Trygg kineser vil ta det norske markedet

– Handelen bør satse på produsenter som også vil være der i fremtiden. Dette er et av de beste salgsargumentene vi har med Hisense.

Det sier Martin Vinje, som sammen med Stein Roar Bang representerer den kinesiske TV-giganten Hisense i Norge og Sveirge. Han karakteriserer det statseide selskapet som en absolutt trygg aktør som også i fremtiden vil ta sitt ansvar for kunder og handlere.

– Dette bør bety mye i et marked der det ene selskapet etter det andre går dukken, sier Vinje.

– Hvordan blir dere tatt mot av markedet?

– I fjor hadde flere verken lyst eller anledning til å møte oss. Nå føler vi oss mye høyere og mørkere. Handelen begynner å forstå hvilke ressurser vi har i ryggen, sier Vinje.

– Har Hisense gode nok produkter til å konkurrere i det norske markedet?

– I løpet av året vil vi definitivt være fullt på høyde med de fleste kjente leverandører, sier Bang.

Han og Vinje er to av fire aksjonærer i selskapet Arctic Circle Electronics AS som har en meglerrolle for Hisense og selger produktene direkte til kjedene.

Serviceavtaler

– Hisense er eid av den kinesiske stat og er registrert på Shanghai-børsen. Det er politisk besluttet at de skal være ledende innen denne sektoren. Ikke bare på TV, men også innen hvitevaresektoren. For å understreke dette, kjøpe de i fjor Kelon som er en gigant innen dette segmentet. Det som skjer nå, minner meg mye om det som skjedde da jeg var med å lansere Samsung i Norge – og vi ser jo hva det er blitt til i dag, sier Vinje.

Han forteller at det er inngått serviceavtaler med InfoCare, Strax, Assist og Powermill for å dekke hele det ska ndinaviske markedet.

– Verkstedene er imponert over hvor kjapt Hisense kan levere deler og tekniske tegninger, sier Vinje.

På CES i Las Vegas blir Vinje og Bang godt mottatt av ledelsen i Hisense.

– Våre nordiske representanter er førsteklasses. De er dedikerte, støtter oss og gir oss all informasjon vi trenger. Gjennom samarbeidet med Vinje og Bang har vi lært og oppnådd mye, og vi forventer oss gode resultater som følge av dette. Samarbeidet vil bli enda tettere i fremtiden, sier Lan Lin som er visepresident i Hisense.

Han sier Hisense ønsker å være leverandøren som gir forbrukeren mest for pengene. I 2010 har den kinesiske produsenten som mål å omsette TVer for 3,5 milliarder amerikanske dollar – i dag omsetter de for 1 milliard.

Omsetter for 5 milliarder

– En årlig vekst på 35 prosent er absolutt innen rekkevidde, sier Lin.

Han sier Hisense er et av de mest suksessrike selskapene i Kina, med en totalomsetning på 5 milliarder dollar innen TV, telematikk og hvitevarer.

– Er dere fornøyd med kvaliteten på produktene?

– Vi var ikke fornøyd for tre-fire år siden, men vi har forbedret oss dramatisk. I dag produserer vi blant annet hvitevarer for Whirlpool og Electrolux samt monitorer og LCD TV for HP. Vi er Kinas største produsent av elektriske husholdningsapparater, sier Lin.

Hisense satser per i dag på fire områder i Europa; Norden, BeNeLux, Spania og Italia.

– Sammenlignet med Tyskland, Frankrike og Storbritannia er dette små markeder, og vi har nok krefter til å bygge opp merket vårt her. Vi tror definitivt at vi vil gjøre suksess i Norden, sier markedsdirektør David He.

Han var tidligere eksportsjef for Norden, men er nå tilknyttet nå den nyopprettede forsknings- og utviklingsavdeling Hisense har i samarbeid med Philips i Nederland.

– Denne gir sammen med fabrikken i Ungarn en nærhet til markedet slik at vi har korte leveringstider med førsteklasses produkter, sier Vinje.

Powered by Labrador CMS