TRÅDLØST LIKE GODT SOM KABLET

– Med RS220 setter Sennheiser en ny standard. Dette er den første heldigitale trådløse hodetelefonen i markedet.

Det sier nøkkelkundesjef innen forbrukerelektronikk i Sennheiser Nordic, Jan Ove Johansson.

– Fram til nå har hodetelefoner med kabel hatt mye bedre lydkvalitet enn trådløse hodetelefoner. Bak RS 220 ligger mange års erfaring med trådløs overføring og lydteknologi bak. Dynamiske transdusere med kraftige neodymiummagneter sikrer klar og tydelig og naturtro lydgjengivelse, med en frekvensrespons på 19 til 21.000 hertz. Maksimalt lydtrykknivå for den åpne, øreomsluttende hodetelefonen er 106 desibel. Lydsignalene overføres uten komprimering via en stabil 2,4 GHz forbindelse ved hjelp av en såkalt Direct SequenceSpread Spectrum-teknologien (DSSS), sier Johansson.

Senior akustikkingeniør Axel Grell i Sennheiser forklarer teknologien slik i en pressemelding:

– Dette er en frekvensspredningsprosess der utgangssignalet spres til en bredde på 22 MHz ved hjelp av en spesifisert bit-sekvens. Dersom det oppstår interferens ved ett punkt i dette frekvensområdet, opplever man ingen interferens ved utgangssignalet ettersom dataene overføres med redundans, med andre ord atskillige ganger. Som et resultat av dette er det bare en minimal og uhørlig del av hele informasjonen som berøres, og den totale lydkvaliteten påvirkes ikke, sier Grell.

Hodetelefonen har en rekkevidde på opptil 100 meter, sender og mottaker trenger ikke være i samme rom. En ytterligere fordel med overføringsprosessen er den lave latenstiden og den minimale forsinkelsen av lydsignalet, heter det i pressemeldingen.

For den audiofile pappa

Hodetelefonsystemet har en analog, en koaksial digital og en optisk digital inngang. Sensorknapper på senderen eller direkte på hodetelefonen gjør at brukerne kan svitsje fram og tilbake mellom kildene. I hodetelefonen er det brytere for av/på, lydkilde, musikkspor, volum og balanse. Hodetelefonen leveres med oppladbare batterier som garanterer inntil åtte timers lyttetid. Disse kan lades opp mens de sitter i hodetelefonen. Senderen kan forsyne to hodetelefoner med lydsignaler samtidig. Med ladestasjon er prisen 3.600 kroner, uten 2.500 kroner. RS 220 kommer i handelen i midten av november.

– Hvem kjøper disse?

– Det er jo pappa. En som er audiofil og opptatt av god lyd, samtidig som han ikke ønsker å være bundet opp av kabler, sier Johansson.

– Men junior kan låne settet når han spiller Playstation?

– Absolutt, i hvert fall spillene som ikke krever at du snakker med noen.

Sennheiser har også hodesett for spillere, og kommer nå med sine to første for Xbox. X320 er beregnet for spillere og koster 200 kroner. X2 støtter VoIP og koster 900 kroner.

En annen produktnyhet er ørepropper med støyreduksjon. Pris: 1.900 kroner.

– CXC700 har tre modus, slik at du kan velge den innstillingen som gir best mulig støyreduksjon. Proppene leveres med silikonputer i forskjellig størrelser, sier Johansson.

Sennheiser har tidligere annonsert at de ønsker å bli mer moteorientert, denne satsingen fortsetter.

Mobilt potensial

– Street-serien vår blir enda friskere. HD 2x9 erstatter HD 2x8. HD229 blir ny med tofarget design på begge versjoner. HD 239 er den åpne, mer audiofile hodetelefonen i serien. Og vi har lagt nytt design på HD400-serien vår, sier Johansson.

Han sier Sennheiser er et relativt konservativt firma når det gjelder farger og produkter.

– Men vi har noen andre kort i ermet enn akkurat farger som gjør at vi blir sterkere i det ungdommelige segmentet, sier Johansson.

– Hvordan vil du beskrive Sennheiser som produsent?

– Vi er best kjent for er kvaliteten. Du skal få noe mer enn det du forventer når du kjøper Sennheiser. Alle høyttalerelementer både til propper og hodetelefoner blir produsert i Tyskland. Når det gjelder konsument-produktene, så sendes elementer til Kina for så å bli satt sammen på fabrikker der. Sennheiser studio- og DJ-hodetelefonene settes sammen på vår fabrikk i Irland, sier Johansson.

Han har gjennomført et regnestykke for å finne ut hvor stort potensial markedet for hodetelefoner og ørepropper har:

– For hver hodetelefon som selges, selges det ni mobiltelefoner. De færreste er klar over at proppene som følger med egentlig ikke er så veldig gode. For å spare hørselen så mye som mulig er det viktig å kjøpe så gode hodetelefoner som man har råd til, sier Johansson.

Powered by Labrador CMS