi kommer til å selge i PC-avdelingen, sier Fehrm.

– Argumentet har tidligere vært at mediasenteret er enkelt å bruke uten PC-erfaring, uten mulighet til å gjøre noe feil. Dette produktet finnes ikke lenger?

– Her på IFA viser vi en PC som man kan sette i mediasenter-modus, og dette sier folk er bra nok. Vi selger fortsatt det dedikerte mediasenteret, men inntil videre har ikke markedet akseptert dette produktet.

Feilsatsing?

– Har dette vært en kostbar feilsatsing fra Fujitsu Siemens?

– Vi har holdt på med dette siden 2003 og brukt mange millioner kroner på utviklingen. Jeg vil likevel ikke si det har vært en feilsatsing. Vi har utviklet et produkt som fungerer utmerket, og det eksisterer fortsatt selv om vi inntil videre ikke fokuserer på det. Dessuten har Microsoft lisensiert vår teknologi og betalt svært store beløp for denne, sier Fehrm.

Han forteller at også støtten for satellittmottak, som nå lanseres i Windows Media Center, er utviklet av Fujitsu Siemens. Denne kommer i tillegg til støtten for analoge kanaler via kabel eller luft, samt DVB-T.

– Problemet har vært at kundene ikke har forventet å finne slike produkter i brunevareavdelingene. De som har kjøpt produktene har vært fornøyd med funksjonaliteten, men vi hadde problemer med å få solgt dem, sier Fehrm.

Han påpeker også en annen trend:

– Bransjen har de siste åtte årene fokuset på hvordan man får annet innhold på TVen enn tradisjonelle TV-sendinger. I dag er ikke dette lenger så viktig, fordi brukermønsteret har endret seg. TV er et medium for fellesskapet, der familien blir enig om hvilket program man vil se på. Nå ser vi at folk i økende grad får tilgang til innholdet de ønsker å se på sin egen datamaskin. De sitter på et eget rom eller i et hjørne av stuen, og ser video eller hører musikk alene. Alt innhold finnes på internett, og folk bruker sin personlige datamaskin til å se det de selv ønsker. I følge våre undersøkelser er dette en klar trend, som jeg tror også brunevarebransjen må innse. Innholdet blir stadig mer individualisert, sier Fehrm.

Apple TV og PS3

Han understreker at Fujitsu Siemens ikke har gitt opp mediasenteret. De mener fortsatt dette er et godt produkt, men de har foreløpig ikke klart å få aksept for det i markedet.

– Hvor i dette bildet finner vi Apple TV og PS3?

– Generelt vil jeg si at en spillkonsoll ikke kan ta over som et mediasenter, av den enkle grunn at de som sysler med spill ikke er særlig sosiale i hjemmet; det er vanskelig å få tenåringen til å avslutte et spill fordi familien vil se TV. Apple TV er egentlig en iPod for video, og har ikke noe med TV å gjøre bortsett fra at enheten presenterer innhold fra internett på en fin måte på TVen, sier Fehrm.

– Hvordan er situasjonen for Fujitsu Siemens i Europa og Skandinavia i dag?

– Tidligere hadde vi profil som en standardorientert PC-produsent. I dag ønsker vi å bli en mer interessant og spennende aktør i markedet. Vi har en komplett og mer interessant produktlinje, vi profilerer oss sterkere med innovasjoner og spisser porteføljen vår.

Fagbladet Elektronikkbransjen nr.7/2008

Powered by Labrador CMS