Nordmenn kjøper stadig flere hodetelefoner, og trenden er trådløs. Foto: JBL

SNART EN MILLION HODETELEFONER

Nordmenn kjøpte 960.000 hodetelefoner i 2019, og en stadig større andel blir trådløse.

Salget av hodetelefoner økte med ni prosent fra 2018 til 2019, og endte på 960.000 solgte enheter.

– 2019 var året da både hodetelefoner og ørepropper virkelig ble trådløse. Ifølge vår forbrukerundersøkelse var 77 prosent av alle solgte hodetelefoner trådløse i 2019, mot 66 prosent i 2018. For øreproppene sin del er veksten enda høyere, trådløst står nå for 66 prosent av markedet, mot bare

46 prosent i 2018, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Her har vi samlet alle sakene om bransjetallene for 2019, som ble lagt frem den 12. februar 2020.

Stadig flere nordmenn velger å ha en lydplanke under TVen, sier kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Marte Ottemo. Foto: Stian Sønsteng.

Flere bruksområder

Flere nylanseringer, færre mobiler med mini-jack-inngang og forbedret batterikapasitet bidrar til at flere velger å kutte kabelen også på de trådløse øreproppene.

Nordmenn handler også toppmodellene blant hodetelefoner. I likehet med i 2018 sier 16 prosent av de spurte at de brukte mer enn 3.000 kroner, mens 40 prosent spanderte mellom 1.000 og 3.000 kroner.

2019 var året da både hodetelefoner og ørepropper virkelig ble trådløse

– Nordmenn reiser mye og bruker gjerne støydempende klokker på fly. Tilbakemeldingen fra bransjen er at vi har ulike typer ørepropper og hodetelefoner til ulik bruk, som for eksempel dedikerte treningspropper, sier Ottemo.

– I fjor gjorde vi en undersøkelse for å se hvor mange digitale assistenter som Amazon Alexa og Google Home som ble solgt i Norge. I år ser vi at assistentene har flyttet inn i andre produkter, som blåtannhøyttalere, hodetelefoner og kjøleskap, dermed blir ikke undersøkelsen like nøyaktig. Vi går derfor ikke ut med separate salgstall, sier Ottemo.

Dab-salget faller noe i 2019, ned fra 698.000 enheter til 650.000, målt på tvers av ulike lydkategorier. Det inkluderer dab i bil, adaptere, bordradioer, musikkanlegg med dab og ettermontert dab-radio til bil.

Dab-salget har stabilisert seg etter den riksdekkende slukkingen i 2017. Foto: Stian Sønsteng.

Mer plank under TVen

En annen trend på lyd-markedet er at lydplanker til TVen tar en større del av salget enn tidligere. Det ble solgt 92.000 lydplanker i 2019, et lite hopp fra 2018s 90.000 enheter, og gjennomsnittsprisen øker også med seks prosent.

– Kategorisjefene i kjedene forteller oss at trenden i 2020 blir Dolby Atmos-støtte i flere av produktene, med full 9.1-lyd for hjemmekinoen, sier Ottemo.

Det ble i 2018 solgt 235.000 musikk-, hjemmekino- og multiromsanlegg i Norge, mens taller faller til 230.000 anlegg i 2019.  

I Stiftelsen Elektronikkbransjens undersøkelse sier 52 prosent av norske husholdninger at de har et musikkanlegg i huset. Denne andelen har sunket jevnt de siste årene, og det er høyest andel blant de spurte over 50 år.

Salget av blåtannhøyttalere fortsetter å øke, i 2019 ble det solgt 300.000 av de bærbare høyttalerne mot 210.000 stykk i 2018.

Her kan du laste ned regneark med omsetningstallene for 2019.
Her kan du laste ned pressebilder.

Alle artikler om bransjetallene for 2019:
NY BRANSJEREKORD I 2019
STADIG STØRRE TVER
FÆRRE MOBILER I NORSKE LOMMER
ROBOTENE TAR OVER HJEMMET
KAMERASALGET FALLER, MEN BILDENE ØKER
SNART EN MILLION HODETELEFONER

Artikkelen er også publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2020, som ble distribuert 12. februar. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Til toppen