Tivoli-gjengen hadde tatt med seg mange ulike modeller på pressemøtet.

TIVOLI SATSER PÅ NORGE

Radioprodusenten har tatt over egen distribusjon, og vil nå tilby hele sin produktlinje i Norge.

Etter å ha blitt representert her på berget i mange år av Neby Hi-Fi Concept, har Tivoli Audio nå tatt over all distribusjon av sine produkter i Norge og flere andre land. Norges-kontoret ledes av Ann-Solveig Hofseth og startet opp 1. januar i år.

For å presentere nysatsningen var også gründer av Tivoli Audio, Tom DeVesto til stede på pressemøtet i Oslo, avholdt på fasjonable The Thief i Oslo.

Det er mye satsning på både dab og Blåtann i den nye produktlinjen, og vi kommer i hovedsak til å selge radioer med dab-støtte her i Norge

Ett merke, én merkevare

– I Tivoli Audio samler vi det beste fra to verdener. Teknologien vår utvikles på vårt Boston-kontor, mens designen gjøres på vårt kontor i Italia, sier DeVesto til fagbladet Elektronikkbransjen.

Selskapet er nemlig basert både i USA og Italia, mye som DeVesto selv som har både amerikansk og italiensk statsborgerskap.

Nå er målet å gjøre Tivoli Audio-merkevaren mer strømlinjeformet og bedre kjent over hele verden.

– Vi forsøker nå å få et mer globalt perspektiv. Tidligere var det store forskjeller mellom ulike land avhengig av hva våre distributører gjorde, fra nettsidene, produktutvalget og merkevaren, sier DeVesto.

Han forteller at Tivoli Audio nå distribueres direkte fra fabrikk her i Norge, og de har også fått den norske nettbutikken opp å gå. 

– I tillegg er det europeiske hovedkvarteret vår nå i Nederland, noe som betyr at vi kan shippe til hvor som helst i Europa i løpet av to dager, sier DeVesto.

Hvordan har de norske og europeiske distributørene tatt denne endringen?

– Det har vært variert, men totalt sett har det vært bra. Noen distributører ønsket ikke å endre seg, og da har vi gått inn og tatt over distribusjonen, slik som i Norge. Vi ville ikke funnet en bedre distributør en Neby i Norge, så derfor gjør vi det selv, sier DeVesto.

Satser på dab i Norge

Han sier det er flere grunner til at han har tatt turen til Norge nå.

– For første gang blir hele vår produktportefølje tilgjengelig Norge, i alle farger og design, vi øker vår tilstedeværelse i hele landet, satser på mer direkte support til forhandlerne og lanserer norsk nettbutikk og lokalt lager for kjapp levering, sier Tivoli-sjefen.

Det er Ann-Solveig Hofseth som har ansvaret for det nyåpnede norske kontoret.

– Vi er en helt ny organisasjon, og foreløpig er vi to stykker; meg og salgsansvarlig Morten Holmen, sier Hofset til fagbladet Elektronikkbransjen.

Hofseth sier hun kommer til å fokusere på å få hele produktporteføljen til Tivoli Audio ut i markedet, og bygge én merkevare.

– Det er mye satsning på både dab og Blåtann i den nye produktlinjen, og vi kommer i hovedsak til å selge radioer med dab-støtte her i Norge.

Per i dag leveres produktene fra lageret i Nederland, men det blir det snart en endring på.

– I løpet av februar håper vi å ha funnet lager her i Norge, og vi kommer også til å ha egen service her til lands, sier Hofseth.

Hodetelefoner og strømming

På pressekonferansen viste DeVesto og Hofseth også fram noen nye produkter for 2013.

– Alle vet at hodetelefon-markedet eksploderer i disse dager, og Tivoli kan lyd. Derfor har vi lansert vår første hodetelefon, Radio Silenz med støyreduksjon.

Dette er en kompakt hodetelefon med øreklokker i tre med elektronisk støydemping. Sistnevnte virker naturlig nok ikke når batteriet er tomt, men kan i motsetning til mange andre støydempende hodetelefoner fortsette  å spille musikk. Utformingen er i tre, og kommer i tre farger; kirsebær, valnøtt og sort. Prisen ligger rundt 1.200 kroner.

Det er også tydelig at Tivoli nå satser på strømming via Blåtann, og selskapet har også lansert sin egen radio app for iPhone og Android.

– Dette er ikke en app for de som vil ha 30-40.000 radiostasjoner, den er designet for å være enkel i bruk. Her er det 100 ulike stasjoner, og til og med to fra Norge, sier DeVesto.

Han mener innholdsmarkedet er i endring, og behovet for å bygge inn støtte for ulike tjenester i lydsystemene minsker kraftig med framgangen for smarttelefoner og nettbrett.

– Når folk har ulike smarte enheter, trenger vi ikke støtte Spotify og andre musikktjenester direkte, de kan strømmes via Blåtann, sier han.

Både Pal Radio og Model One har fått Blåtann-støtte og flere modeller med dem.

– Et produkt som har vært veldig suksess på det norske markedet er PAL+ med dab, sier DeVesto. Han lover kraftig fokus på dab framover, men er ikke helt klar for å gi opp FM ennå. Dermed vil mange av Tivolis produkter komme med støtte for begge deler.

Tom DeVesto, gründer og leder av Tivoli Audio, og Ann-Solveig Hofseth, leder av det nye norgeskontoret, vil gi nordmenn tilgang til hele Tivolis produktspekter.
De nye Radio Silenz hodetelefonene er Tivolis forsøk på å ta en bit av det lukrative hodetelefonmarkedet.
Til toppen