Nedis: Torbjørn Rångemyr viste noe av sitt brede utvalg, blant annet USB-platespilleren fra Konig. Foto: Tore Skaar.

STOR PÅ DIGITALKABLER

– Før jeg begynte hos Nedis visste jeg ikke hvor stort markedet for kabler var.

Det sier daglig leder Torbjørn Rångemyr hos Nedis AB. Jønkøping-firmaet er en av de viktigste leverandørene av tilbehør på den nordiske og norske markedet. I løpet av de siste fem årene har omsetningen hos Nedis vokst fra 55 til nesten 140 millioner svenske kroner, og i følge Rångemyr representerer kabler en viktig del av denne omsetningsøkningen.

 

– Overgangen fra analog til digital teknologi betyr større behov for mye av tilbehøret rundt lyd- og bildeproduktene. Særlig gjelder dette kabler. Nå ser vi for eksempel at stadig flere TV-apparater leveres uten scart-terminaler som en naturlig følge av digitaliseringsprosessen. Men mange sitter jo med produkter som har scart-tilkopling. Derfor er det nå stor omsetning av kabler med overgang fra scart til HDMI, forteller han.

 

Andre produkter Nedis har stor omsetning av er platespillere med USB-overgang og teknologi som digitaliserer de analoge signalene fra LP-plater. Et annet produkt er en fotoskanner som digitaliserer bilder fra negativ og positiv svart/hvit og fargefilm.

 

Jevnt med servicedeler

På det norske markedet er Nedis også kjent som leverandør av servicedeler. Firmaet har imidlertid ikke opplevd samme salgsvekst her:

 

– Denne delen av omsetningen vår har holdt seg noenlunde stabil, det er salget av tilbehør som har vokst, sier Rångemyr.

 

Elkjøp en den største kunden hos Nedis, og omsetningen går gjennom sentrallageret i Jønkøping for å bli fordelt derfra til de andre nordiske landene. I tillegg går det en jevn varestrøm til Euronics-kjeden.

 

– Hva blir nytt hos dere neste år?

 

– Jeg tror vi kommer til å få en stor vekst i omsetningen av datatilbehør. I tillegg vil vi markedsføre et stort utvalg av veggfester. Men generelt ser det ut til at konkurransen stadig blir hardere, ikke minst på pris, innrømmer Nedis-lederen.

 

Til toppen