Ragnhild Olim Amdam og Thomas Nortvedt i Forbrukerrådet benyttet anledningen da bransjen var samlet for å kåre årets julegaver, til å lansere kampanjen for å rette fokus på sikkerhetskopiering. Foto: Tore Skaar.

Kampanje for BEDRE MOBILSIKKERHET

Over 80 prosent tar ikke sikkerhetskopi av mobiltelefonen sin.

Dette kommer frem i en undersøkelse TNS Gallup har gjort for Forbrukerrådet.

 

Nå skal rådet samarbeide med Stiftelsen Elektronikkbransjen og IKT-Norge for å få ut informasjon om sikkerhetskopiering.

 

– Mobiltelefonens bruksfelt utvides kontinuerlig og vi lagrer stadig mer informasjon på den. Da er det et paradoks at så få sikkerhetskopierer innholdet. Bilder, kontakter og annen viktig personlig informasjon kan forsvinne for alltid dersom man ikke tar backup, sier rådgiver i Forbrukerrådet Thomas Nortvedt til eget nettsted.

 

Hans råd er at man ofte tar sikkerhetskopi av telefonen.

 

– Når du kjøper en mobiltelefon følger det med backup-programvare for telefonen. Disse er ofte svært enkle å bruke. I tillegg finnes det en rekke nettjenester som også kan ta sikkerhetskopi av innholdet på telefonen. Uansett hvordan man gjør det, er hovedpoenget at innholdet lagres på minst to forskjellige steder, sier Nortvedt.

 

Informasjonsarbeidet som nå settes i gang omfatter blant annet opplæring av butikkselgere og utarbeidelse av informasjonsmateriell som kundene skal eksponeres for både før og etter at de har kjøpt en mobiltelefon.

 

Til toppen