
FALL I KAMERASALGET, PLUSS PÅ BILDER
Etter fjorårets vekst i kamerasalget, faller nå omsetningen igjen. Men vi bruker stadig mer penger på bildene våre.
I 2018 faller kamerasalget i alle kategorier unntatt action-kamera som øker med nesten ti prosent, fra 41.000 til 45.000 solgte kamera.
Antall kompaktkamera faller fra 37.000 til 20.000 enheter, mens speilrefleks-salget ligger mer stabilt på 16.000 solgte kamera mot 17.000 i 2017. Også kompakte systemkamera faller, ned 32 prosent fra 19.000 til 13.000 solgte kamera.
Dyrere kamera

– Kamerasalget hadde en liten opptur i 2017, men faller altså nå tilbake igjen i 2018. Årsaken er som foregående år, at mobiltelefonen tar over for mange som kamera nummer én. Og i 2018 ble det lansert flere toppmodeller på mobil med fokus på bildekvalitet, sier Jan A. Røsholm, administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen.
I 2017 endte verdien på kameramarkedet 745 millioner, det er omsetningen for både videokamera, stillbildekamera og optikk. Til tross for at gjennomsnittsprisene øker i samtlige kategorier er det ikke nok til å veie opp for fallet i antall, og fotomarkedet faller totalt med 18 prosent til en verdi på 611,3 millioner kroner.
Disse tallene viser at fotointeressen hos nordmenn bare fortsetter å vokse. Folk har skjønt at man også kan skrive ut bildene man tar på mobilen
Bransjen får ikke tall fra produsentene på antall solgte VR-briller, men gjør en årlig undersøkelse blant nordmenn på interessen for denne type utstyr.
– Tre prosent av norske husholdninger sier de har kjøpt VR-briller i 2018, noe ned fra de fire prosent som svarte det samme i 2017. Det salget inkluderer enkle løsninger som Google Cardboard som koster noen titalls dollar, til dyrere løsninger fra produsenter som Samsung, HTC og Sony Playstation, sier Røsholm.
Det er i første rekke forbrukere i aldersgruppen 18-39 år som sier de har kjøpt VR-utstyr i 2018.

Stor foto-entusiasme
Selv om vi kjøper færre kamera, viser Elektronikkbransjens bildestatistikk at nordmenn fortsetter å bruke penger på å få bildene sine over i fysiske formater.
– Nordmenn er glade i fotobøker, som er opp seks prosent i forhold til 2017, men også bildekalendre, veggdekorasjon og fotogaver vokser, sier Røsholm.
Vi skrev ut 43 millioner bilder i 2018 og i tillegg lagde vil 243.000 fotobøker, 4,3 millioner postkort og 290.000 bildekalendre. Det gir en gir en verdi på 362 millioner kroner, en økning på to prosent fra 2017.
– Disse tallene viser at fotointeressen hos nordmenn bare fortsetter å vokse. Folk har skjønt at man også kan skrive ut bildene man tar på mobilen, og vi ser at Instagram og andre bildeapper er med på å drive nordmenns interesse for foto, sier Røsholm.
Her kan du laste ned regneark med omsetningstallene for 2018.Her kan du laste ned pressebilder.
Alle artikler om bransjetallene for 2018:NYTT REKORDÅR FOR BRANSJENTVENE VOKSER KRAFTIGHOPP I MOBILOMSETNINGENVEKST PÅ SMÅELEKTRISKFALL I KAMERASALGET, PLUSS PÅ BILDER150.000 DIGITALE ASSISTENTER
Les digitalutgaven av fagbladet Elektronikkbransjen nr. 1/2019 her.