Nærfeltkommunikasjon. Mobiltelefonen tas i bruk på en rekke nye områder, her vist som spillkonsoll som styrer programmet på TV-skjermene. Foto: Erik Andersen.

UTFORDRER FOTOBRANSJEN

Posisjonering av operativsystemene, utviklingen av mobiltelefonen som kamera og kommunikasjonsplattformer var noe av de viktigste trendene for årets MWC.

Rundt 67.000 fagbesøkende og mer enn 1.500 utstillere gjorde at Mobile World Congress (MWC) i Barcelona ble rekordstor. Mobilbransjen er hjertelig tilstede i den spanske storbyen, alle unntatt Apple. Årets utstilling manglet selvsagt ikke et stort antall nye mobiltelefonmodeller. Likevel var det andre ting som stod mer i fokus. MWC 2012 var preget av posisjonering mellom operativsystemene, mobil kommunikasjon og samspill mellom ulike skjermprodukter og sist men ikke minst mobiltelefonen som kamera for stillbilde og video.

 

Microsofts enorme posisjon innen dataverdenen gir stor tyngde for den nye, amerikanskledede Nokia

Utfordrer

For å gripe fatt i det siste først: i år fikk vi se en ny omgang på kvalitetsskruen som bringer mobiltelefonen stadig nærmere det kompakte stillbildekameraet i kvalitet og muligheter. Årets messe viste at fotobransjen er i ferd med å få en gigantisk utfordring på sitt viktigste produkt volummessig. Det er nok å nevne to produkttyper, HTCs nye One-serie og den nye Nokia-modellen Lumia 808.

Litt satt på spissen er dette stillbildekameraer du også kan ringe med. Inntil nå har det mye vært snakk om at tradisjonelle stillbildekameraer har et forsprang når det gjelder eksempelvis optikk. Forspranget er i ferd med å bli spist opp med mange av de nye mobiltelefonmodellene som kommer på markedet. Når det gjelder optikken, som på mobiltelefonene nærmest er på et mikronivå, skjer det også her en så kraftig utvikling når det gjelder lysstyrke og zoommuligheter at forskjellen til stillbildekameraene blir redusert og er i ferd med å viskes ut. Igjen viser det at mobiltelefonen er det mest avanserte produktet vi har i daglig bruk og også det med flest bruksmuligheter.

 

Posisjonering

Årets messe i Barcelona var også viktig som indikator på den posisjoneringen som skjer mellom operativsystemene i mobilverdenen. På den ene siden står Apples Ios solid plantet, men altså uten å være tilstede på messen. Etter store omveltninger står nå Nokia fram for fullt med Microsofts operativsystem Windows Phone. Det er klart at Microsofts enorme posisjon innen dataverdenen gir stor tyngde for den nye, amerikanskledede Nokia. Som det tredje systemet står også Android stadig sterkere med alle sine aktører fra Japan, Korea, Taiwan og ikke minst Kina. Og mens Nokia satser på kun én sterk hest, velger for eksempel Samsung å satse både på Android og Windows.

Inntrykkene fra Barcelona går mer i retning av posisjonering enn om kamp. Selv om det sikkert er harde tak bak kulissene er hovedfokus fra de fleste produsentene mer rettet mot andre deler av mobilverdenens bruksområder.

 

