Arne Odden. Foto: Stian Sønsteng

– Vil ikke selge for enhver pris

Apple-sjef Arne Odden er klar på at han ikke ønsker å gå inn i elektronikk-kjedene for en hver pris.

Apples markedsfokus har vært ulikt rundt om i verden. Norge er ett av landene der man har vært mer fokusert på proffmarkedet.

– I Norge har vi ikke vært representert i den typiske detaljhandelen. Det har sammenheng med at produktene har vært relativt lite kjent hos folk flest. Apple har fokusert på ressursbruken, og har satset mest på de store markedene som USA og Storbritannia. Dette har endret seg etter at vi fikk iPod. I løpet av de siste par årene er det kommet en ny generasjon Apple-brukere som på grunn av iPod har stiftet kjennskap med våre produkter. De har åpnet øynene for de andre produktene våre, og dette er en helt ny situasjon vi har tenkt å benytte oss av, sier Odden til fagbladet Elektronikkbransjen.

Arne Odden. Foto: Stian Sønsteng

Tidligere møtte du gjerne en holdning som sa det ikke gikk an å bruke Apple i et blandet miljø, forteller Odden.

Nå er kontorstøtteapplikasjonene kompatible fra PC til Mac, og Apple er etter sigende mye bedre på er å være tilpasset den nye verden med alle digitale tilleggprodukter.

– Med iLife har vi markedets beste integrerte løsning for vår nye digitale livsstil. Apple har tatt proffteknologi og gjort den lett tilgjengelig for den som vil jobbe med digitale bilder, musikk, video og DVD-redigering. Eksempler på forbrukerversjoner er iPhoto, iTunes, iMovie og iDVD, sier Odden.

Verdens mest avanserte

Han karakteriserer operativsystemet Mac OS X som verdens mest avanserte, og mener Apple kan vise til en utviklingstakt som mangler sidestykke i bransjen.

– PC-bransjen har mer eller mindre stagnert når det gjelder innovasjon og produktutvikling. Med Mac OS X har vi lagt et fundament vi kan bygge videre på. Dette er et prosjekt vi har jobbet med i lang tid, og i år gjorde vi det kjent at vi har utviklet Mac OS X for Intel-plattformen. Vi kommer til å konvertere gradvis til Intel til 2007. 2006 blir et mellomår, men Apple har vært flinke til å takle overganger tidligere. I 1984 fikk vanlige brukere av en datamaskin for første gang et grafisk grensesnitt, med vårt tidligere operativsystem. Dette vedlikeholdt og videreutviklet vi inntil for et par år siden. Da lanserte vi Mac OS X, og vi klarte å få både forbrukeren og utvikleren til å tenke annerledes i måten hun eller han bruker datamaskinen. Mac OS X gir en sømløs integrasjon av en digital livsstil. Apple-plattformen er skreddersydd for det moderne digitale mennesket, sier Odden.

– Hvilke salgskanaler vil dere satse på fremover?

– Vi gjør avtaler med nye aktører, og merker en stor interesse fra de store detaljkjedene som både nasjonalt og internasjonalt ønsker å ha Apple som en del av porteføljen. Det mest naturlige er at de starter med iPod, og at oppmerksomheten mot datamaskinene våre følger naturlig etter. Det vi oppfatter som den store forskjellen mellom iPod og alt annet, er den integrasjonen iPod har gjennom programvaren iTunes og de tjenester som etter hvert ligger på nettet. Med iTunes får brukeren tilgang til verdens største musikk-butikk på nett, internettradio, podcasting, og etter hvert videocasting. Den infrastrukturen vi har bygd selv, samt de tusen tilleggsproduktene som finnes, gjør at iPod har stått frem som noe mye mer enn enkeltstående musikkspillere. Vi oppleverer at brukeren har oppfattet dette fortere enn detaljkanalene, sier Odden.

Han forteller at tilbudet utvides stadig, og at det kommer nye versjoner av iTunes.

Video på iTunes

– For en måned siden hadde vi ikke videomuligheter, det har vi nå. Dette er et godt eksempel på at det har vært mulig å bygge en forretningsmodell hvor video kan distribueres kommersielt. På under en måned har vi solgt over en million videoer. Det skjer samtidig som vi lanserer den nye iPoden. Hvorfor skal enhetene kunne vise video når det har vært så komplisert å vise dem, og rettighetsproblematikken har vært relativt kompleks? Apple har tatt tak i dette, og gjør det via iTunes enkelt og lovlig laste ned videoer og overføre dem til iPoden, sier Odden.

