Administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Jan Røsholm, og kommunikasjonssjef Marte Ottemo ser at mer avanserte produkter gir et lite hopp i omsetningen for bransjen, som dermed setter ny omsetningsrekord. Foto: Stian Sønsteng

NY BRANSJEREKORD I 2019

Nordmenn kjøper flere hodetelefoner, dyrere mobiler og mer avanserte dingser. Det ga en knapp, ny omsetningsrekord i 2019.

Publisert

Årets statistikk fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser noen klare trender for forbrukerelektronikk-året 2019. TVene blir større og mer avanserte, vi kjøper færre, men dyrere mobiltelefoner og plukker produkter fra øverste hylle når vi handler hvitevarer.

Tallene for 2019 viser en omsetningsvekst på en 1,7 prosent i forhold til året før,  og ender på 36,03 milliarder kroner, mot 2018s 35,44 milliarder.

Dette er samlet verdi for omsetningen av lyd, bilde og multimedia, hvitevarer og småelektriske produkter, foto, mobiltelefoner og bærbare PCer til forbrukermarkedet.

– Med i tallene er blant annet ikke spillkonsoller, tilbehør og stasjonære PCer. Selv om antall solgte produkter faller noe, er verdien opp da nordmenn kjøper dyrere og mer avanserte produkter, sier Jan Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Her har vi samlet alle sakene om bransjetallene for 2019, som ble lagt frem den 12. februar 2020.

Dyrere mobiler i 2019

Hvitevarene skal helst være både smarte og innebygde, som Electrolux’ nye serie. Foto: Electrolux AEG.

Antall solgte mobiler falt fra 1,8 til 1,7 millioner enheter i 2019, en nedgang på seks prosent. Likevel faller omsetningen med kun tre prosent, til 9,7 milliarder kroner.

– Salget av de billigste mobilene faller, samtidig ser vi vekst i modellene som koster over 6.000 kroner. Mobiltelefonen er fortsatt blant nordmenns viktigste eiendeler, og vi velger gjerne flaggskipmodellene fra de ulike produsentene, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Den høye prisen bidrar trolig til at nordmenn bytter telefonen sin stadig sjeldnere. I 2018 var den gjennomsnittlige levetiden for mobiltelefoner 31,4 måneder, i 2019 har denne økt til 32,6 måneder

– Det vil si at gjennomsnittlevetid for en mobiltelefon er i dag godt over 2,5 år. Det er en kraftig økning i forhold til årene før smarttelefonene kom på markedet, hvor vi byttet telefon hver 18. måned, sier Ottemo.

2019 var året da både hodetelefoner og ørepropper virkelig ble trådløse

I 2018 skiftet for første gang kvinner mobil hyppigere enn menn, men i 2019 har trenden snudd. Kvinnene beholdt mobilen i litt over 30 måneder da de ble spurt i 2018, mens de i fjor sier de holder på samme mobil i nesten 34 måneder. Menn kjøper nå ny telefon hver 31,5 måned.

De yngste forbrukerne skifter fortsatt ut sin mobiltelefon raskere enn forbrukerne i de eldre aldersgrupper.

Personer under 30 år har i gjennomsnitt sin mobiltelefon i litt over to år, mens personer over 50 år ikke bytter før etter tre år. Nordmenn i 40-årsalderen er eneste gruppe som bytter mobil hyppigere enn i målingen fra 2018.

Flere inn i smartklokke-markedet

Det selges færre, men dyrere mobiletelefoner, mens smartklokkesalget fortsetter veksten. Foto: Samsung Norge.

Nettbrettmarkedet stiger noe i 2019, fra 523.000 enheter 2018, til 546.000 brett i 2019.

– Nettbrett-trenden har snudd, og de to siste årene har salget økt noe. Offline-funksjoner på strømmetjenester som lar deg se TV-serier på farten, digital penn som tilbehør og smarte dokking-løsninger som gjør at nettbrettene også fungerer som en PC på reiser er nok noe av årsaken til økningen i både antall og gjennomsnittspris, sier Ottemo.

Totalt endte omsetningen på nettbrett på nesten to milliarder kroner. Nordmenn virker umettelige på smarte armbånd og klokker. Salget fortsetter å stige, de litt enklere aktivitetsmålerne solgte 560.000 enheter i 2018, mot 520.000 i 2017. Stadig flere kjøper seg også smartklokke, her øker salget med 25 prosent, fra 400.000 til 500.000 enheter.  

TVene blir både større og dyrere, nå står 65 tommer for 26 prosent salget i Norge. Foto: CES.

