Torben Ulrich i Denver med sin toppmodell innen actionkamera, AC5000W. Foto: Stian Sønsteng

DENVER INN I NYE KATEGORIER

– Vanlige musikkanlegg blir nesten borte fra sortimentet om fire-fem år, men vi er inne på en rekke nye områder som actionkamera og alarmsystemer.

Det sier Torben Ulrich i danske Denver Electronics A/S, som selger sitt eget varemerke Denver i hele Europa. Selskapet er på IFA for tiende gang.

– Dette er fin en anledning til å vise våre produkter og vårt varemerke. Vi har vært på markedet i over 20 år, og det er viktig for kundene at de ser at vi er en stabil leverandør, sier Ulrich.

I Asia finner man ikke noe ferdig

– Har dere endret kurs?

– Vi har faset ut mange produkter, spesielt på lydsiden. Til gjengjeld kommer vi med wifi-høyttalere, som for eksempel Sonos har stor suksess med. Vi er gått over i nye kategorier, som actionkamera. Toppmodellen Denver AC5000W med wifi har vi solgt 50.000 eksemplarer av for de neste tre måneder. Vi har også stor suksess med våre nettbrett, og lanserer nå et alarmsystem for forbrukere som vil slippe en månedlig avgift til alarmselskap. Det har trådløse sensorer, settes opp på ti minutter, og varsler kunden på mobiltelefon hvis alarmen går, sier Ulrich.

 

Vil inn i bransjen

– Finner dere produktene som hyllevare i Asia og setter varemerket deres på dem?

– I Asia finner man ikke noe ferdig. For eksempel brukte vi et halvt år på å utvikle det riktige alarmsystemet. Her på IFA finner man mange som selger alarmer, men når vi får produktene til Danmark på test er det mye som ikke fungerer. Vi var gjennom 20 fabrikker før vi fant kvaliteten vi var ute etter.

– Dette gjelder i alle kategorier?

– Ja, faktisk. Spesielt når det gjelder nettbrett er det vanskelig å finne produkter som holder mål i Skandinavia.

– Hvilken tilstedeværelse har dere i Norge?

– Vi har ingen distributør i Norge, men selger direkte til større detaljhandlere som Europris, Coop, Teknikmagasinet, Clas Ohlsson. Vi vil gjerne handle med radiobransjen også, men der er det være vanskelig å komme inn. De selger mange produkter som er tilsvarende våre.

 

Nettbrett fra 400 kroner

– Hva synes du om det?

– For oss handler det om å selge produkter, og det er ikke så farlig hvor vi gjør det. Men, det er klart, vi har mange produkter man godt kunne solgt hos de store kjedene.

– Hvilken utvikling har det vært på nettbrettene deres?

– Prispunktene er presset ytterligere, samtidig er kvaliteten blitt bedre. Den har ikke vært som den burde, returprosenten har vært for høy sammenlignet med våre andre produkter fra Kina. Samtidig er dette produkter som lever et hardt liv hos forbrukerne; det er mange barn som bruker dem.

– Hvilke priser ligger dere på?

– Fra 400 til 1.500 kroner i butikk.

Til toppen