– Hvordan har leveringssituasjonen vært for Apple i Norge?

– Når det gjelder iPod har vi ikke klart å dekke etterspørselen. På datamaskin-fronten står forbrukermarkedet helt i startgropa med å ta i bruk Apple-teknologi. Når detaljkjedene oppdager hvor elegant Macen kan stå i sentrum for digitale produkter, vil de se at ingen andre så lett integreres på denne måten. En datamaskin fra Apple gir tilleggsverdi til stillkamera, videokamera og stereoanlegget. Dette er en påstand jeg gjerne vil bli målt på. Jeg påstår at ingen andre leverandører kan gi en tilsvarende tilleggsverdi som Apple, sier Odden.

Tradisjonelt har man omtalt windows-baserte datamaskiner som PC (personal computer), men Odden er komfortabel med at Mac blir kalt det samme.

– Mac er en personlig datamaskin, og kanskje mer personlig enn konkurrentene. Mac vs. PC er en tankegang som stammer fra tiden da man skulle være kompatibel med de 98 prosentene som brukte den andre plattformen. I dag er dette historie. Formatene for bilde, lyd og video er de samme, også for regneark, tekstbehandling og så videre. Vi opplever i større grad at Windows-brukerne ønsker tilgang til Mac-applikasjonene. Situasjonen er snudd, de grommeste tingene finnes på Mac, sier Odden.

– Hvordan vil Apple takle den økte servicemengden et økt salg medfører?

– Vi har autoriserte servicesentre landet rundt. Vi snakker også med de store kjedene for å autorisere dem som egne servicepartnere. Apple Care-avtalen gir tre års brukerstøtte, og erstatningsmaskin lokalt. Da kommer vi hjem til kunden og henter maskinen for reparasjon, sier Odden.

Apple-kanalen ekspanderer

Den tradisjonelle Apple-kanalen ekspanderer samtidig som Apple er på tur inn i elektronikkbransjen. Det investeres for å gjøre Apple mer tilgjengelig for folk flest.

– Dette er forhandlere som ønsker at kunden skal få en kjøpsopplevelse ut over det som forentes i en vanlig PC-butikk. Slike senter finnes i Bergen, Trondheim, Stavanger, Ålesund, Sarpsborg og Oslo. I Oslo åpner to nye utsalgssteder i november. Fra å ha vært litt vanskelig tilgjengelig, blir vi nå til stede der folk flest ferdes, sier Odden.

– Når kommer den første Apple-maskinen for salg i elektronikkbransjen?

– Det må du nesten spørre dem om. Vi ser at interessen øker, og det vil være naturlig at de første maskinene retter seg mot konsumentene. Vi vil komme inn der vi kan tilby noe mer, og gjøre nye ting, sier Odden og vil heller snakke om mulighetene Apple gir kundene:

– Når du har en CD-samling som skal konverteres til et digitalt format, fortjener den en maskin som dette. For 5000 kroner - en brøkdel av vedien av platesamlingen din - får du en maskin som organiserer musikken og gir deg en ny brukeropplevelse - enten du spiller av mot stereoanlegget eller synkroniserer mot iPod. Det samme gjelder foto. Hvis du tar bilder alvorlig, bør du snart bestemme deg hvordan du skal organisere og utnytte bildene dine. I dag ligger bildene gjerne dårlig tilgjengelig på en eller annen PC. iPhoto følger med alle maskinene våre, og programmet har muligheter du ikke finner på andre plattformer, sier Odden.

Han mener Apple har en jobb å gjøre når det gjelder tilnærmingen til elektronikkbransjen.

– Vi må utdanne kanalen til å skjønne at vi ikke bare er enda en PC-leverandør, men en leverandør som har et annet budskap som gjør at man må tenke litt annerledes i møtet med kunden. Samtidig tror vi at det å ha Apple i porteføljen håndtert på rett vis, representerer et potensial. Som et supplement til den eksisterende PC-brukeren. I dag har alle familier en PC. Når neste maskin skal inn er det ikke sikket at den skal ha samme oppgave som den forrige. Mac gjør det samme som en vanlig PC, men gjør en del andre ting i tillegg, sier Odden.