– Det kommer stadig flere produsenter inn på smartklokke-markedet, og klokkene får flere funksjoner. Treningsklokkene får i større grad smarte funksjoner og faller inn i kategorien, og motehusene lanserer nå også smarte modeller, sier Ottemo.

Færre, men større TVer

Det ble solgt en halv million støvsugere i 2019, og 91.000 av disse var robotstøvsugere. Det tilsvarer en markedsandel på 18,3 prosent

Vi kjøper noen færre og betraktelig større TVer i 2019, og nordmenn får stadig mer TV for pengene sine.

Antall solgte TV-apparater falt fra 373.000 apparat i 2018 til 365.000 i 2019, en nedgang på to prosent. Totalomsetningen for TV i 2019 ender opp like over tre milliarder kroner, på samme nivå som i 2018.

55 tommer er fortsatt den mest populære skjermstørrelsen på det norske markedet, men 65-tommere og større skjermer tar en stadig høyere andel av salget.

I 2018 stod 55 tommer for 41 prosent av markedet, i 2019 faller det til 34 prosent. I stedet vokser andelen solgte 65 tommer fra 18 til 26 prosent av totalmarkedet. Også andelen TVer over 65 tommer øker, fra tre til fem prosent av markedet.

Robotstøvsugere blir stadig mer populære i norske hjem, og kategorien står nå for 18 prosent av støvsugersalget i Norge. Foto: iRobot.

– I 2019 starter salget av 8K-TVer så vidt i Norge, og i 2020 kommer det flere modeller på markedet. Da forventer vi at de største TVene kommer til å øke andelen ytterligere, sier Røsholm.

Roboter i hjemmet

Nordmenn kjøpte flere store hvitevarer i 2018, men den store trenden på hvitt er at robotstøvsugere gjør mer i norske hjem enn tidligere.

Statistikken fra Stiftelsen Elektronikkbransjen viser at salget av hvitevarer og småelektriske produkter stiger med 1,6 prosent målt i verdi, og ender i 2019 på nesten 11,4 milliarder kroner.

– I 2019 kjøpte nordmenn igjen litt flere store hvitevarer enn foregående år, og vi bruker noe mer penger på apparatene vi kjøper. Målt i volum stiger hvitevaresalget med to prosent, mens verdien øker med tre prosent, sier Røsholm.

For småelektriske apparater som kjøkkenutstyr, personlig pleie og støvsugere faller salget målt i antall enheter med 0,4 prosent, mens fallet i verdi er på to prosent og ender på 3,5 milliarder kroner i 2019. Nordmenn kjøper mindre kjøkken- og personlig pleie-utstyr, mens salget av støvsugere, ovner og vifter øker.

Nordmenn kjøpte 960.000 hodetelefoner i 2019, og en stadig større andel blir trådløse. Foto: Sony.

– Det ble solgt en halv million støvsugere i 2019, og 91.000 av disse var robotstøvsugere. Det tilsvarer en markedsandel på 18,3 prosent, i 2018 hadde robotene ti prosent av markedet, sier Røsholm.

Flere blir trådløse

Nordmenn kjøpte 960.000 hodetelefoner i 2019, og en stadig større andel blir trådløse.

Salget av hodetelefoner økte med ni prosent fra 2018 til 2019, og endte på 960.000 solgte enheter.

– 2019 var året da både hodetelefoner og ørepropper virkelig ble trådløse. Ifølge vår forbrukerundersøkelse var 77 prosent av alle solgte hodetelefoner trådløse i 2019, mot 66 prosent i 2018. For øreproppenes del er veksten enda høyere, trådløst står nå for 66 prosent av markedet, mot bare 46 prosent i 2018, sier Ottemo.


STATISTIKKOMITEEN

Bak bransjetallene står prognosekomiteen i Stiftelsen Elektronikkbransjen. Hovedkomiteen består av økonomi- og administrasjonssjef Hans F. Johansson, kommunikasjonssjef Marte Ottemo og administrerende direktør Jan Røsholm. Komiteen har fem undergrupper for lyd og bilde, multimedia, elektriske husholdningsapparater, mobiltelefoner og foto. I tillegg blir alle statistikk- og prognoseforslag sendt til høring til utvalgte ledende leverandører i bransjen.


Her kan du laste ned regneark med omsetningstallene for 2019.Her kan du laste ned pressebilder.Alle artikler om bransjetallene for 2019:NY BRANSJEREKORD I 2019STADIG STØRRE TVERFÆRRE MOBILER I NORSKE LOMMERROBOTENE TAR OVER HJEMMETKAMERASALGET FALLER, MEN BILDENE ØKERSNART EN MILLION HODETELEFONER

Artikkelen er også publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2020, som ble distribuert 12. februar. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS