Mikkel Alme, nordisk kategoridirektør SDA i Power, har hatt 400 ansatte og 30 utstillere innom på PowerUp på Hellerudsletta. Foto: Marte Ottemo

FULL POWER PÅ SMÅELEKTRISK

Power kjører sin messe og opplæring for alle Power-ansatte innen småelektrisk og hvitevarer på Hellerudsletta i Oslo med 30 utstillere på plass.

– I år er vi på Hellerudsletta, med PowerUp SDA 2018. Det er messe og opplæring for alle Power-ansatte som jobber med hvitevarer og småelektrisk i Norden. Her samler alle selgere fra alle land, rundt 150 stykker fra Norge, Sverige og Danmark, så vi har over 400 deltakere på plass, sier Mikkel Alme, nordisk kategoridirektør SDA i Power, til fagbladet Elektronikkbransjen.

Vi møter ham på PowerUp i slutten av august. Her har 15 av selskapets viktigste leverandører klasseromsundervisning for de ansatte, mens 30 utstillere viser fram sine nyeste produkter.

Fra kjente merker til nye selskaper

–  Vi prøver å dekke ulike områder, som varm og kald drikke, støvsugere, kjøkkenmaskiner og så videre. Og så har vi en stor messe nå på ettermiddagen hvor vi viser produkter fra 30 leverandører, sier han.

– Hvilke trender ser dere på hvitt og småelektrisk i 2018?

– De største trendene er at folk blir sunnere og mer bevisste på hva de putter i seg av mat, og hva slags type kosthold de har. Så vi lager mer mat selv, og er interessert i grønnsaker, juice og frukt, og hvordan det kostholdet skal se ut. Det betyr at nordmenn investerer mer og mer penger i denne type produkter, sier Alme.

Panasonic hadde bygd opp både bakeri og barbersalong. Foto: Marte Ottemo.

Sunnhetstrenden henger også sammen med utviklingen innen skjønnhets- og pleieprodukter.

– Folk er mer bevisste på hvordan de ser ut, og er villige til å bruke penger på personlig pleieprodukter på en måte man ikke har sett tidligere. Her viser vi spennende nylanseringer fra blant annet Philips, med en helt ny serie barbermaskiner i øvre prisklasse som kommer til høsten. Da kan du fjerne sjudagersskjegget uten at det lugger, noe som har blitt veldig aktuelt med de nye skjeggtrendene, sier Alme.

De største trendene er at folk blir sunnere og mer bevisste på hva de putter i seg av mat, og hva slags type kosthold de har

De nye barbermaskinene blir ikke billige, mellom 4-4.500 kroner.

– Det er spennende når vi kan begynne å selge barbermaskiner til samme pris som en 50 tommers TV. Det er viktig for bransjen, det er litt andre marginer i den type produkter enn for eksempel på en TV, sier han.

– Hvilke selskaper er det som kan være med og stille ut på PowerUp?

– Vi tar med de leverandørene som ønsker å være med på denne messen. Noen er de tradisjonelle, store leverandørene som Philips, Miele og Electrolux, mens andre er nykommere som viser produkter fra for eksempel Dualitt og Powercube. Her er både ulike nisjeprodukter og nye spennende ting som skjer i bransjen, sier Alme.

Nye produkter og kategorier

Han sier Power fortsatt skal være en spesialist på forbrukerelektronikk, med god kompetanse om produktene, men at hva som sorterer under begrepet blir større.

– Vi ser at sortimentet vårt utvider seg, fra historisk å være produkter som kaffetraktere, barbermaskiner og støvsugere, til at vi nå bredder oss og selger nyvinninger innen elektronikk, som skjøtekabler med USB-kontakter, støvsugere som har utviklet seg til å bli roboter, og ansiktsbørster til kvinner som skal fjerne sminke. Det er utrolig hvilke nyvinninger leverandørene klarer å komme opp med, og kundene ønsker dette, sier Alme.

– Merker Power noe til smarte hjem-trenden?

– En del produkter blir smarte, men spørsmålet er om kundene skjønner og bruker teknologien, vi ser at noen kunder kanskje kjøper produkter hvor de ikke bruker alle funksjonene. Så smarte produkter er hipt og trendy, men til syvende og sist styrer de fleste vannkokeren med av-på-knappen og ikke telefonen. Og det gjør nok 99,9 prosent av kundene våre de neste tre årene. Ja, produktene blir smartere, men det må være en enkel bruk av produktet, det må være en gevinst for kunden, og det er det få smarte produkter som gjør i dag, sier Alme

Power satser stort på egne merkevarer, og hadde satt av en egen stand til å vise fram disse. Foto: Marte Ottemo.

– Hvordan har Powers salg av småelektrisk gått så langt i år?

–  Vi har vært gjennom en kald vinter og en varm sommer, det har gitt et fantastisk år med høyt salg.  Vi har også sett en veldig positiv trend gjennom sommeren på produkter relatert til drikke, det har gått mange Sodastream-maskiner, juicere og liknende. I sommer har vi drukket mer væske i stedet for å bake, så det er litt motsatt effekt på kjøkkenmaskiner. Men det er jo det som er spennende med småelektrisk, det er alltid noen produkter som trender. For oss har det vært et veldig bra år på SDA i Norge, sier kategoridirektøren.

Forbereder seg på Amazon-inntog

– Kjedene har de siste årene jobbet mer med egne merkevarer. Hvordan har utviklingen for Power vært?

– Det er fortsatt en satsning for oss, og har vært det i flere år. Årsaken er at det gir oss gode marginer og stabilitet på prissetting av produktene. Den største utfordringen framover, og det vi nå forbereder oss mest på, er at vi får store konkurrenter fra utlandet som Amazon. Da må vi ha lønnsomhet i butikkene våre og et sortiment som gjør at vi er konkurransedyktige. Det betyr i praksis at vi må ha riktig pris på produktene som gjør at handlere og franchise-takerne våre tjener penger på det de selger. Det får vi til med egne merkevarer, og med enkelte leverandører og produkter. Men vi må tørre å tjene penger i butikk og ha marginer som gjør at vi kan ha selgere på plass, og lære opp kundene i produktene. Det koster noen kroner ekstra, men tror kunden til syvende og sist får en bedre opplevelse av produktene, sier Alme.

– Betyr det at egne merkevarer vil ta høyere andel av varelageret framover?

– Det vokser, og blir en større og større andel hos oss. Jeg tror fortsatt at leverandørene og merkene våre bringer innovasjoner til markedet, og er kjempeviktig for oss framover. Egne merkevarer er viktig på vannkokere og brødristere, hvor preferansene til kundene kanskje ikke er så høye til merkevaren, men heller funksjonen på produktet, sier kategoridirektøren. 

– Hvor stor forskjell i marginer snakker vi om?

Philips viste fram smart lysstyring med sitt Hue-system. Foto: Marte Ottemo.

– I utgangspunktet kan det være 20-30 prosent i forskjell, men man må også regne inn alle de investeringene leverandørene gjør i merkevarebygging, markedsføring og så videre, som vi også må gjøre på egne merkevarer om man skal sammenlikne like for like, sier Alme.

Den største utfordringen framover, og det vi nå forbereder oss mest på, er at vi får store konkurrenter fra utlandet som Amazon

Han forteller at det er prispresset på merkevarene som er den største årsaken til at kjedene ser mer og mer på å bygge egne merker. Det gjelder ikke bare i elektronikkbutikkene, men hos andre aktører som Clas Ohlson, Ikea, Jula og Biltema.

– Jeg tror konkurransesituasjonen i dag kontra for ti år siden er helt endret. Hadde du spurt meg for ti år siden hvem er din største konkurrent, så hadde jeg svart Elkjøp. I dag er det bildet mye mer komplekst og nyansert. Min største konkurrent innen enkelte varegrupper er kanskje Clas Ohlson, og inntoget av denne type kjeder i markedet har gjort produkter som tradisjonelt var noe høyere priset og hadde bedre marginer, nå selges til lavere pris. På lang sikt tror det er positivt for bransjen, fordi det utvikler nye varegrupper, og økt konkurranse gir økt oppmerksomhet, sier Alme.

Utstillerne på PowerUp er både gamle travere og nyere merkevarer som Dualitt. Foto: Marte Ottemo.
Philips kommer med en helt ny serie avanserte barbermaskiner. Foto: Marte Ottemo
Grundig viste blant annet fram sin Delisia-serie på årets PowerUp. Foto: Marte Ottemo
Småelektrisk er mer enn bare støvsugere, kjøkkenmaskiner og brødristere. Nye produkter får større plass i sortimentet, her fra Powers egne merkevarestand. Foto: Marte Ottemo
Robotstøvsugerne tar en stadig større andel av støvsugermarkedet, og iRobot var på plass med sine siste modeller. Foto: Marte Ottemo
Til toppen