Mac er PC

– Nå kaller du de Windows-baserte maskinene for PC, og Apples maskiner for Mac. Ville du ikke kalle Mac for PC også, sa du?

– Øh, jo, svarer Odden.

– Hvor stor organisasjon har Apple i Norge?

– Vi er bare et titalls ansatte, og derfor avhengig av en god salgskanal. Jeg tror vi må være det mest produktive PC-selskapet i landet, svarer Odden og lykkes igjen med å kalle Mac for PC.

– Hvor mye omsetter dere for?

– Lokale tall kommuniserer vi ikke, da vi er på NASDAQ-børsen. Apple har ingen gjeld, men 7-8 milliarder dollar på bok. Vi har en frihet som mange misunner oss. Vi har vært forsiktige med å svi av penger, men har skapt en ressurs som både inneholder penger – men fremfor alt teknologi. Denne har vi har utviklet over lang tid, nå tjener vi penger på den. Siste kvartal tjente vi 430 millioner USD. Det ble solgt 6,5 millioner iPod i forrige kvartal og 1,23 millioner Mac. Det var tidenes beste kvartal, sier Odden.

Kursen på Apple-aksjene har steget med 600 prosent på tre år, mens NASDAQ har vært flatt.

– Hvordan er det å være ansatt i Apple?

– Det er et selskap der man føler man har julaften et par ganger i måneden. Alle som er glad i nyvinninger får så det holder. Det er krevende, og vi har mye å henge i med. Det er morsomt å være med i et innovativt selskap som er en av verdens sterkeste merkevarer. Det er viktig å understreke at det som skjer nå ikke har kommet tilfeldig. Det er resultatet av langsiktig jobbing. Infrastrukturen rundt iPod ser vi resultatet av nå. Vi tenkte rett fra starten, da mange ikke forsto hvorfor vi kom med iPod, sier Odden og peker på valget Apple gjorde da de la opp til at andre selskap kunne utvikle tilleggsutstyr til iPod.

– Dette gjør at vi har fått med oss mange som er interessert i at iPod skal lykkes. Det betyr mye at detaljhandelen og andre aktører har tilleggsprodukter som integreres i iPod. For eksempel har de største Hifi-leverandørerne en egen knapp på forsterkerne sine for iPod, sier Odden.

Formidabel vekst

– Er dere flinke nok til å henge med lokalt?

– Det finnes et stort potensial til å bli bedre på mange områder. Samtidig skal man være klar over at vi har vokst formidabelt i antall enheter vi leverer. Jeg er så heldig at jeg omgir meg med smarte folk som lærer kjapt. Vi kan snu oss kjapt rundt og gjøre overraskende ting. Detaljhandelen må være forberedt på endringer i markedet, jeg tenker fremfor alt på at våre datamaskinener får et større nedslagsfelt i den yngre generasjonen. Kanskje fordi de kjenner Apple gjennom iPod. Bransjen må forstå hvorfor kundene velger Apple-produkter, sier Odden.

Apple i Norge er en filial av Apple i Sverige. Odden kaller seg selv avdelingsleder, eller country manager som det heter på nynorsk.

– Hvordan går butikken i Norge?

– Vi kan ikke avsløre tall, men vi er veldig fornøyd. Norge ligger langt fremme når det gjelder å ta nye teknologier i bruk. Dette ser vi på omsetningen vår, og det er ingen hemmelighet at det har gått veldig bra med dem som selger Apple i Norge de siste årene, sier Odden.

– Hva har iPod betydd for Apple?

– Det har vært svært viktig. Det er et produkt som knytter oss tettere opp mot den digitale livsstil, enn om vi bare hadde hatt datamaskinen. Ikke minst er den viktig for å snakke med den nye generasjonen.

– Fagbladet Elektronikkbransjen har kåret iPod som en av årets julegaver. Vil dere klare å levere nok av de nye modellene?

– iPod-hysteriet er stort, og det tar noen uker eller måneder før vi kan dekke etterspørselen. Vi registrerer at enkelte tar inn produkter fra andre steder. Selv om produktene til syvende og sist kommer fra Apple, ønsker vi å dekke behovet lokalt.

Powered by Labrador CMS