Komplett økte omsetningen med over 30 prosent i 2020, til 9,9 milliarder kroner. Driftsresultatet ble femdoblet fra 2019 til 2020, til 271 millioner kroner. Foto: Komplett
Komplett økte omsetningen med over 30 prosent i 2020, til 9,9 milliarder kroner. Driftsresultatet ble femdoblet fra 2019 til 2020, til 271 millioner kroner. Foto: Komplett

GODT - OG UTFORDRENDE - ÅR FOR HANDELEN

Detaljhandelen melder om svært gode resultater i 2020, tross korona-utfordringene. Les hva toppsjefene svarte på våre spørsmål!

Publisert Sist oppdatert

Salgsveksten detaljhandelen kunne melde om halvveis i koronaåret fortsatte, og når status for koronaåret 2020 gjøres opp er resultatet godt. Likevel legges det ikke skjul på at dette har vært et tøft år å drive butikk – både fysisk og på nett.

Vi har stilt de samme fire spørsmålene til toppsjefene i den norske detaljhandelen.

Komplett Group

1. Hvilke konsekvenser har pandemien hatt for dere når det gjelder resultat, markedsandel, salg og medarbeidere?

– Under koronapandemien har vi fått flere nye kunder. Vi ser at enda flere har fått øynene opp for netthandel. Overgangen fra handel i fysiske butikker til nettbutikker er en strukturell endring som startet for noen år siden, men som har akselerert under pandemien. Alt tyder på at denne utviklingen kommer til å fortsette i stadig større tempo. Komplett økte omsetningen med over 30 prosent i 2020, til 9,9 milliarder kroner. Driftsresultatet ble femdoblet fra 2019 til 2020, til 271 millioner kroner. Antall medarbeidere er omtrent det samme i dag som for et år siden, så vi har rett og slett jobbet smartere og mer effektivt. Jeg er veldig imponert og stolt av det organisasjonen har fått til!

2. Hvilke tre grep er dere mest fornøyd med å ha gjennomført siste 12 måneder?

1. I 2020 har vi jobbet med å spisse posisjonen vår overfor nordiske elektronikkunder. Vi har fått en enda sterkere posisjon innen lønnsomme vekstsegmenter som gaming, hjemmeunderholdning og kontor.

2. Vi har også jobbet hardt for å gi kundene enda bedre kundeopplevelse, gjennom økt fokus på service og rask levering av varer. Vi tilbyr blant annet kundene levering av varer hjem på døren samme dag som de er kjøpt.

Komplett økte omsetningen med over 30 prosent i 2020, til 9,9 milliarder kroner

3. I bedriftsmarkedet har vi inngått samarbeidsavtale med Telia, noe som innebærer at bedriftskundene – enten de har én eller 1000 ansatte – nå kan få løst alle sine IT-behov digitalt ett sted. Bedriftskunder kan nå kjøpe Telia-abonnement hos Komplett Bedrift. Med alt på ett sted er det enkelt for bedriftskunder å løse alle sine behov digitalt.

3. Hvilke endringer beholder dere etter pandemien?

– Vi ser at spissingen vår på nordiske elektronikkunder har vært vellykket. Vi ser at det er et stort vekstpotensial her, og vi vil fortsette satsingen vår på å være kundenes foretrukne selskap. Vi vil også fortsette å jobbe hardt for å gi kundene en stadig bedre kundeopplevelse. Komplett ble i 2020 kåret til det beste netthandelsselskapet av Norsk Kundebarometer. I februar ble Komplett kåret til et av de mest innovative selskapene på Norsk Innovasjonsindeks. Så det viser at vi er på rett vei. Også satsingen vår på bedriftsmarkedet er viktig videre. Med stadig flere ansatte på hjemmekontor, er det viktig for bedriftskundene å ha leverandører som tilbyr enkle og effektive IT-tjenester.

4. Hvordan vil du beskrive situasjonen for din bedrift i dag, og hvordan ville den vært hvis vi ikke hadde blitt rammet av pandemien?

– Netthandel tar markedsandeler fra tradisjonelle butikker, men representerer fortsatt bare rundt 1/3 av totalmarkedet på elektronikk i Norden. To av tre elektronikkvarer selges fortsatt i butikk, så potensialet vårt online er betydelig. Under koronapandemien har denne strukturelle endringen med overgang fra handel i fysiske butikker til nettbutikker akselerert. Dette er en sterk utvikling som vi tror vil fortsette. Dersom koronapandemien ikke hadde inntruffet, ville farten i denne strukturelle endringen trolig ha vært noe saktere. Nå ser vi at endringsfarten blir stadig høyere – det er som en snøball som ruller raskere og raskere.

NetOnNet Norge

1. Hvilke konsekvenser har pandemien hatt for dere når det gjelder resultat, markedsandel, salg og medarbeidere?

– 2020 kommer resultatmessig til å bli vårt beste år i Norge, etter at vi har hatt god fart fra 2019 og inn i 2020. Vi var selvsagt usikre på hvordan pandemien kom til å slå ut, men som resten av bransjen har vi opplevd at behovet for hjemmeelektronikk har vært større enn noen gang. Dette, i kombinasjon med gode løsninger innen hjemlevering, har ført til at mange har handlet hos oss i 2020. Vi har ansatt flere medarbeidere, først og fremst innen netthandel, men også innen ettermarked og kundeservice for å håndtere flere kunder.

2. Hvilke tre grep er dere mest fornøyd med å ha gjennomført siste 12 måneder?

– Vi har virkelig satset på bedre og enda mer fleksible løsninger knyttet til leveranser. Vi er nå først ute i Norge med levering samme dag, alle syv dager i uken, for enkelte områder. Vi har også gjennomført Drive Thru, hvor kunden har fått sin vare levert i bilen utenfor vår Lagershop. Under årets Black Friday og Black Week valgte vi å ikke kjøre Black Friday-kommunikasjon. Dette kommer av at vi ønsker å tilby lave priser hele året, og å sørge for at

Vi hadde god fart allerede innen pandemien, men har altså fått enda flere kunder som følge av denne

det er mulig å finne de produktene du er på jakt etter til en god pris uansett tid på året. I tillegg bidro pandemien til at vi mener det var riktig å avstå fra denne type kommunikasjon i år. Salget var godt også i denne perioden, på linje med resten av året.

3. Hvilke endringer beholder dere etter pandemien?

– Vi har fullt fokus på kunden og vil fortsette å bygge på vårt suksessfulle omnikanalkonsept, hvor vi jobber videre som en utfordrer i det norske markedet. Våre leveringsløsninger har vi fortsatt som mål om å beholde, slik at vi kan tilby ulike leveringsløsninger basert på kundenes ulike behov.

4. Hvordan vil du beskrive situasjonen for din bedrift i dag, og hvordan ville den vært hvis vi ikke hadde blitt rammet av pandemien?

– Vi hadde god fart allerede innen pandemien, men har altså fått enda flere kunder som følge av denne. Vi er svært fornøyde med alle ansatte som har stått på i en vanskelig og hektisk tid, og krysser fingrene for at samfunnet kommer tilbake til normalen så fort som mulig. Samtidig tror vi at mange har fått øynene opp for mer hjemmeelektronikk og god netthandel i denne perioden, så vi beveger oss trolig inn i en "new normal".

4Sound og Gitarhuset

1. Hvilke konsekvenser har pandemien hatt for dere når det gjelder resultat, markedsandel, salg og medarbeidere?

– Pandemien har vært krevende med strenge tiltak i 2020. Våre medarbeidere har stått i en tøff tid med mye endringer på korte horisonter.

De har vist stor forståelse og jobbet godt sammen med ledelsen for å kunne hele tiden innrette seg etter behovet for at salget skulle gå på en best mulig måte.

2020 ble et år hvor vi opplevde stor tilstrømming av hjemmemarkedet, der mange investerte i digitalpianoer, gitarer og lydutstyr for hjemmestudio. Dette erstattet salget til kundene som ble satt i lockdown; kultur, konserter og musikere. 2020 ble salgsmessig heldigvis langt bedre enn vi fryktet når pandemien startet, og budsjettene ble oppnådd.

2. Hvilke tre grep er dere mest fornøyd med å ha gjennomført siste 12 måneder?

– Vi har fulgt smittevernreglene nøye, og tatt ansvar for at ansatte er i varetatt på en best mulig måte.

2020 ble salgsmessig heldigvis langt bedre enn vi fryktet når pandemien startet, og budsjettene ble oppnådd

3. Hvilke endringer beholder dere etter pandemien?

– Den digitale verden er noe alle har fått en ny læring på. Terskelen for nettmøter er adskilligere lavere, og dette fungerer godt og effektivt. Absolutt noe som er kommet for å bli!

4. Hvordan vil du beskrive situasjonen for din bedrift i dag, og hvordan ville den vært hvis vi ikke hadde blitt rammet av pandemien?

– Situasjonen for selskapet er så klart preget av pandemien og alle tiltakene som brått kom. Vi gjør vårt beste i situasjonen, styrer med korte horisonter, og ser frem til at pandemien snart er over. Det er lys i tunnelen, og alle ser frem til en bedre hverdag der vi kan konsentrere oss om salget og kunden. Vi ser store potensial for driften, og ser veldig lyst på fremtiden.

Skousen Norge

1. Hvilke konsekvenser har pandemien hatt for dere når det gjelder resultat, markedsandel, salg og medarbeidere?

– Det er ikke tvil om at Pandemien har påvirket våre butikker på det menneskelige nivået. Vi har en gjeng med fantastisk dyktige kjøpmenn som over natten måtte begynne å sjonglere hjemmeskole med barna samtidig som de skulle drive sin egen butikk med diverse restriksjoner.

I forhold til vår omsetningsutvikling under pandemien må vi si oss ekstremt godt fornøyd. Ser vi bort fra de 14 dagene rundt 12. mars har vi hatt vekst hele veien. Totalt på året 2020 ender vi på en topplinjevekst på over 20 prosent, noe vi er meget godt fornøyd med. Vå markedsandel er økt betraktelig innenfor vår kjerne-varegrupper.

Våre kjøpmenn er som regel lokale, og det kan se ut til at mange kunder fikk en liten tankevekker gjennom disse månedene når det gjelder viktigheten av ha butikker i nærmiljøet.

2. Hvilke tre grep er dere mest fornøyd med å ha gjennomført siste 12 måneder?

1. Omstillingsevnen og kreativiten til våre kjøpmenn. Fra en dag til en annen måtte hele arbeidsmetodikken endres. Vi kunne veldig snart tilby alle våre kunder rådgivning via telefon, epost og til og med facetime hvis de ikke ønsket å komme i butikkene. Levering kan også forgå helt kontaktløst, og betaling via Vipps eller faktura.

Totalt på året 2020 ender vi på en topplinjevekst på over 20 prosent

2. Vår evne internt til å øyeblikkelig endre budskap og informasjon i alle våre markedskanaler, med fokus på at man burde handle lokalt og støtte opp om lokale kjøpmenn.

3. At vi turte å fortsette vårt sterke markedsføringstrykk, tross usikkerheten som var til stede.

3. Hvilke endringer beholder dere etter pandemien?

– Jeg vil tro mange tiltak rundt smittevern, slik som håndsprit, vil bli en del av alles hverdag fremover. I tillegg ser vi at mange av de kreative løsningene rundt handel og levering kan fortsette som under pandemien. Ikke som erstatning for normal drift, men heller et supplement

4. Hvordan vil du beskrive situasjonen for din bedrift i dag, og hvordan ville den vært hvis vi ikke hadde blitt rammet av pandemien?

– Dette er det veldig vanskelig å gi et godt svar på, men jeg tror utviklingen vi har sett i 2020 er resultatet av et meget målrettet arbeid i 2019 med tanke på optimalisering av våre butikker, sortiment, leverings-setup og på mange andre områder. Vi ser et klart taktskifte for våre butikker som startet rund oktober 2019, og har egentlig bare fortsatt etter dette.

Power Norge

1. Hvilke konsekvenser har pandemien hatt for dere når det gjelder resultat, markedsandel, salg og medarbeidere?

– Vi er på mange måter privilegerte i en utrolig vanskelig situasjon. Behovet for våre produkter og tjenester har igjen vist seg å være av stor nødvendighet. Vi har i 2020 fortsatt vår dedikerte reise som utfordrer i Norden, vi kan se tilbake på et meget sterkt år både med tanke på omsetning og resultat. Vi er utrolig glade å kunne melde at vi unngikk å permittere veldig mange medarbeidere, noe vi først var redd for da pandemien brøt ut. Vi har i stort holdt de fleste butikkene åpne, med en noe mer utfordrende situasjon i starten på dette året.

2. Hvilke tre grep er dere mest fornøyd med å ha gjennomført siste 12 måneder?

– Dette er litt utfordrende å svare på, da det er så utrolig mange positive grep utført det siste året. Men skal jeg nevne tre, blir det:

1. Det første vi gjorde var å innføre Drive thru, her fikk vi en god eksponering raskt da vi hadde planlagt dette veldig tidlig og fikk produsert portaler som visualiserte den «nye» hverdagen. Kundene benyttet dette umiddelbart.

2. POWER TV, vår interne TV-kanal som strømmer opplæring og informasjon ut til alle våre ansatte. Dette har vært en kjempesuksess, og selv leverandørene våre elsker denne muligheten.

Vi kan se tilbake på et meget sterkt år både med tanke på omsetning og resultat

3. Chat; vi har nå trent våre ansatte ute i butikkene til å «chatte» direkte med kundene i deres lokale butikk. Først tilpasset selgerne seg i stor grad til Click&Collect, nå gir de råd og hjelper kundene via live chat. De er fantastiske!

3. Hvilke endringer beholder dere etter pandemien?

– Vi vil beholde absolutt alle tiltak. Noe vil sikkert gradvis forsvinne eller kanskje vi tilpasser det ytterligere for en mer normal hverdag. Det kommer alltid noe positivt ut av ekstreme situasjoner, og vi i Power har vist at vi kan snu oss meget raskt og ta raske beslutninger. Det er inspirerende å bevitne en lynrask utvikling på så mange avgjørende områder i selskapet.

4. Hvordan vil du beskrive situasjonen for din bedrift i dag, og hvordan ville den vært hvis vi ikke hadde blitt rammet av pandemien?

– Vi er i en god situasjon, bare vi holder pandemien under kontroll og kan holde butikkene åpne. Det er nok suksess til de fleste også i år med fem millioner nordmenn hjemme. Akkurat nå sliter nok de fleste med varetilgangen, men jeg tror også dette vil løse seg på vårparten. Uten pandemien hadde vi som selskap mistet muligheten til å kjenne på kroppen den vanvittige gleden det er å møtes under trygge forhold, klemme hverandre, se smilet til en kollega, ta kundene i hånden og takke for en god handel. Det å møtes på kurs og ved kaffeautomaten ble plutselig «gullet» i hverdagen. Jeg tror vi har blitt mer ydmyke og takknemlige, og beholder vi dette kommer vi desidert sterkere ut enn før pandemien.

Soundgarden Hi-Fi

1. Hvilke konsekvenser har pandemien hatt for dere når det gjelder resultat, markedsandel, salg og medarbeidere?

– Vi gjennomførte en snuoperasjon i 2019, leverte positivt resultat og hadde god fart inn i 2020 da pandemien traff, så vi var godt rustet. Vi leverer igjen positivt resultat og hadde et fantastisk fjerde kvartal, etter en krevende sommer. Alle jeg jobber sammen med kan jeg berømme og takke for innsatsen gjennom pandemien, de leverer til gull!

2. Hvilke tre grep er dere mest fornøyd med å ha gjennomført siste 12 måneder?

– Vi hadde satt kursen og holdt den, samtidig som vi tilpasset den slik at den var trygg for våre kunder og våre medarbeidere. Endringsviljen hos alle sikret at vi beholdt farten vår, samtidig som vi fulgte planen gjennom raskt å finne nye måter å løse oppgaver.

3. Hvilke endringer beholder dere etter pandemien?

– Selve viljen til endring, det å se muligheter og å ha evnen til gjennomføring i alle prosesser i Soundgarden, vil være viktig i alt vi gjør fremover, være seg opplevelse i butikk eller netthandel.

Vi leverer igjen positivt resultat og hadde et fantastisk fjerde kvartal

4. Hvordan vil du beskrive situasjonen for din bedrift i dag, og hvordan ville den vært hvis vi ikke hadde blitt rammet av pandemien?

– Januar har vært en god fortsettelse på Q4, vi er klare for 2021. Uten pandemien? Det kan jeg ikke si noe om, men jeg er helt sikker på at pandemien for en kjede som hadde vært gjennom en snuoperasjon var et bevis på at endringsvilje er viktig og at når mennesker går sammen og velger å endre, så er tempo og resultat imponerende.

Elkjøp Norge

1. Hvilke konsekvenser har pandemien hatt for dere når det gjelder resultat, markedsandel, salg og medarbeidere?

– De tøffeste konsekvensene, og det som vi har vært mest opptatt av, er våre ansatte som har vært berørt den siste tiden grunnet stengte butikker. Det har vært mye usikkerhet knyttet til stadig skiftende regler, og det er klart at det har tatt på. Vi har hele veien fulgt smittevernreglene, og også hatt strengere regler enn det som har vært pålagt oss av myndighetene. Nå gleder vi oss til alle våre butikker igjen kan holde åpent, og vi får tatt tilbake våre medarbeidere som er ute i permisjon. På det meste hadde vi 35 butikker stengt, og når bladet går i trykken er det fortsatt 30 butikker vi venter på å få åpne.

Vi har snart stått i pandemien i ett år, og det har vært både opp- og nedturer. Fra usikkerhet for det ukjente, til at vi kjapt fikk på plass nye løsninger som kontaktløs «Klikk og Hent på parkeringsplassen» og «Live shopping», som kundene våre har tatt godt imot og som våre ansatte har håndtert på en veldig god måte! Vi har et hovedkontor som stort sett har vært nedstengt siden mars, og det har vært en ny måte å jobbe på – men som ventet har vi håndtert dette på en god måte, selv om vi så klart savner å se hverandre på kontoret og det å reise rundt på butikkbesøk, som vanligvis er en stor del av hverdagen vår.

Markedsandelen har økt i 2020, noe vi selvsagt er godt fornøyd med. Resultatet vårt for 2019/2020, som vi la frem i mai 2020, var vi ærlige på at ble bedre enn vi fryktet bare noen måneder tidligere. Vi hadde en fin vekst sammenlignet med fjoråret, og jeg mener det er folka mine som er en ekstremt viktig årsak til det resultatet. Om ikke alle hadde omfavnet alle smittevernhensyn som måtte innføres i butikk på rekordtid, nye rutiner som måtte settes og følges, samtidig som vi måtte sørge for en trygg handel for kundene våre – kunne resultatet vært et helt annet.

Markedsandelen har økt i 2020, noe vi selvsagt er godt fornøyd med

En viktig faktor er selvsagt at mange av produktene vi selger er viktige for å holde hjulene i gang, både for enkeltpersoner og bedrifter – blant annet for hjemmeskole og hjemmekontorløsninger. Så i denne pandemien har vi spilt en viktig rolle for at den nye hverdagen med hjemmekontor, hjemmeskole og mer tid hjemme har fungert.

2. Hvilke tre grep er dere mest fornøyd med å ha gjennomført siste 12 måneder?

– Hvis jeg skal begrense meg til tre grep, må jeg løfte frem løsningene våre for kundene:

1. Kontaktløs Klikk og Hent på parkeringsplass (også da vi hadde stengte butikker)

2. Live Shopping hvor kundene våre kan få digital hjelp på video av våre ansatte som kan gi rådgivning.

3. Arbeidet vårt med å finne andre arbeidsoppgaver til 600 av de 900 Elkjøperne som ble berørt av butikkstengingene den siste tiden.

3. Hvilke endringer beholder dere etter pandemien?

– Live shopping er en ny løsning for våre kunder som vi ser er tatt flittig i bruk. Dette er absolutt noe vi vil videreføre, alt handler om å tilby kundene våre det de ønsker og vurdere fortløpende deretter. «Klikk og Hent» vil vi også fortsette med, og vurdere om å hente på parkeringsplass fortsatt er noe våre kunder ønsker, også etter pandemien.

4. Hvordan vil du beskrive situasjonen for din bedrift i dag, og hvordan ville den vært hvis vi ikke hadde blitt rammet av pandemien?

– Situasjonen per i dag er at vi står stødig. Tross stengte butikker, har vi opprettholdt store deler av salget gjennom en enorm innsats fra våre butikker over hele landet, en økt interesse fra våre kunder om å handle på en alternativ måte og en massiv innsats fra mine ansatte gjør at jeg beholder min positivitet. Samtidig må jeg dele at det har vært krevende de siste to ukene med mye vingling fra myndighetene. Det har kommet vedtak, tilbakekallelser av vedtak og det er klart at dette skaper usikkerhet, noe som har gjort meg bekymret for våre ansattes helse. Det verste man kan stå i, er usikkerhet. Det ønsker jeg ikke, og dette jobber vi for å både løse opp i og for å unngå fremover. For pandemien er ikke over, og vi er nødt til å stå i dette en stund til med fortsatt smittevern som høyeste prioritet, av hensyn til mine ansatte og til våre kunder.

Elon Norge

1. Hvilke konsekvenser har pandemien hatt for dere når det gjelder resultat, markedsandel, salg og medarbeidere?

– Vi har vært av de heldige bransjene, med betydelig vekst. I kombinasjon med vår ekspansiv etableringsstrategi, som var planlagt i forkant av 2020, har vi overlevert i forhold til våre økonomiske og markedsmessige mål.

2. Hvilke tre grep er dere mest fornøyd med å ha gjennomført siste 12 måneder?

– Vi var tidlig ute med å etablere rutiner og gjennomføre tiltak både i Norge og Sverige for å beskytte ansatte og kunder mot koronasmitte. Eiere og ansatte i butikkene har gjort en formidabel innsats, og dette har så langt gitt svært gode resultater i form av svært få smittede og ingen alvorlige sykdomstilfeller blant de ansatte. Samtidig har våre kunder vært positive til tiltakene vi har gjennomført i butikk.

Konsernet hadde ekspansive planer for 2020 og har helt klart fått en uforutsett drahjelp i forhold til disse

I mars var vi bekymret for om planene i henhold til etableringsstrategien skulle la seg realisere. I etterkant ser vi i imidlertid at antall etableringer i 2020 oversteg de opprinnelige planene. Vi fremskyndet lanseringen av vår ny plattform for elon.se og elon.no, og har så langt oppnådd en fordobling av konsernets e-handels omsetning.

3. Hvilke endringer beholder dere etter pandemien?

– I forhold til våre kunder, blir det å videreføre og øke tilbudet av tjenester som hjemkjøring, hjemmebesøk, og digitale møter. Den utstrakte bruken av digitale plattformer i møte med kunder, ansatte og øvrige samarbeidspartnere kommer vi til å fortsette med. Det samme gjelder det økte fokuset vi har hatt på kostnadsdrivere i denne perioden. Sentrale tiltak fra myndighetenes side, ofte innført på kort varsel, har vist at alle ledd i organisasjonen besitter en stor grad av fleksibilitet og omstillingsevne, som vi skal ta med oss videre.

4. Hvordan vil du beskrive situasjonen for din bedrift i dag, og hvordan ville den vært hvis vi ikke hadde blitt rammet av pandemien?

– Konsernet hadde ekspansive planer for 2020 og har helt klart fått en uforutsett drahjelp i forhold til disse. Som bedrift, har alle sett viktigheten av hverandres innsats, og sammen står vi nå mer samlet og sterkere enn før pandemien.

Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2021, som ble distribuert 22 februar. <a target="_blank" href="https://www.mypaper.se/html5/customer/248/13093/?page=12">Her kan du lese artikkelen</a> og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på <a target="_blank" href="https://www.elektronikkbransjen.no/historiskarkiv">elektronikkbransjen.no/historiskarkiv</a>.
Artikkelen ble første gang publisert i papirutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2021, som ble distribuert 22 februar. Her kan du lese artikkelen og bla gjennom digitalutgaven av bladet. Du kan lese alle utgaver av bladet digitalt, fra og med nr. 1/1937, på elektronikkbransjen.no/historiskarkiv.
Powered by Labrador CMS