Betaling og NFC

Det er ingen tvil om at mobiltelefonen vår kan bli den kommende lommeboken. Mobilen blir instrumentet som hersker over kontoene dine og der du ved hjelp av applikasjoner og andre kommunikasjonsfaktorer vil kunne foreta betaling for stadig flere tjenester. Vi snakker da ikke minst om dagligdagse ting som matkjøp, betaling for offentlig kommunikasjon eller netthandel. Et annet begrep som var i flittig bruk i hallene var Near Field Communication (NFC). Som elektronisk verktøy vokser mobiltelefonen fra å være en kommunikator i verdensomspennende nett (telefoni og internett) til også å bli en kommunikator for signaloverføring på korte avstander. Stikkordet her er samspillet mellom ulike typer skjermprodukter. Det blir stadig lettere å programmere smarttelefoner til å være fjernkontroller for annen elektronikk, eksempelvis TV. I tillegg vil alt du holder på med på selve mobiltelefonen lett kunne overføres til nærmeste TV-skjerm eller lydanlegg. Eksempel på det siste er spill. Mobiltelefonen kan være en mini spillkonsoll. Spillet vises på mobilskjermen og TV-apparatet samtidig som du spiller med en annen som befinner seg på et helt annet sted. Det gamle uttrykket med at ingenting synes umulig kan nok en gang tas frem når det gjelder elektronisk kommunikasjon med mobiltelefonen.

 

Mindre brett

De som var på årets CES i LAS Vegas rapporterte om en enorm flora av nettbrett. Inntrykkene fra MWC i Barcelona var ikke de samme. Selvsagt var det også her mange nyheter, for eksempel fra Samsung med et stor, nytt utvalg av nettbrett. Men de fleste var mest opptatt av mobiltelefonene. Når det gjelder skjermstørrelsen, ser det ut til at mobilene stor sett stopper på rundt fem tommer. Dimensjonene mellom fem og ti tommer beherskes av nettbrettene. Så kommer bærbare datamaskiner og på toppen størrelsesmessig selvfølgelig TV-apparatene. De siste to kategoriene er imidlertid ikke tema på messen i Barcelona.

 

Kineserne størst

Kineserne med Huawei og ZTE i spissen var de største utstillerne på årets messe. De kinesiske musklene er enorme, og Huawei-ledelsen sa rett ut at de vil bli størst i verden i løpet av få år. Om cirka fire år er det ventet at Huawei vil ha 200.000 ansatte, og allerede i fjor sa en av lederne for konsernets mobiltelefondivisjon at det egentlig ikke var noen grense for hvor store de kunne bli. Verdensmarkedet er i ferd med å vokse til mellom 1,2 og 1,5 milliarder per år. Det blir uten tvil spennende for oss i Nord-Europa og med de merkene vi har vært vant til, å se hvilke andeler kineserne vil komme til å ta.

 

Rekord

Årets MWC i Barcelona hadde 67.000 besøkende. Det var 11 prosent fler enn fjoråret og rekord for denne messen. Besøkstallet må sees i sammenheng med at MWC er en ren fagmesse, altså uten adgang for vanlig publikum. De besøkende i år kom fra mer enn 200 land. MWC ble dekket av rundt 3.000 journalister. Messen hadde mer enn 1.500 utstillere som dekket 70.500 kvadratmeter. Det betød at i tillegg til de åtte hallene var det aller meste av uteområdet også dekket av utstillere i form av midlertidige hus eller teltløsninger.

Alt dette betyr at MWC er i ferd med å vokse ut av Barcelonas bymesseområde Fira. Det er vedtatt at fra neste år skal utstillingen flyttes til messeområdet Gran Via, som ligger mellom bykjernen og flyplassen. Her er messeområdet om lag 50 prosent større enn det sentrale messeområdet i byen. MWC 2013 blir åpnet 25. februar og går til 28. februar.

Med 67.000 besøkende og mer enn 1.500 utstillere er MWC i ferd med å vokse ut av messeområdet i det sentrale Barcelona. Fra neste år flytter den til et større messeområde.
Det var meget tett i hallene på Barcelonas messeområde.
Nå kan mobiltelefonen også brukes som tegnebrett. Bildet er fra Samsungs Microsofts enorme posisjon innen dataverdenen gir stor tyngde for den nye, amerikanskledede Nokia utstilling.
De nyeste egenskapene hos Experia-telefonene ble demonstrert hos Sony.
Interessen for produktene er som alltid veldig stor. Her blir nye modeller fra ZTE prøvd og avfotografert av de besøkende.
Denne klovnen underholdt med sjonglering på Nokia-standen.
Til toppen