Salgs- og markedsansvarlig hos Vestel Finlux Trond Olander (t. h.) diskuterer nye TV-modeller med salgs- og markedssjef Roger Berg fra Target United AS og Maija Sillanpää fra OY Vestel Scandinavia AB.

Vil at Finlux skal Bygges opp igjen

Finlux er velkjent som TV-merke, men har vært lite synlig de siste årene. Nå arbeider nye tyrkiske eiere for å bygge opp igjen merket.

Finlux var sterkt tilstedet på årets IFA. Målet er å bli synlig i markedet etter noen år med anonym tilværelse. Det er den tyrkiske produsenten Vestel som nå eier distribusjonsrettighetene til Finlux i Norden gjennom selskapet OY Vestel Scandinavia AB. Hovedkontoret ligger i Vantaa utenfor Helsinki.

 

På det norske markedet arbeider Trond Olander som salgs- og markedsansvarlig mot de to store kjedene Elkjøp og Expert. Target United håndterer Euronics og de øvrige forretningene innen elektronikkbransjen. Inntil en sentral avtale er på plass, arbeider Target United også med Expert. Firmaet Tecdata distribuerer Finlux til nettbutikker.

 

 

 

Egne modeller fra Vestel

– All produksjon av Finlux-apparatene foregår nå hos Vestel i Tyrkia. Jeg vil legge vekt på at produksjonen foregår med helt egne serier for vårt merke. Det gjelder både design og teknologi, sier Olander.

 

Finlux-produktene for kommende sesong er fordelt på fire serier. Skjermstørrelsene går fra 15 tommer og opp til 42 tommer LCD. I løpet av året kommer også større skjermer, 47 og 52 tommer. Over nyttår kommer en 57-tommer. Olander tror at hovedtyngden i volum kommende sesong vil ligge på apparater med 32-tommers skjerm. På sikt tror han at 42-tommers-segmentet vil ta en stadig større del av markedet. Det er ikke planer om å markedsføre plasmaapparater.

 

– Hva mener du er viktigste fordeler for Finlux mot konkurrentenes produkter?

 

 

 

Det mest nordiske

– Det mener jeg er miljøaspektet. Vi har lenge hatt apparater med meget lavt strømforbruk. Både i tekniske tester i flere land og i omtale fra det norske naturvernforbundet blir Finlux-merket trukket frem som meget energivennlige produkter, sier Olander.

 

Etter hans mening er Finlux det merket der nordiske brukere har hatt størst innflytelse når det gjelder design og tekniske løsninger. Årsaken mener han ligger i at Finlux opprinnelig har vært finsk og nordisk.

 

– En del bransjefolk vil sikkert huske Sky som et tidligere merke for en spesiell design fra Finlux. Nå kommer vi tilbake med dette merke i form av en liten, spesiell serie med tre modeller, en 32- og 42-tommer med HD-ready-skjerm, og en 42 tommer med full HD. Dette skal være produkter for de som ønsker noe spesielt utover det alle andre viser.

 

Finlux ønsker også å markedsføre TV-bokser for det digitale bakkenettet i Norge, og Olander håper å ha godkjente bokser på plass før jul.

 

– I løpet av første halvår 2008 vil vi også komme med TV-modeller som har mottakere innebygd. Det inkluderer også modeller med to mottakere og opptaksmulighet på harddisk.

 

 

 

 

 

Fagbladet Elektronikkbransjen nr. 8/2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

760-serien har HD-Ready-oppløsning og kommer i mange størrelser. 32-tommer modellen koster cirka 8.000 og 42-tommer cirka 13.000 kroner.
800-serien fra Finlux er apparater med full HD og kommer med 32-tommers skjerm til cirka 10.000 og 42-tommer til cirka 18.000 kroner.
Til toppen